“Den gamle og jeg, på slots rundvisning.”
Anmeldelse af Rosenholm Slot

Rosenholm Slot
Oplysninger om seværdighed
Bidrager på niveau 5
41 anmeldelser
35 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 9 nyttige stemmer
“Den gamle og jeg, på slots rundvisning.”
Anmeldt 23. december 2016

Min ungdommelige far på 75 år og jeg tog i sommers en tur på til Rosenholm slot, hvor vi deltag i en rundvisning sammen med en noget unge rundviser, trods hendes alder havde hun er bred viden om slottet, dets oprindelse og indretning. Jeg er en stor fan af julekalender fra barns ben og "Jul på slottet" som er optaget på Rosenholm slot, ligger i top 5 hos mig, derfor var det også ekstra sjovt at se slottet. Jeg vil helt klart tilråde en rundvisning hver en krone værd. Det er ikke en lang gåtur rundt på slottet, men der er trapper op og ned så en klapvogn er ikke nem at have med og der er omtanke hvis man er dårligt gående.

Besøgte stedet Juli 2016

Bidrager på niveau 6
1.370 anmeldelser
933 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 387 nyttige stemmer
“Mange Pokeman's på slottet.”
Anmeldt 23. november 2016 fra mobile enheder

Vi var ledsaget af et af børnebørnene til Det store julemarked på Slottet i søndags, og det var samtidig sidste åbningsdag af 2 weekenders åbning.
Mange, mange mennesker var mødt frem, og vi magtede at stå i kø til rundvisning til slottet i lang, lang tid.
Slottet og dets omgivelser er smukke, og det er en god tradition, at slottet laver dette kæmpearrangement med ingredienser af eventyr.
PS. Forbavsende mange Pokeman's på slotsområde.

Besøgte stedet November 2016
17 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 6 nyttige stemmer
“Jule slottet”
Anmeldt 16. oktober 2015

Her kan man opleve de kendte omgivelser fra Jul på slottet. Flot slot i flotte omgivelser med en spændende historie.
bla. andet skulle en del af de huggede granit sten stamme fra Fløjstrup kirke som blev revet ned efter en kort årrække efter den blev opføre fordi præsten i Virring syndes det var for besværlig at skulle forrette gudstjeneste der

Besøgte stedet Juli 2015
Tak, Tonniqs
Lystrup, Danmark
Bidrager på niveau 6
376 anmeldelser
249 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 78 nyttige stemmer
“Et slot fortæller Danmarkshistorie”
Anmeldt 9. september 2015

Rosenholm slot ved Hornslet er opført i sidste halvdel af 1500-tallet af slægten Rosenkrantz, som var en af Danmarks mest indflydelsesrige familier. Jørgen Rosenkrantz, som opførte slottet, var i realiteten den der styrede det danske rige op gennem 1500-tallet. Hans søn Holger Rosenkrantz med tilnavnet Den Lærde oprettede det, som med rette er blevet kaldt Jyllands første universitet i forbindelse med slottet med uddannelse i filosofi og teologi.
Slottet er åbent for besøgende og absolut seværdigt. Det ligger i naturskønne omgivelser med en smuk voldgrav omkring. Der er en stor avlsgård til og et aktivt landbrug.

Besøgte stedet August 2015
Tak, Lars M
Mørke, Danmark
Bidrager på niveau 3
7 anmeldelser
3 anmeldelser af seværdigheder
“På opdagelse i fortiden, besøg Pirkentavl Danmark første universitet”
Anmeldt 20. maj 2015

`På Rosenholm Slot kan man gå på opdagelse i fortidens mysterier, og høre om hvordan livet var førhen på et slot. Rosenholm og slægten Rosenkrantz havde stor indflydelse på livet og store landsdele af Jylland. Således kom adlens unge mænd hertil, for at få læring og viden, derfor blve Pirkentavl det første universitet, man kendte til i Danmark. Slottet rummer tusindvis af bøger, og efter sigende på et tidspunkt, havde man et af de mest omfattende biblioteker i Danmark.
Rosenholm Slot er bygget i 1459 af Jøren Rosenkrabtz. Bygget af sten fra Kalø Slot, som idag ligger som en ruin, men også er en af de store turistattraktioner i området.
Politisk har Rosenkrantz familien haft meget indflydelse på landets drift.
Besøg slottet og få din viden omrking adelslægternes liv at høre, alt imens du ser flot interiør, smukke malerier, alt sammen noget der fortæller sin helt egen historie.

Besøgte stedet August 2014
Tak, GretheMoegelvang

Rejsende, der kiggede på Rosenholm Slot, kiggede også på

Grenaa, Northdjurs Municipality

Rønde, Syddjurs Kommune

Har du været i Rosenholm Slot? Fortæl om dine oplevelser!