“ET HERLIGT BESØG PÅ DEN FRANSKE RESTAURANT LE-BASILIC”
Anmeldelse af Le Basilic

Le Basilic
nr. 1.459 af 3.015 Restauranter i København
Prisklasse: 243 kr. - 694 kr.
Køkkener: Fransk
Velegnet til: Romantisk
Spisemuligheder: Reservationer
Kvarter: Vesterbro - Kongens Enghave
Anmeldt 16. november 2023

Det var en glæde at skulle til middag på LE BASILIC, som er en fransk restaurant beliggende på Gasværksvej lige mellem Vesterbrogade og Istedgade.

Restauranten er ikke ret stor, hyggelig som en dagligstue. Serverer ægte fransk gastronomi med bistrostemning og atmosfære. Restauranten er plateauinddelte og emmer af fransk hygge, der understreges af fine franske loppefund fra de parisiske loppemarkeder. Ejeren har især en svaghed for den franske nationalfugl, hanen, som går igen på malerier og nipsgenstande og figurerer flere steder i indretningen. Alt dette garneret med lækker jazz og chansons som lydkulisse.

Restauranten er styret med kærlig hånd af den franske køkkenchef Sébastien Jacques, som har en fortid på flere af Københavns bedste restauranter. Et godt bekendtskab.

Og hvad fik vi så:
Vi var 4, der valgte vidt forskelligt, så vi fik faktisk prøvet det meste af menuen.

Forretter:
TARTARE DE BETTERAVE- Rødbeder tartar med kapers cornichons, estragon, grov sennep
TOURTE AUX POIREAUX ET POMMES DE TERRE. Porrer, kartofler, persille og parmesan indbagt i olivenolie dej
QUENELLE LYONNAISE - Byens Lyons berømte fiske dumplings serveret med skaldyrsovs

Hovedret.
POULET AU POTIRON - Franske efterårs ret af confiteret kylling lår og ovnstegt bryst, serveret med græskar aromatisk timian sky
CANNELLONI A LA BONIFACIÈNNE - Cannelloni med ricotta, spinat, tomat og parmesan ost
SAUMON À L’OSEILLE - Laks med en havesyresovs – smagte vidunderlig.

Dessert.
ASSIETTE DE FROMAGES/ Oste tallerken -
PROFITEROLES À LA VANILLE, SAUCE CHOCOLAT- Fransk dessert, som består af lækre hjemmelavet vandbakkelser, med cremet vanilje is og chokoladesovs

Og alt var perfekt og smagfuldt. Her kommer man på grund af maden som er aldeles superb. Dygtige unge mennesker serverede og var smilende og venlige.

Man skal være opmærksom på, at der er stram bordtid. Man kommer kl. 17.30 og har bordet til 20.00 - hvorefter næste hold kommer kl. 19.30 – 22.00

En dejlig aften i godt selskab. Så jeg siger tak for godt samvær til mine medspisere, som var lige så glade for besøget som jeg. En superb madoplevelse.

Dato for besøg: november 2023
    • Stemning
Tak, P8954PBalicej

Anmeldt 14. oktober 2023

Jeg sidder ca. 2 minutter og venter – uden at bliver budt på noget – uden at blive præsenteret for et menu-kort (på trods af at min ven i invitationen har gjort opmærksom på at der er ”velkomstdrink”........

Jeg går så op i ”receptionen” hvor de to udenlandske eksotiske kvinder står og glaner og spørger om jeg kan få 2 øl – idet jeg umiddelbart som jeg går op – ser at GÆST nummer 2 indfinder sig kl. 19.47 i receptionen..................vi er indtil videre ikke blevet tilbudt noget – og bliver det heller ikke. En mørkhåret ung kvinde kommer med to øl. Efter at den min ven – der har indbudt selskabet har fundet parkering ankommer de 19.55. Dvs 10 minutter for sent......uha uha. Vi får med det samme serveret 4 Gin Tonic – tænk hvor eksotisk som velkomstdrink – og 1 minut efter drinken er serveret står der to unger kvinder (læs piger) med forretten. Vi spørger om ikke liiiiige de kan vente lidt med foretten for faktisk har vi ikke drukket vores ”velkomstdrink” og vi er heller ikke blevet bedt om at bestille vin til foretten endsige fået et vinkort...............De ”søde” piger servere nu 3 fiskeretter og én vegansk ret................vi har IKKE bestilt en vegansk ret – og vi siger at det kan ikke være til os – men jo siger de to piger – det ER til os – vi siger igen – det er IKKE os der har bestilt vegansk – men det er de sådan set ret ligeglade med – vi SKAL have en vegansk ret – og kvinden i vores selskab ofrer sig.........vi er STADIG ikke blevet tilbudt hverken rød- eller hvidvin til maden og vi undrer os lidt over at vi skal drikke – Gin Tonic til foretten – men sådan er det, Værten lader nu de to piger – i skarpe vendinger – forstå at han nok skal fortælle dem hvornår vi er klar til hovedretten. Men de to søde kvinder lader forstå at vi gør deres liv til et helvede og at de faktisk nok skal bestemme hvornår hovedretten skal komme – den kommer nemlig i det tempo som ejeren og kokken, deres chef bestemmer..........værten – vores vært – siger ganske bestemt at DET skal først være når han ønsker hovedretten skal komme. Næsten før vi er færdig med forretten – og den er OK uden at være noget specielt – kommer hovedretten - vi er stadig ikke blevet spurgt hvad vi ønsker af vin til hverken forret eller hovedret. Derfor spørger vi om vi kan få lov at bestille vin da hovedretten er serveret. Og det kan vi så allernådigst godt. Vi bestiller den billigst vin på kortet, kr 385,- for der er jo ingen grund til at kaste gode penge efter dårlige penge. Vi bliver ikke spurgt om vi vil have vand til – hvilket er normalt på den mest elendig restaurant. Pigerne hælder nu vinen op – til os alle – og de fylder glasset som om vi var til en Øl-festival i München – ikke til lige under det bredeste sted på vinglasset som enhver restaurant burde vide er her man fylder vin til. Jeg spørger så den ene af de to piger om hun er fra Rumænien – for tænker at det kunne undskylde hendes manglende viden om HELT basale ting indenfor tjener-kunsten – hun svarer stolt tilbage at hun skal er fra Bulgarien (I told you so – INGEN viden overhovedet om hvorledes danskere der går på restaurant vil betjenes). Efter vi har tygget os gennem en hæderlig hovedret – uden at være noget at skrive hjem om – er klokken nu 20.45.......og vi får en ”creme brulee” smækket på bordet – som vi er færdige med kl. 20.55. Vi har nu én time tilbage af de to timer der er givet os – og jeg fatter stadig ikke hvad der skete.. ALRIG ALDRIG har jeg fået SÅ dårlig en betjening og restauranten kunne blot have givet 10 minutter mere til at vi kunne skylle vores velkomstdrink ned og bestilt noget vin.................så lidt skulle der til – og så tror jeg vi ville have været tilfredse.

