“Fantastique !!”

Helsingør, Danmark
2 anmeldelser
“Fantastique !!”
Anmeldt 12. marts 2017

Efter at have opdaget stedet ved et tilfælde for et par år siden, har min mand og jeg ivrigt besøgt stedet og aldrig gået skuffet derfra. Vi har altid følt os opløftede, mætte og ovenud tilfredse, hvorfor der da heller ikke var nogen tvivl i min mands stemme, da beslutningen om hvor hans 60 års fødselsdag skulle afholdes. "Bistro Francophile" faldt ordene prompte.
Og jeg skal da ellers lige love for at patron og hans søde og elskværdige personale nok en gang, til fulde opfyldte vore ønsker.
Vi var placeret i det lille chambre séparée med vort selskab på blot 15 personer, og på trods af at det egentlig er en del af der øvrige restaurantlokale, og at der var stuvende fuldt følte man, man sad for sig selv, samtidig med at man kunne nyde pulsen fra de mange glade og feststemte gæster. Vore egne, samt ikke mindst alle de øvrige gæster, som ovenikøbet senere istemte i den fælles fødselsdagssang der berørte min mand meget.
Vi startede med en festlig velkomstdrink, nemlig Kirr royal, som min mand og jeg har fromme minder om fra vort bryllup, og efter lidt hyggelig snak med famile og venner kaldt patron os til bords, hvor han kyndigt og humoristisk forklarede alle om maden så det var til at forstå hvad som lå på tallerkenen, og hvorfor man havde sat de forskellige vine dertil.
Forretten bestod af en lækker cremet svamperisotto med råsyltede rødløg og masser af forskellige svampe, deriblandt et par stykker jeg aldrig før har hørt tale om. Judasøre og Shitaka.. Man skal høre meget før (Judas)ørene falder af. ;-)
Til forretten fik vi serveret en frisk hvidvin fra et distrikt, min mand og jeg aldrig havde hørt om, nemlig Gasgogne. Vinen var frisk og behagelig syrlig, og havde en smuk afbalanceret smag af citrus og hyldeblomster.
Hovedretten, som min mand havde insisteret på at få serveret, på trods af at han har fået den utallige gange før i bistroen, var deres nakkefilét af glad gris med lækker sennepscremesovs og perfekt tilberedte grøntsager og krydderurter. Til denne ret nød vi en californisk Pinot noir, som var så rund, blød og sødmefyldt at jeg da også insisterede på at få at vide, hvorfra patron havde skaffet den.
Desserten bød på gateau Marcel, som er en af familiens favoritter. Kagen var, som resten af middagen ikke karrig, men perfekt både i smag og størrelse, og blev serveret med syltede bær og sprøde nødder. Hertil endnu en vin, jeg aldrig før har hørt om, nemlig Banyuls. Det er en mørk og intens vin, som vel nærmest kan sammenlignes med god ruby portvin, men dog fra Frankrig. Endnu en gang måtte jeg lokke oplysningerne om forhandler ud af patron.
Middagen sluttede af med en skøn kop friskbrygget kaffe, inden selskabet drog hjem i privaten og fortsatte med spil og musik.
Konklusion. Endnu en gang opfyldte Bistro Francophile alle vore forventninger, og meget mere til, hvorfor det da også er med den aller største glæde jeg ligeledes nok en gang giver dem mine aller varmeste anbefalinger.
Je ne regrette rien.

Bidrager på niveau 6
123 anmeldelser
96 anmeldelser af restauranter
common_n_restaurant_reviews_1bd8 63 nyttige stemmer
“Hyggelig bistrostemning og velsmagende retter”
Anmeldt 18. februar 2017

