Hotel i Dubrovnik bruger Tripadvisor til at opnå synlighed og bookinger

Sådan bruger Berkeley Hotel & Spa sponsorerede placeringer til at skille sig ud på et konkurrencepræget marked.

Berkeley Hotel & Spa er et familieejet hotel med 24 værelser i Dubrovnik i Kroatien. Hoteldirektør Katarina Elez har fokuseret på at opbygge Berkeleys onlinetilstedeværelse for at opfordre flere rejsende til at booke direkte på ejendommens website. Læs videre for at få flere oplysninger om, hvordan hun har skabt en succesfuld onlinemarkedsføringsstrategi:

Fokus på Tripadvisor

Da Berkeley Hotel åbnede, konstaterede Katarina hurtigt, at hun skulle fokusere sin markedsføringsindsats online, især på Tripadvisor. "Vi var et af de første hoteller i Dubrovnik på Tripadvisor efter vores åbning i 2007", forklarer hun. "Vi har altid brugt Tripadvisor meget, og det er en af de bedste ting, der nogensinde kunne være sket for vores virksomhed".

Dette engagement i onlinemarkedsføring via Tripadvisor er stadig en fordel for Berkeley Hotel, selv i dag. Katarina siger: "Vi har kunnet øge vores synlighed for rejsende, der undersøger vores rejsemål, fordi vi har haft en stærk og konsekvent tilstedeværelse på Tripadvisor fra begyndelsen. Vi har altid været blandt de 15 mest populære ejendomme i Dubrovnik".

Størst mulig synlighed for rejsende

Som et lille 3-stjernet hotel i en by, der er domineret af 5-stjernede hoteller med større markedsføringsbudgetter, skal Katarina tænke over sine valg, når hun investerer i markedsføring, så hun kan maksimere hotellets synlighed.

"Vores gæster kommer til os fra store markeder som Storbritannien, USA og Australien", siger Katarina. "Med vores budget har det været virkelig svært at bruge værktøjer som AdWords til at nå ud til og påvirke disse rejsende".

Katarina har for nylig investeret i et forbedret website, der er tæt integreret med hotellets kanaladministrator. Dette giver hende mulighed for at spore alle bookingkilder og dermed kunne evaluere, hvad der fører til bookinger. Efter at have eksperimenteret med forskellige markedsføringsværktøjer har Katarina haft størst succes med at benytte Berkeley Hotels allerede stærke tilstedeværelse på Tripadvisor.

Business Advantage

I januar opgraderede Katarina Berkeley Hotel til et abonnement på Business Advantage med Premium-adgang, da hun var på udkig efter en måde, hvorpå hun kunne øget antallet af henvisninger til direkte bookinger på hotellets website.

"Vi har lige afsluttet en renovering og vil udnytte funktionerne, som vi får med Premium-adgang, såsom storyboardet og favoritbilleder, til at fremvise disse forbedringer til rejsende", siger Katarina.

Hun bruger også funktionen Særtilbud til at måle, hvilken effekt Business Advantage har på hotellets bookinger.

"Vi offentliggør et eksklusivt tilbud på Tripadvisor og sporer omhyggeligt, hvad det resulterer i. Vi fandt ud af, at folk, som har booket gennem vores website, omtaler særtilbuddet, og det kan også ses på bookinger fra onlinerejsebureauer, så vi ved, at rejsende besøgte vores Tripadvisor-side på et tidspunkt".

Sponsorerede placeringer

Da Business Advantage kom på plads, begyndte Berkeley Hotel at bruge sponsorerede placeringer på Tripadvisor. Katarina siger: "Vi ved, at Tripadvisor-gæster har større tillid og er mere tilbøjelige til at booke direkte. Så vores mål er at bruge sponsorerede placeringer til at få flere gæster til at booke direkte på vores website samt øge belægningen og den gennemsnitlige dagspris i højsæsonen".

Da Dubrovnik er et af verdens mest sæsonbestemte markeder, tænkte hun også, at sponsorerede placeringer kunne medføre endnu flere besøgende på websitet før højsæsonen. Da der er begrænset efterspørgsel i lavsæsonen, er der ikke plads til, at Berkeley går glip af potentielle muligheder.

"Når gæster kommer tættere på en booking, bliver de mere prisfølsomme. Ved at øge vores synlighed skaber det muligheder for at påvirke gæster til at vælge vores 3-stjernede ejendom, da vores priser er lavere end dem fra de 5-stjernede ejendomme, der dominerer Dubrovnik".

Og hvad er resultatet?

"Det er helt sikkert omkostningseffektivt at betale for klikkene i forbindelse med sponsorerede placeringer og lade gæster booke direkte hos os", siger Katarina. "Vi kan godt lide, at vores reklame vises over søgeresultaterne. Gentagelse er vigtigt, især med de købsmønstre der er på vores marked. Selv hvis de ikke klikker lige nu, så vil flere huske os som en mulighed. Så er der større sandsynlighed for, at de booker, når de har klikket".

Katarina planlægger fortsat at bruge sponsorerede placeringer som en vigtig del af sin markedsføringsstrategi. "Vi ser på vores investeringer på længere sigt. Vi vil fortsætte med at spore antallet af klik, trafikken til vores website og det bekræftede antal direkte bookinger fra sponsorerede placeringer i løbet af det næste halve år. Indtil videre er det gået rigtig godt med vores bookinger i denne sæson", siger Katarina.

Påvirk flere gæster til at vælge dig på Tripadvisor

Påvirk flere gæster til at vælge dig på Tripadvisor

Sidst opdateret: 12. marts 2018