Spændende rundviser gav os en uforglemmelig oplevelse på Rosenholm slot

Fantastisk spændende rundvisning på Rosenholm slot i dag kl. 11. Det levede op til vores store... læs mere

Anmeldt d. 30. juni 2020
torbens2015
Slangerup, Danmark
Kultur, historie, julepynt, lindealle’er og slotsrundvisning.

Vi besøgte i går Julemarked 2018, som forløb over 2 weekender og slutter for i år i... læs mere

Anmeldt d. 18. november 2018
748Rita
Århus, Danmark
fra mobile enheder

Anmeldt d. 9. september 2015

Rosenholm slot ved Hornslet er opført i sidste halvdel af 1500-tallet af slægten Rosenkrantz, som var en af Danmarks mest indflydelsesrige familier. Jørgen Rosenkrantz, som opførte slottet, var i realiteten den der styrede det danske rige op gennem 1500-tallet. Hans søn Holger Rosenkrantz med tilnavnet Den Lærde oprettede det, som med rette er blevet kaldt Jyllands første universitet i forbindelse med slottet med uddannelse i filosofi og teologi.
Slottet er åbent for besøgende og absolut seværdigt. Det ligger i naturskønne omgivelser med en smuk voldgrav omkring. Der er en stor avlsgård til og et aktivt landbrug.

Dato for oplevelse: august 2015
Tak, Lars M
Anmeldt d. 20. maj 2015

`På Rosenholm Slot kan man gå på opdagelse i fortidens mysterier, og høre om hvordan livet var førhen på et slot. Rosenholm og slægten Rosenkrantz havde stor indflydelse på livet og store landsdele af Jylland. Således kom adlens unge mænd hertil, for at få læring og viden, derfor blve Pirkentavl det første universitet, man kendte til i Danmark. Slottet rummer tusindvis af bøger, og efter sigende på et tidspunkt, havde man et af de mest omfattende biblioteker i Danmark.
Rosenholm Slot er bygget i 1459 af Jøren Rosenkrabtz. Bygget af sten fra Kalø Slot, som idag ligger som en ruin, men også er en af de store turistattraktioner i området.
Politisk har Rosenkrantz familien haft meget indflydelse på landets drift.
Besøg slottet og få din viden omrking adelslægternes liv at høre, alt imens du ser flot interiør, smukke malerier, alt sammen noget der fortæller sin helt egen historie.

Dato for oplevelse: august 2014
Tak, GretheMoegelvang
Anmeldt d. 30. marts 2015

Det var en gennemført og uforglemmelig oplevelse at holde firmafest på Rosenholm Slot. Fantastiske omgivelser og god service! Faklerne oplyste alleen ved vores ankomst, og gæsterne blev modtaget med en lækker drink i vinterstuen.
Efterfølgende boede vi på det gamle enkesæde overfor slottet - som er nogle skægge værelser der blander gammelt og nyt. Kan klart anbefales.

Dato for oplevelse: august 2014
Tak, 193maximilianf
Anmeldt d. 9. november 2014

det var ikke en god oplevelse at skulle ned i et kælderrum , for at få vores æbleskiver m.m ,der var proppet med mennesker , så vi hverken kunne komme frem eller tilbage, tænk på hvis der var opstået brænd el. lig , det er dybt ulovligt , at lukke så menge mennesker , ned i sådan en kælder, ( hvor var brandtilsynet , eller flugtveje ? ) jeg havde købt 6 deal til børn og børnebørn , jeg ønsker pengene refunderet , og ønsker ikke at komme der mere under de omstændigheder.
mvh Helle Koch

Dato for oplevelse: november 2014
6  Tak, Helle K
Anmeldt d. 3. november 2014

Faktisk finder jeg Slottet så spændende, at jeg har udgivet en bog om Rosenholm Slot som foregår i 1600-tallet, titlen på min roman er: "Et glimt af fortiden". Jeg er nu i gang med at skrive fortsættelsen til denne slægtsroman.
Der er så meget historie gennem århundreder gemt i Rosenholms Slots tykke gamle mure. Og det bliver endnu mere spændende at besøge Slottet, når man sætter sig lidt ind i det historiske. Man får "Et glimt af fortiden".
Desuden er slottet vidunderligt smukt.

Dato for oplevelse: juli 2014
2  Tak, Anna-Lise H