Hyggelig lille kirke

Kirken er meget velegnet til koncerter. Vi besøgte kirken i anledning af koncert med Erik Grip... læs mere

Anmeldt d. 12. oktober 2018
555Grete
Viby J, Danmark
Jeg elsker denne gamle kirke.

Anmeldt d. 10. juli 2017
Heidi Moesgaard L
fra mobile enheder

Anmeldt d. 12. oktober 2018

Kirken er meget velegnet til koncerter.

Vi besøgte kirken i anledning af koncert med Erik Grip. Det var en god oplevelse, hvor det efterfølgende var muligt at købe CDer og Erik Grips sangbog.
Tiden inden koncertens start brugte flere på at se sig om i kirken, der bl.a. har usædvanligt mange farver i loftet.

Det eneste minus var, at man ikke på forhånd kunne købe billetter/sikre en siddeplads. Som Erik Grip sagde, er de fleste af hans tilhørere blevet ældre, flere vil derfor have problemer/ikke kunne stå op under koncerten. Hvis man ikke kan stå op i længere tid, har man heller ikke mulighed for at vente i længere tid, inden man kan købe billetter og komme ind.
Det var ikke et problem denne aften, alle havde mulighed for at sidde.

Dato for oplevelse: oktober 2018
Tak, 555Grete
Anmeldt d. 10. juli 2017 fra mobile enheder

Denne kirke er den ældste kirke i Danmark og den er lille og så smuk og den har et helt fantastisk gammelt vikinge Kors. Dette Åby kors er det ældste kors i nord EU. Og det er så smukt og helt unik og fantastisk kors og kirke.

Dato for oplevelse: juli 2017
Tak, Heidi Moesgaard L
Anmeldt d. 29. november 2015 fra mobile enheder

Kirken var låst overalt denne søndag eftermiddag. Der skal træffes individuel aftale for besøg inde i kirken, fremgik af info.
Den blev bygget i 1872-73 og afløste en ældre romansk kirke. Det særlige ved kirken er, at der er brugt både gule og røde sten, som skaber striber i murværket.
I kirken er der en kopi af det gyldne krucifiks, der hang i den første kirke, og originalen findes i dag på Nationalmuseet.
Åby sogn har 2 kirker, og den anden kirke er fra 1900tallet er Åbyhøj og ligger på Silkeborgvej.

Dato for oplevelse: november 2015
Tak, 748Rita
Anmeldt d. 15. januar 2013

Det menes , der har ligget en vikingekirke på stedet. Da kirken blev renoveret i slutningen af 1700 tallet, fandt man Danmarks ælste krusifix af en sejrende kristusfigur. Han var bl.a udstyret med en kongekrone og sværd.

Dato for oplevelse: juli 2012
Tak, CathrineH_13