Men det slutter ikke her – efter kl.21.00 bestiller vi – og jeg ved ikke helt hvorfor – måske for at drukne vores dårlige oplevelse – men vi bestiller en ekstra flaske vin...............vi sidder nu afslappet og snakker og hygger – men kl. 21.55 kommer Kokken/bestyreren op og beder os forlade stedet – på trods af at vi har 1/4 vin tilbage i glasset – han er dog SÅ forstående at han har taget nogle pap-krus med som vi kan hælde vores vin op i og tage med – jamen I guder – er han helt idiot???

Le Basilic fortjener ikke at overleve – det er det værste sted jeg faktisk nogensinde har været.Det er muligt at kontanthjælpsmodtagere eller andre fra samfundets allerlaveste hylde ville finde stedet ok – men Le Basilic skal lukke – det er ikke et sted der er værdigt for et besøg.Stedet er drevet af ”børn” der IKKE har bare den mindste ide om hvad en restaurant bør kunne tilbyde og selv McDonalds ville være flove over at tilbyde den manglende service og viden om restaurantsdrift.

ALDRIG, ALDRIG, ADRIG!!!!!!

Dato for besøg: september 2023
    • Stemning
1  Tak, Niels J
Anmeldt 12. juni 2023

Netop hjemkommet fra en ferierejse i Sydfrankrig måtte vi besøge en fransk bistro i København, men det mest franske var en forvirret ung urutineret kvindelig tjener.
Betjeningen var forvirret og ustruktureret, brødet til forretten kom først, da vi var færdige med retten, vinen måtte vi bede om, da vi var godt i gang med maden og generelt fungerede betjeningen ikke.
Maden var gennemsnitlig og manglede generelt intensitet og smag, mine grøntsager var totalt udkogte, og desserten creme broule manglede i den grad vanilla
Stort set alle gæster havde en eller anden rabatordning, early bird, deal e.lign., men ingen gang til reduceret pris kommer vi igen.

Dato for besøg: juni 2023
Tak, Erik S
Anmeldt 21. maj 2023 fra mobile enheder

Maden levede desværre ikke helt op til forventninger. Forret som var rødbeder tatar var fint men canelloni var kedelige og manglede smag. Crème brûlée var helt fint .
Musikken var for højt og der kunne ikke skues ned for det. Tjenere havde travlt med at få os ud af døren

Dato for besøg: maj 2023
Tak, 473danielee
Anmeldt 8. april 2023 fra mobile enheder

Le basilic har kæmpe potentiale, og masser af mulighed for at blive til noget, MEN!… Af en eller anden grund, er dette alt andet end en realitet.

Maden var under krydret (det er subjektivt, så den kan vi evt. Tage ud af ligningen), der var ingen tekstur i retterne (enten var de helt bløde, hvor man savnede noget sprødt eller omvendt). Betjeningen var stort set ikke eksisterende, vi sad og ventede i 20 minutter med tomme tallerkner, mens der kun var 8 andre gæster - det var dog MEGET tydeligt, at kokken ville kører restauranten som ET stort selskab, eftersom alle pænt måtte vente og alle fik maden samtidigt.

Til slut er der rengøringen… Der var beskidt flere steder end jeg tør indrømme, spindelvæv på væggene, ulækre tallerkner, et toilet der mildest talt trængte til en overhaling og generelt snusket atmosfære - som jeg bestemt ikke sammenligner fransk bistro mad med.

Alt i alt en gennemført kedelig og dårlig oplevelse

Dato for besøg: marts 2023
Tak, Gourmanden94

Rejsende, der kiggede på Le Basilic, kiggede også på

Frederiksberg, København

Har du været i Le Basilic? Fortæl om dine oplevelser!