Victor Petersen's Willumsen Collection at the Manor Odden
Åben i dag: 10.00 - 17.00
Et mere nuanceret indtryk af Willumsen

Anmeldt d. 21. maj 2023
Jens G
Viborg, Danmark
J. F. Willumsen

Anmeldt d. 1. juni 2021
Anders K
Frederiksberg, Danmark

Anmeldt d. 21. maj 2023

Endelig fik vi gjort holdt ved Odden. Smuk bygning, 800 år gammel. Udstillingen af Willumsen's skitser, tryk, gips- og bronzestøbninger og malerier giver et helt andet indtryk end det gængse af Willumsen - "Badende børn". Gæsterne tilbydes en 20 minutters video, der bidrager til alsidigheden. Indtalingen af Victor Petersen sætter prikken over i'et - undlad ikke at bruge de 20 minutter på videoen.

Dato for oplevelse: maj 2023
Tak, Jens G
Anmeldt d. 1. juni 2021

Den idyllisk beliggende herregård er værd at se, ikke mindst på grund af samlingen af J.F. Willumsens tegninger og malerier.

Dato for oplevelse: maj 2021
1  Tak, Anders K
Anmeldt d. 28. august 2019 fra mobile enheder

Fantastisk flot samling af forarbejder udført af Willumsen. Samlingen er samlet i den flotte herrgård Odden. Et must at besøge af kunstintresseret. Her er også mulighed for en god kop kaffe. Venligt og fortællerlystent personale. Entre af 70kr pr. voksen.

Dato for oplevelse: august 2019
Tak, lassetripsen
Anmeldt d. 12. juli 2017 fra mobile enheder

I den gamle middelalderherregård Odden ved Mygdal lidt nord for Hjørring, præsenteres en fantastisk samling af kunstneren J.F.Willumsens skitser og forarbejder til mange af de store værker, der i dag bl.a. er udstillet i Frederiksund og andre steder. Det er et meget fascinerende indblik man får i denne får sin tid så kontroversielle kunstners arbejdsmetoder og faglige præcision. Og Oddens smukke omgivelser gør ikke oplevelsen mindre.
En lille, måske lidt overset kulturperle i det centrale Vendsyssel.
I den hyggelige café, kan man nyde en god kop kaffe, lidt hjemmebagt kringle - eller købe lækre specialiteter fra egnen.

Dato for oplevelse: april 2017
1  Tak, jbing2013
Anmeldt d. 25. juni 2017

Odden herregård er fra 1377, ombygget flere gange derefter, og Danmarks nordligste herregård, med flere prominente tidligere ejere. 1 nuværende fløje er fra 1500-tallet, og tidstypiske i indretning, så i sig selv, er det faktisk en interessant herregård, med et køkken der indeholder et meget gammelt komfur, en stemningsfyldt Hall, og mange kringlekroge.
Når man så tilføjer et utal af J.F. willumsens skitser og tegninger, herunder en meget stor samling af hans tidlige ting (wauw den mand kunne tegne kroppe), og hans sidste værk, så er det et besøg værd.
Har du tid og lyst, kan du også få en kop kaffe i storkøkkenet og sove i gæstegangen.

Dato for oplevelse: juni 2017
1  Tak, InaMariaBarbara