Francophile var et nyt bekendtskab i Helsingør for os, selvom vi har boet i området i mange år. Nok fordi åbningstiderne på papiret ser ret begrænsede ud (20.30 ti-tors, og 21.30 fre-lør). Det er primært det, der har holdt os tilbage, tror jeg. Nu var chancen der imidlertid til at besøge den ret lille men hyggelige restaurant (vel plads til omkring 35-38 gæster). Man sidder meget tæt nogle steder, men sådan er der mange steder - også i København. Der var fuldt hus, og vi lagde ud med anderillette smagt til med svesker & calvados, grillet brød, syltede skalotteløg samt oliven og grov sennep. Sidste element var for dominerende til at retten samlede sig, men anderilletten aldeles velsmagende. Vinmenuens Sylvaner var for anonym i selskab med sennepen. Hovedrettens tyndstegsfilet tilberedt sous-vide, serveret med rødløgskompot, porrecreme med hvide bønner & pomme fondant havde til gengæld fin sammenhængskraft og umaminoter, ligesom rødvinen fra Nimes, der fik anerkendende ord fra min kone, der ellers er ret tilbageholdende overfor franske vine efter alt for mange (vin)skuffelser. Aldeles fremragende ret og bedre end flere retter tilberedt sous-vide på mere kendte restauranter, vi har prøvet på det seneste. Vi var godt mætte af velsmag og måtte desværre levne noget af desserten - Gateau Marcel med brombær-coulis - trods fin smag. Betjeningen var meget venlig og imødekommende trods stor travlhed, der manifesterede sig ved, at man glemte at introducere hovedret og dessert. Gæstfriheden, en smagsmæssigt fremragende hovedret og hyggen kompenserer dog for et par småfejl

Tak, Ejvind R
Copenhague
Bidrager på niveau 3
11 anmeldelser
6 anmeldelser af restauranter
common_n_restaurant_reviews_1bd8 9 nyttige stemmer
“Spændende førsteklasses mad, behagelig betjening og stemningsfulde omgivelser”
Anmeldt 13. februar 2017

Vi har efterhånden spist en del gange på Bistro Francophile i Helsingør, både som par og sammen med venner og familie. Hver gang har det været en dejlig oplevelse. Spisekortet har en passende bredde, ikke alt for mange retter, og råvarerne er altid friske og af høj kvalitet. Alt, hvad vi har prøvet, er meget smagfuldt og veltilberedt ud fra en filosofi om, at hver enkelt element på tallerkenen skal bidrage med sin egen smagsoplevelse. Vi har prøvet både friske, sarte, råmarinerede fiskeretter, og meget kraftige kødretter - restauranten mestrer alle farver på paletten. Vinkortet har få men velvalgte vine på programmet. Lokalerne er stemningsfuldt indrettet og har en fin udsigt mod Kronborg og Helsingborg på den anden side af Øresund. Værten Bo Haahr har sammen med sit personale skabt en restaurant det er skønt at besøge og komme igen, og som gæst føler man sig i godt selskab hver gang.

Tak, Jan Ole T
Bidrager på niveau 3
16 anmeldelser
9 anmeldelser af restauranter
common_n_restaurant_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Jubilæums middag med kolleger”
Anmeldt 2. februar 2017 fra mobile enheder

Restauranten er ikke særlig stor, men meget hyggelig.
Menu kortet er heller ikke stort: 3 forretter - 3 hovedretter - 3 desserter at vælge imellem, men alt ( måske netop derfor ) meget velsmagende, og smukt anrettet!
Betjeningen i top.
De to vine ( hvid og rød ) vi smagte var rigtig gode.

Besøgte stedet Februar 2017
Tak, Sonja C
København, Danmark
Bidrager på niveau 4
36 anmeldelser
30 anmeldelser af restauranter
common_n_restaurant_reviews_1bd8 4 nyttige stemmer
“Reel bistromad til hæderlige priser”
Anmeldt 30. januar 2017

Nok det tætteste man kan komme Frankrig i det kulinarisk underudviklede Helsingør. Menukortet er beskedent: 3 forretter, 3 hovedretter, 3 desserter. tre retter fås for billige 325 kr, hvoraf man bliver mæt! Vi (2 pers) fik gratineret løgsuppe, mørksej med linser og vintergrønt, nyretap med bearnaise og fritter, gateau Marcel, creme brulee. Alle retter var reelle, hverken mere eller mindre, upretentiøst og mættende uden større kiksere. Serveringen er hurtig, afslappet og jovial. Vil man have simpel fransk mad uden dikkedarer så er det bestemt et sted jeg vil anbefale.

• Besøgte stedet Januar 2017
Tak, RejseMinde

Rejsende, der kiggede på Bistro Francophile, kiggede også på

Helsingør, Helsingør Kommune

Har du været i Bistro Francophile? Fortæl om dine oplevelser!