“Hyggelig bistrostemning og velsmagende retter”
Anmeldelse af Bistro Francophile

Bistro Francophile
Køkkener: Fransk
Spisemuligheder: Efter lukketid, Reservationer
Spisemuligheder: Efter lukketid, Reservationer
Anmeldt for 18. februar 2017

Francophile var et nyt bekendtskab i Helsingør for os, selvom vi har boet i området i mange år. Nok fordi åbningstiderne på papiret ser ret begrænsede ud (20.30 ti-tors, og 21.30 fre-lør). Det er primært det, der har holdt os tilbage, tror jeg. Nu var chancen der imidlertid til at besøge den ret lille men hyggelige restaurant (vel plads til omkring 35-38 gæster). Man sidder meget tæt nogle steder, men sådan er der mange steder - også i København. Der var fuldt hus, og vi lagde ud med anderillette smagt til med svesker & calvados, grillet brød, syltede skalotteløg samt oliven og grov sennep. Sidste element var for dominerende til at retten samlede sig, men anderilletten aldeles velsmagende. Vinmenuens Sylvaner var for anonym i selskab med sennepen. Hovedrettens tyndstegsfilet tilberedt sous-vide, serveret med rødløgskompot, porrecreme med hvide bønner & pomme fondant havde til gengæld fin sammenhængskraft og umaminoter, ligesom rødvinen fra Nimes, der fik anerkendende ord fra min kone, der ellers er ret tilbageholdende overfor franske vine efter alt for mange (vin)skuffelser. Aldeles fremragende ret og bedre end flere retter tilberedt sous-vide på mere kendte restauranter, vi har prøvet på det seneste. Vi var godt mætte af velsmag og måtte desværre levne noget af desserten - Gateau Marcel med brombær-coulis - trods fin smag. Betjeningen var meget venlig og imødekommende trods stor travlhed, der manifesterede sig ved, at man glemte at introducere hovedret og dessert. Gæstfriheden, en smagsmæssigt fremragende hovedret og hyggen kompenserer dog for et par småfejl

Tak, Ejvind R

Anmeldt for 13. februar 2017

Vi har efterhånden spist en del gange på Bistro Francophile i Helsingør, både som par og sammen med venner og familie. Hver gang har det været en dejlig oplevelse. Spisekortet har en passende bredde, ikke alt for mange retter, og råvarerne er altid friske og af høj kvalitet. Alt, hvad vi har prøvet, er meget smagfuldt og veltilberedt ud fra en filosofi om, at hver enkelt element på tallerkenen skal bidrage med sin egen smagsoplevelse. Vi har prøvet både friske, sarte, råmarinerede fiskeretter, og meget kraftige kødretter - restauranten mestrer alle farver på paletten. Vinkortet har få men velvalgte vine på programmet. Lokalerne er stemningsfuldt indrettet og har en fin udsigt mod Kronborg og Helsingborg på den anden side af Øresund. Værten Bo Haahr har sammen med sit personale skabt en restaurant det er skønt at besøge og komme igen, og som gæst føler man sig i godt selskab hver gang.

Tak, Jan Ole T
Anmeldt for 2. februar 2017 fra mobile enheder

Restauranten er ikke særlig stor, men meget hyggelig.
Menu kortet er heller ikke stort: 3 forretter - 3 hovedretter - 3 desserter at vælge imellem, men alt ( måske netop derfor ) meget velsmagende, og smukt anrettet!
Betjeningen i top.
De to vine ( hvid og rød ) vi smagte var rigtig gode.

Tak, Sonja C
Anmeldt for 30. januar 2017

Nok det tætteste man kan komme Frankrig i det kulinarisk underudviklede Helsingør. Menukortet er beskedent: 3 forretter, 3 hovedretter, 3 desserter. tre retter fås for billige 325 kr, hvoraf man bliver mæt! Vi (2 pers) fik gratineret løgsuppe, mørksej med linser og vintergrønt, nyretap med bearnaise og fritter, gateau Marcel, creme brulee. Alle retter var reelle, hverken mere eller mindre, upretentiøst og mættende uden større kiksere. Serveringen er hurtig, afslappet og jovial. Vil man have simpel fransk mad uden dikkedarer så er det bestemt et sted jeg vil anbefale.

Tak, RejseMinde
Anmeldt for 27. oktober 2016

På Francofile finder du altid gode veltilberedte retter på menuen. Du får altid en udførlig forklaring på rettens sammensætning og du bliver aldrig skuffet.
Francofile har også altid gode og velsmagende vine på programmet ligesom ungerne altid kan få det de ønsker.
Er du til pastis så spørg endelig, der er altid flere varianter på hylderne, og du bliver mega populær hos Bo der selv er stor pastis tilhænger.
God fornøjelse!

Tak, Mogens C

Rejsende, der kiggede på Bistro Francophile, kiggede også på

Helsingør, Helsingør Kommune

Har du været i Bistro Francophile? Fortæl om dine oplevelser!