“En hyggelig eftermiddag”

Flere oplysninger om seværdighed
Oplysninger om seværdighed
Gebyr: Nej
Anbefalet besøgsvarighed: 2-3 timer
Ejers beskrivelse: Nationalmuseet er Danmarks største kulturhistoriske museum og fungerer som et levende kulturhus med et rigt udbud af udstillinger og aktiviteter. Vores genstande kommer fra hele verden og fra mange forskellige tidsperioder. Her kan du bevæge dig tusinder af år tilbage i tiden og opleve alt fra nationalklenodier som Guldhornene og den 3000 år gamle Egtvedpige, til afrikanske masker og egyptiske mumier. I børnenes museum kan du se og prøve ting, der viser hvordan man spiste, arbejdede, legede og klædte sig for hundreder af år siden.
Anmeldt 29. januar 2017 fra mobile enheder

Altid spændene og inspirerende at gå igennem museets flotte udstillinger permanente som midlertidige.

Tak, Henrik M
Skriv en anmeldelse

Anmeldt 18. januar 2017

Mange gode udstillinger og informativ tilgang til det udstillede. Er et besøg værd for både familiens yngste og ældste medlemmer.

Tak, Jonas V
Anmeldt 18. januar 2017

Det var helt fantastisk at se genstandene fra Danmarks oldtid på udstillingen, ting som jeg kun tidligere havde set på billeder eller på tv.
Genstande som Gundestrupkarret, Solvognen, Guldhornene og mange flere genstande var utroligt flot præsenterede.
Eneste minus var at vi måtte betale fuld pris; mens et ægtepar med to børn slap med halvdelen af den pris vi måtte erlægge i entre

Tak, laurits f
Nationalmuseet, Publikumsserive hos Nationalmuseet, svarede på denne anmeldelseSvarede 27. januar 2017

Det er dejligt at høre at I nød vores udstillinger og at I fik set de genstande I kom for at se. Vi er selvfølgelig kede af at I havde en dårlig oplevelse med vores entrépris. Det er en politisk beslutning at Nationalmuseet skal have en familierabat, som giver 15kr rabat på en alm. voksenbillet til 75kr, da børn under 18 år er gratis. Vi tilbyder dog et årskort til den fordelagtige pris af 195kr, hvor man kan tage en ledsager gratis med på hvert sit besøg.

Med venlig hilsen

Anmeldt 1. december 2016

Danmarks store nationalmuseum har haft det nuværende navn siden 1892, men dets historie går tilbage til Det kongelige Kunstkammer, som Frederik III oprettede omkring 1650.
Senere blev forskellige andre samlinger indlemmet i museet, som havde forskellige placeringer i København, indtil det i 1849, da den danske grundlov blev givet og demokratiet blev indført, fik til huse i Prinsens Palæ, en del af det nuværende, enorme museumskompleks, som arkitekt Mogens Clemmensen (1885 – 1943) fik til opgave at tegne, og hvis grundsten blev lagt i 1929. Indvielsen fandt sted 20. maj 1938.
Siden da er der sket yderligere ombygning, og Nationalmuseet fremstår som en fin blanding af et ’gammeldags’ museum, hvor publikum går stilfærdigt rundt i de mange sale og betragter de udstillede genstande, og et moderne museum der gør brug lys og lyd og andre effekter. Selvfølgelig er Børnenes museum indrettet som en tumleplads for de yngste gæster.

Skal man nå at se hele dette store museum, skal der afsættes mindst en dag. Bedre er det at se museet lidt efter lidt, fordelt på flere besøg.

Naturligvis er samlingen med effekter fra Danmarks oldtid fra 13.000 før Kristi fødsels til omkring 1050 og den følgende samling med sager fra middelalderen ca. 1050 – ca. 1650 en national stolthed, som alle danskere skal kende, og hertil hører naturligvis også den grønlandske samling.
Men ud over alt dette ejer nationalmuseet også en enorm samling af effekter fra Asien og Afrika, som man kan se i de mange rum i afdelingen Etnografiske skatkamre på anden sal.
På øverste etage, 3. sal, findes Antiksamlingen.
Noget særligt er desuden Prinsens Palæ, museets ældste afdeling, hvor man kan se de fine sales interiør og blive klog på museets egen historie.

Ud over hovedafdelingen ejer museet og en række mindre afdelinger: Musikmuseet, Klunkehjemmet, Frihedsmuseet, Brede Værk, Lille Mølle og Frilandsmuseet. Samtlige disse afdelinger har deres egne anmeldelser her på TripAdvisor.

Jeg har besøgt en del store nationalmuseer i Europa, blandt andre dem i München, Nürnberg og Zürich. Det danske Nationalmuseum er på sin måde fuldt på højde med disse tre fantastiske museer.

Tak, DanishTravelor
Anmeldt 27. november 2016 fra mobile enheder

Vi var inde at se ovennævnte udstilling, som vores oldefar indgik i, fordi han kom hjem med de hvide busser. Jeg tror udstillingen gør indtryk på de fleste, og rammerne er smukke uanset hvilken udstilling man skal se.

Tak, aecahro

Rejsende, der kiggede på Nationalmuseet, kiggede også på

Har du været i Nationalmuseet? Fortæl om dine oplevelser!