“Slotsbesøg”
Anmeldelse af Rosenholm Slot

Rosenholm Slot
Oplysninger om seværdighed
Anmeldt for 4. marts 2017

Et gammelt slot, der bl.a huser det man kalder Jyllands første universitet. Slottet ligger 2 km fra Hornslet, og indgik i julekalenderen Jul på Slottet. Et besøg værd hvis man er interesseret i gamle slotte

Tak, Helle N
Filtrér

Anmeldt for 23. december 2016

Min ungdommelige far på 75 år og jeg tog i sommers en tur på til Rosenholm slot, hvor vi deltag i en rundvisning sammen med en noget unge rundviser, trods hendes alder havde hun er bred viden om slottet, dets oprindelse og indretning. Jeg er en stor fan af julekalender fra barns ben og "Jul på slottet" som er optaget på Rosenholm slot, ligger i top 5 hos mig, derfor var det også ekstra sjovt at se slottet. Jeg vil helt klart tilråde en rundvisning hver en krone værd. Det er ikke en lang gåtur rundt på slottet, men der er trapper op og ned så en klapvogn er ikke nem at have med og der er omtanke hvis man er dårligt gående.

Tak, Katrine S
Anmeldt for 23. november 2016 fra mobile enheder

Vi var ledsaget af et af børnebørnene til Det store julemarked på Slottet i søndags, og det var samtidig sidste åbningsdag af 2 weekenders åbning.
Mange, mange mennesker var mødt frem, og vi magtede at stå i kø til rundvisning til slottet i lang, lang tid.
Slottet og dets omgivelser er smukke, og det er en god tradition, at slottet laver dette kæmpearrangement med ingredienser af eventyr.
PS. Forbavsende mange Pokeman's på slotsområde.

Tak, 748Rita
Anmeldt for 16. oktober 2015

Her kan man opleve de kendte omgivelser fra Jul på slottet. Flot slot i flotte omgivelser med en spændende historie.
bla. andet skulle en del af de huggede granit sten stamme fra Fløjstrup kirke som blev revet ned efter en kort årrække efter den blev opføre fordi præsten i Virring syndes det var for besværlig at skulle forrette gudstjeneste der

Tak, Tonniqs
Anmeldt for 9. september 2015

Rosenholm slot ved Hornslet er opført i sidste halvdel af 1500-tallet af slægten Rosenkrantz, som var en af Danmarks mest indflydelsesrige familier. Jørgen Rosenkrantz, som opførte slottet, var i realiteten den der styrede det danske rige op gennem 1500-tallet. Hans søn Holger Rosenkrantz med tilnavnet Den Lærde oprettede det, som med rette er blevet kaldt Jyllands første universitet i forbindelse med slottet med uddannelse i filosofi og teologi.
Slottet er åbent for besøgende og absolut seværdigt. Det ligger i naturskønne omgivelser med en smuk voldgrav omkring. Der er en stor avlsgård til og et aktivt landbrug.

Tak, Lars M

Rejsende, der kiggede på Rosenholm Slot, kiggede også på

Grenaa, Northdjurs Municipality

Har du været i Rosenholm Slot? Fortæl om dine oplevelser!