Det Nationalhistoriske Museum - Frederiksborg Slot

fra 162,14 US$
fra 408,66 US$
fra 934,13 US$
Anmeldt d. 20. juli 2021 fra mobile enheder

igår var min bror og jeg inde og besøge Frederiksborg slot. Vi var der med vores forældre. Vi betragtede malerierne på første sal. Pludselig kom der en gnotten vagt. Han sagde" I STÅR ALT FOR TÆT PÅ MALERIERNE". Vi gik væk og tænkte han nok bare havde en dårlig dag. Men han fortsatte med at holde øje med os og komme med trælse kommentarer og endte med at true os med at smide os ud. Vi tænkte nu har vi fået nok og skulle ind og hente vores forældre. Jeg synes den måde vi blev behandlet på var meget inhumant og diskriminerende. Min kulturlyst er faldet med 1000%. Jeg ville sige dette til alle i min kreds og advarer dem og denne frygtelige person.
YDRE personkarakteristik
: Cirka 170 cm høj og gråt hår
PS det var ellers et meget fint slot

Dato for oplevelse: juli 2021
2  Tak, frederiks991
Anmeldt d. 8. december 2020

En af perlerne i samlingen når man skal vise Danmark frem. Absolut et must hvis man har udlandske besøgende, særligt slotskirken er imponerende.

Kun et enkelt brok fra vores sidste besøg den 28/11/2020: umiddelbart udenfor slotskirkens dør hænger to jernhåndtag, ophængt i lange reb. Dette er i sagens natur en uimodståelig invitation for ethvert barn og enhver rask teenager... særligt da der ikke er nogen skiltning eller aflåsning. Det viste sig minsandten, at det rent faktisk VAR en mekanisme til at ringe med slotskirkens klokker... hvilket en af mine unger sandede. Straks kom en vrissen vagt løbende og brokkede sig gevaldigt, hvilket fuldstændig ødelagde den gode stemning og et ellers hyggeligt besøg. Jeg ville stærkt anbefale et tydeligt forbudsskilt eller en hængelås - særligt da ALT andet på slottet er tydeligt mærket med skilte...Dette må være sket før og vil givetvis gentage sig... Kom nu ind i kampen!
En undskyldning ville være på sin plads...så jeg muligvis kan overtale den rød-ørede søn til et andet slotsbesøg.

Tak, kutatraveller
Anmeldt d. 23. november 2020 fra mobile enheder

HUSK LOMMELYGTEN! Der er ingen lys tændt i de fleste af rummene, det skyldes at kunstigt lys ødelægger billeder, stof og møbler. Man må gerne bruge en lommelygte. Det får man bare ikke at vide, inden man starter rundgangen.

Rækkefølgen af rummene er ikke særligt tydeligt markeret, så der er nærmest garanti for, at man “farer vild”, og kommer til at se danmarkshistorien i forkert rækkefølge.

Riddersalen er desværre nærmest spoleret, ved at der er placeret masser af udstillingsmontrer i den. Man får slet ikke et ordentligt indtryk af denne fantastiske sal.

Flere af de malede portrætter af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II, kan næsten betegnes for mejestætsfornærmelser. De er så dårligt udført, at de er helt pinlige at se på. De burde ikke være udstillet.

Vi kom fra Jylland, og havde håbet på en meget bedre oplevelse, end den som vi fik... vi skulle have taget på Zoologisk museum i stedet..

Tak, TAuser_1126
Anmeldt d. 14. november 2020

Jeg har været her en del gange da jeg selv boede i byen, men det er mange år siden nu. Derfor var det et kært gensyn da jeg besøgte stedet for nylig.

Mine favorit områder var Slotskirken, først og fremmest. Lyset her var desværre ikke tændt, og det var lidt en skam, fordi den tager sig naturligvis bedste ud i fuld belysning. Herefter nød jeg 2 nye områder, som ikke er ret gamle. 1) Udstillingen med vores elskede Majestæt Dronning Margrete, som havde følge at Hans Kongelige Højhed Prins Frederik samt den kommende Kronprins Christian. 2) Udstillingen med billeder og kunst af kendte personer fra 50erne og frem til århundredeskiftet plus nogle få år, var også i min smag.

Jeg må nødvendigvis stor-rose kustode personalet for deres venlighed, tålmodighed og viden om alt det vi spurgte om. Tak for det.

Jeg vil tilføje at interessen for stedet ikke er garanteret at ville interessere børn og teenagere. Interessen kunne godt hænde at være direkte proportional med din alder :-)

1  Tak, Henrik B
Anmeldt d. 4. november 2020 fra mobile enheder

Her fås hele Danmarkshistorien fortalt gennem billeder og artefakter i den permanente udstilling og skiftende særudstillinger. Indtil 2021 to med malerier og fotografier af Dronningen i anledning af 80 års fødselsdagen, en om genforeningen i 1920 og en med fotos fra marts 2020, da Danmark lukkede ned.

2  Tak, Gunnar G