“Møllen blev ramt af lynnedslag”
Anmeldelse af Todbjerg Tårnet

Todbjerg Tårnet
Anmeldt 21. november 2015

På toppen af den 103 meter høje Møllebakke står udkigstårnet, hvorfra der er en flot udsigt til alle sider. Man kan fx. se til Helgenæs, Aarhusbugten og Mols Bjerge.
Todbjerg Tårnets historie kan man læse på to tavler inde i tårnet. Det er opført til minde om en nedbrændt mølle. Møllen blev afløst af en varde, som væltede i en storm i 1926. Kuglen fra vardens top ligger i tårnet, og man kan også læse om dens trillende udflugt.
Det nuværende tårn opført efter vardens fald.
Der er et par stejle trapper til tårnets top. Der er masser af bænke omkring tårnet, så det er velegnet til picnic.
I dag var parkeringspladsen meget mudret, så jeg var ærgerlig over, at jeg ikke havde gummistøvler med.

1  Tak, BKC2013
Anmeldt 14. november 2015 fra mobile enheder

Fra Todbjerg tårnet er en fantastisk udsigt over området fra Aarhus til Randers. Adgang til tårnet ligger lidt fra alfavej.

Tak, Mads H
Anmeldt 7. november 2015 fra mobile enheder

Langt ude på landet og via smalle veje dukker udsigtstårnet på 103 m op på den høje Møllebakke udenfor Todbjerg. Tårnet fra 1927 er åbent hele året rundt. Vi kravlede via stiger til tops og havde udsigt over Mols Bjerge, Århus, Samsø og Helgenæs.
Tårnet er fra 1927. Før den tid havde Todbjerg mølle ligget der, men lynet slog ned og det brændte i 1918. Indtil 1926 var der en Varde, som styrtede sammen.
Fantastisk er, at tårnet i dag drives af midler fra de lokale og et tårnlaug. Hvert år arrangeres grundlovsfest 5. Juni ved tårnet med taler og korsang og hornblæser. Valdemarsdag den 15. Juni flages der med Dannebrog fra tårnet.

2  Tak, 748Rita

Rejsende, der kiggede på Todbjerg Tårnet, kiggede også på

Har du været i Todbjerg Tårnet? Fortæl om dine oplevelser!