Sådan øgede dette hotel i Sorrento antallet af direkte bookinger med 20 % i løbet af 40 dage

Grand Hotel Amintas ejer, hoteldirektør og markedsføringsstrateg Gianfranco Acampora deler sine bedste tip til markedsføring af sit boutique-hotel i Sorrento

Vi talte for nylig med den førende hotelejer og markedsføringsekspert Gianfranco Acampora, der er ejer af og hoteldirektør for Grand Hotel Aminta i Sorrento i Italien. Han gav et vigtigt indblik i disse bedste praksisser for digital markedsføring for hoteller:

Kan du fortælle os om Grand Hotel Aminta og din rolle på ejendommen?

Grand Hotel Aminta er et af de største hoteller i Sorrento. Det ligger på et bjerg med udsigt over Napolibugten og en imponerende udsigt over byen. I dag deles min bror og jeg om at administrere hotellets drift. Jeg fokuserer på salg, markedsføring og registrering af gæsterne.

Kan du give flere oplysninger om sæsonens betydning for kundernes interesse for Aminta?

Aminta er et af de få hoteller i området, der har åbent hele året rundt, men det er virkelig et sommerferiested. Højsæsonen er fra april til oktober, og lavsæsonen er november til midten af marts – med undtagelse af nytår, takket være det fantastiske fyrværkeri her i Sorrento.

I dag kommer størstedelen af vores kunder fra Storbritannien. Der kommer også en masse amerikanere og canadiere.

Du har markedsført dit hotel online i mange år. Kan du fortælle os mere om din strategi, og hvordan den har udviklet sig med tiden?

Jeg har altid været meget interesseret i digital markedsføring. Det er ikke kun mit arbejde, det er også min hobby. Vi var den første ejendom i Sorrento, der lancerede et website tilbage i 1995, og hotellet har altid klaret sig godt i organisk søgning. Efter andre hoteller begyndte at komme online, har vi afprøvet forskellige ting for at bevare vores konkurrencefordel, såsom reklamer på søgemaskiner og onlinerejsebureauer.

Vi fandt hurtigt ud af, at det er ret svært at nå ud til vores målgruppe med reklamer på søgemaskiner. Der er for mange konkurrenter, der byder på de mest populære søgeord, og det er virkelig svært få førstepladsen. Men Tripadvisor er ofte blandt de øverste organiske søgeresultater for disse ord. Derudover fortæller gæster os ofte, at de faktisk har fundet os på Tripadvisor. Så vi har udviklet vores strategi til at være meget fokuseret på markedsføring på dette website.

Kan du fortælle mere om, hvordan dine gæster søger?

Selvfølgelig. Vi byder på søgeord som "Hotel i Sorrento med pool". I dag fortæller gæster os, at de som regel starter med en søgning på en søgemaskine efter ting som "Sorrento hoteller", men der kommer alt for mange søgeresultater, så det er ikke til at overskue. De finder hurtigt Tripadvisor og bruger websitet til at foretage mere specifikke undersøgelser for at finde en ejendom, der opfylder deres behov. Reelt set bliver Tripadvisor den søgemaskine, der bruges til et specifikt rejsemål – som gæsterne bruger til at finde hoteller, restauranter osv.

Hvad er din konkrete strategi for at bruge Tripadvisor?

Tripadvisor er i øjeblikket vores mest effektive markedsføringsværktøj. Med de nye sponsorerede placeringer kan Aminta f.eks. blive vist over søgeresultaterne for Sorrento. Det har haft stor betydning for os. Reklamen fører trafik til os, og folk kan kontakte os direkte via vores Business Advantage-links. Jeg har fundet ud af, at det sparer mig for provisionsomkostninger, fordi folk kan kontakte os direkte eller booke på vores website.

Hvordan har resultaterne af sponsorerede placeringer været?

Vi har været meget tilfredse med produktet. Vi afprøver det stadig, men indtil videre har vi set en stigning på 20 % i antallet af direkte bookinger i løbet af 40 dage.Værktøjet er fantastisk og meget brugervenligt, og prisen er minimal i forhold til afkastet. Det lader også til, at kunder, der kommer fra denne kanal, er ret værdifulde – de booker længere ophold og dyrere værelsestyper end gennemsnittet.

Hvad vil din strategi for brug af sponsorerede placeringer være fremover?

Der er tre betalingsniveauer for sponsorerede placeringer. I højsæsonen, når vores ejendom er fuldt belagt, vil vi nok vælge den billigste løsning, men stadig køre en kampagne. Det er vigtigt altid at bevare synligheden af hensyn til fremtidige bookinger. Resten af året – især i januar og februar, hvor folk begynde at planlægge deres sommerferie – vil vi nok vælge en af de dyrere løsninger for at få mere trafik til vores ejendom.

Hvad vil du sige til andre hotelejere, der overvejer at prøve sponsorerede placeringer?

Det er helt sikkert noget, som de bør gøre.Værktøjet er let at bruge. Man skal ikke vælge søgeord eller afgive bud. Bare vælg, hvor meget du vil bruge om dagen, sæt det op, og tænk ikke mere på det.

Få mere at vide om Tripadvisors markedsføringsløsninger

Få mere at vide om Tripadvisors markedsføringsløsninger

Sidst opdateret: 22. februar 2018