Strandingsmuseum St. George
Tragisk historie

Voldsom skibsforlis fortalt på en levende og imponerende måde. Udstillingen er velegnet til børn. 🌞

Anmeldt d. 2. november 2021
583gittep
Hjarbæk, Danmark
fra mobile enheder
Fremragende museum i Torsminde

Et museum, hvor man får meget information om strandingen af St.George , redningsaktioner ved... læs mere

Anmeldt d. 2. oktober 2021
Ellen R
København, Danmark

Anmeldt d. 14. juni 2021

Meget instruktiv opsætning i en lækker moderne tiltalende indpakning som både er for børn og voksne. Imponerende ror fra et gammelt liniekib og mange vragdele som illustrerer livet ombord dengang.
Selve bygningen som er tilbygget flere gange er meget velindrettet

Dato for oplevelse: juni 2021
1  Tak, malwin
Anmeldt d. 26. maj 2021 fra mobile enheder

I de store sejlskibes tid var forlis og strandinger en fast bestanddel af livet ved Vesterhavet, og museet fortæller om denne epoke. Fortællingen tager udgangspunkt i det dramatiske forlis i 1811 af de britiske linjeskibe HMS St. George og HMS Defence, hvor 1.300 omkom og kun ganske få overlevede. Forlisene er veldokumenteret, og gennem tusindvis af velbevarede fund får man et godt indtryk af livet ombord.

Udstillingen er virkelig godt gennemarbejdet. Med lyssætning, farver, lyde og andre virkemidler, fastholdes man i den alvor og dramatik, som knytter sig til emnet, uden at det bliver teatralsk. De forklarende tekster er korte og præcise, og der er også mulighed for at få værdifulde supplerende oplysninger gennem lydindspilninger, og det bør man give sig til. Man bør også tage turen op i tårnet, hvor der er god udsigt over hele egnen.

Selvom børn har gratis adgang, så tror jeg at i hvert fald små børn vil synes, at det er lidt for uhyggeligt.

Dato for oplevelse: maj 2021
Tak, Hense89
Anmeldt d. 28. november 2020

Tilfældigt strandende vi på strandingsmuseet, men det fortrød vi ikke. Det var meget spændende at se den mørke side af det smukke Vesterhav. En interessant og interaktiv udstilling som både taler til vokse og børn.

Dato for oplevelse: november 2020
1  Tak, Miwi69
Anmeldt d. 9. november 2020

Flot museum,der fortæller en tragisk historie og mange flere.
Som beboer ved kysten altid hørt fortællinger om strandinger,men her blir det visualiseret på tæt afstand.
Specielt filmen med arm amputationen i romnarkose er ikke for børn.
Vil stærkt anbefale et besøg.

Dato for oplevelse: november 2020
1  Tak, Koiget
Anmeldt d. 21. september 2020

Strandingsmuseet St. George er et museum for alle aldre. Det er meget interaktivt, så børn såvel som voksne kan få en masse ud af det. Dertil er det meget informativt, så hvis man har lyst til at søge ny viden er dette også muligt.
Det er også meget sanseligt bl.a. gennem at mærke vejret, lytte og føle og prøve kostumer, når vi ikke er i en "Corona-tid" og meget mere.
Det er ikke et stort museum og alt efter, hvor meget man læser eller leger, er besøget mellem 1-2 timer. Udsigtstårnet er også godt, da man kan se rigtig langt i alle retninger.

Dato for oplevelse: september 2020
1  Tak, 914trinel