Åben i dag: 10.00 - 17.00

fra 68,36 $
fra 167,24 $
fra 561,77 $
Anmeldt d. 4. november 2019

Vikingeskibsmuseet ER et godt sted. Men der mangler noget nyt. Det er lidt fladt at komme ind i en hal med skibsrester, når stort set alle andre museer er blevet digitale. Her mangler simpelthen en oplevelse. Og så er der selvfølgelig selve bygningen, som jeg - og jeg ved, det er en debat værdig - håber, man får lavet om. Brutalis-kunst eller ej. Det ligner en cementbunker fra 1975.

Dato for oplevelse: november 2019
Tak, georgemichaelforever
Rikke_Johansen, Public Relations Manager hos Vikingeskibsmuseet, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 8. november 2019

Kære georgemichaelforever
Tak for din anmeldelse.
Vikingeskibsmuseet er i dag sammen sat af udstillingsbygningen 'Vikingeskibhallen' og de arbejdende værksteder og de rekonstruerede vikingeskibe på museumsøen. Om vinteren er der mindre aktivitet udenfor på grund af vejret.
Inde i Vikingeskibshallen er det et helt bevidst valg, aat vikingeskibenen står 'nøgne' i det store rum med fjorden som et levende bagtæppe, der skifter med årstiden, vejret og tidspunktet på dagen. Denne oplevelse af 1000-årige skibe, der står som silhouetter mod den virkelige og nutidige - og evigt skiftende baggrund - den fjord, skibene oprindeligt sejlede på - er unik og kan ikke ses nogen andre steder i verden. Vi er så heldige, at have en udstilling, hvor virkeligheden er tilstede - en ægte oplevelse, der i autenticitet og nærvær overgår den illusion man kan skabe eksempelvis digitalt.

Men vi er dog meget bevidste om, at vi mangler rum til at udfolde historien, hvilket der kun er meget lille plads til i den nuværende bygning. Vi har valgt at bruge det østlige udstillingsrum på en oplevelses udstilling med projektioner på væggene, der får de to vikingeskibsmodeller i fuld størrelse - som man kan gå ombord i - til at 'sejle' på havet fra helt vindstille til stormende kuling med lyn og torden. I underetagen har vi i øjeblikket en udstilling om, hvordan vi arbejder med at hente viden ud af de fem vikingeskibe ved at rekonstruere, bygge og sejle i den. Dette er ikke en digital udstilling, men en audio-visuel udstilling med mange filminstallationer og 3D-modeller.

Vi har en vision om at være interaktive med alle vores gæster - i ordets bogstaveligste betydning - altså at man som gæst bliver inddraget i fortællingen via det at gøre noget, dufte noget røre og mærke. Netop de oplevelser foregår i højere grad på Museumsøen - og derfor også i højere grad i sommersæsonen - hvor gæster kan mærke det kolde, friske egetømmer, tovværk af lindebast eller hestehår og gå i dialog med museets håndværkere, der også lader gæster afprøve teknikker og materialer.

Det at kunne komme i dialog med alle vores gæster og tilbyde alle en interaktiv oplevelse er netop en stor ambition for et nyt Vikingeskibsmuseum, en drøm vi i aller højeste grad arbejder på at opfylde med det kommende museumsprojekt.
Du kan læse meget mere om vores drømme om fremtiden på vikingeskibsmuseets hjemmeside: vikingeskibsmuseet.dk/om-museet/nyt-vikingeskibsmuseum/

Endnu engang tak for, at du tog dig tid til at skrive en anmeldelse.

Bedste hilsener
Rikke

Anmeldt d. 4. august 2019 fra mobile enheder

Utroligt interessant ! Kan varmt anbefales. Det er for alle aldre med spændende udstillinger, rigtig godt formidlet.

Dato for oplevelse: juli 2019
2  Tak, Søren R
Anmeldt d. 6. juli 2019

Museum med aktiv deltagelse i vikingernes liv og levned.prøv at ro i vikingeskibe, snitte i træ og meget mere. Kan anbefales til alle aldre.

Dato for oplevelse: juli 2019
1  Tak, dashq400
Anmeldt d. 2. juli 2019 fra mobile enheder

Det er spændene at se hvordan de hugger både ud af en træstamme, det er utroligt at man med så få midler har kunnet bygge både som har kunnet sejl til Grønland.

Dato for oplevelse: september 2018
Tak, byensfliser
Anmeldt d. 14. juni 2019 fra mobile enheder

Spændende og interessant. Mange forskellige,rigtig gamle,håndværk. God informations plancher,så en god oplevelse,også uden den guidede tur.

Dato for oplevelse: juni 2019
Tak, Sissijanni