Vi kan se, at du bruger en browser, som vi ikke understøtter. Derfor vises TripAdvisors websted eventuelt ikke korrekt.
Vi understøtter følgende browsere:
Vil du have de laveste hotelpriser? Du er kommet til det rette sted. Vi tjekker mere end 200 websteder for dig.

“Danmarks store og flotte nationalmuseum” 5 ud af 5 bobler

Flere oplysninger om seværdighed
Oplysninger om seværdighed
Gebyr: Nej
Anbefalet besøgsvarighed: 2-3 timer
Ejers beskrivelse: Nationalmuseet er Danmarks største kulturhistoriske museum og fungerer som et levende kulturhus med et rigt udbud af udstillinger og aktiviteter. Vores genstande kommer fra hele verden og fra mange forskellige tidsperioder. Her kan du bevæge dig tusinder af år tilbage i tiden og opleve alt fra nationalklenodier som Guldhornene og den 3000 år gamle Egtvedpige, til afrikanske masker og egyptiske mumier. I børnenes museum kan du se og prøve ting, der viser hvordan man spiste, arbejdede, legede og klædte sig for hundreder af år siden.
København, Danmark
1.056 anmeldelser
936 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 242 nyttige stemmer
“Danmarks store og flotte nationalmuseum”
5 ud af 5 bobler Anmeldt 1 december 2016

Danmarks store nationalmuseum har haft det nuværende navn siden 1892, men dets historie går tilbage til Det kongelige Kunstkammer, som Frederik III oprettede omkring 1650.
Senere blev forskellige andre samlinger indlemmet i museet, som havde forskellige placeringer i København, indtil det i 1849, da den danske grundlov blev givet og demokratiet blev indført, fik til huse i Prinsens Palæ, en del af det nuværende, enorme museumskompleks, som arkitekt Mogens Clemmensen (1885 – 1943) fik til opgave at tegne, og hvis grundsten blev lagt i 1929. Indvielsen fandt sted 20. maj 1938.
Siden da er der sket yderligere ombygning, og Nationalmuseet fremstår som en fin blanding af et ’gammeldags’ museum, hvor publikum går stilfærdigt rundt i de mange sale og betragter de udstillede genstande, og et moderne museum der gør brug lys og lyd og andre effekter. Selvfølgelig er Børnenes museum indrettet som en tumleplads for de yngste gæster.

Skal man nå at se hele dette store museum, skal der afsættes mindst en dag. Bedre er det at se museet lidt efter lidt, fordelt på flere besøg.

Naturligvis er samlingen med effekter fra Danmarks oldtid fra 13.000 før Kristi fødsels til omkring 1050 og den følgende samling med sager fra middelalderen ca. 1050 – ca. 1650 en national stolthed, som alle danskere skal kende, og hertil hører naturligvis også den grønlandske samling.
Men ud over alt dette ejer nationalmuseet også en enorm samling af effekter fra Asien og Afrika, som man kan se i de mange rum i afdelingen Etnografiske skatkamre på anden sal.
På øverste etage, 3. sal, findes Antiksamlingen.
Noget særligt er desuden Prinsens Palæ, museets ældste afdeling, hvor man kan se de fine sales interiør og blive klog på museets egen historie.

Ud over hovedafdelingen ejer museet og en række mindre afdelinger: Musikmuseet, Klunkehjemmet, Frihedsmuseet, Brede Værk, Lille Mølle og Frilandsmuseet. Samtlige disse afdelinger har deres egne anmeldelser her på TripAdvisor.

Jeg har besøgt en del store nationalmuseer i Europa, blandt andre dem i München, Nürnberg og Zürich. Det danske Nationalmuseum er på sin måde fuldt på højde med disse tre fantastiske museer.

Besøgte stedet November 2016

16 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 2 nyttige stemmer
“De Hvide Busser”
4 ud af 5 bobler Anmeldt 27 november 2016 fra mobile enheder

Vi var inde at se ovennævnte udstilling, som vores oldefar indgik i, fordi han kom hjem med de hvide busser. Jeg tror udstillingen gør indtryk på de fleste, og rammerne er smukke uanset hvilken udstilling man skal se.

Besøgte stedet Juni 2016
Tak, aecahro
København, Danmark
73 anmeldelser
19 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 21 nyttige stemmer
“Godt til børn, men meget stort”
4 ud af 5 bobler Anmeldt 22 november 2016

Der er rigtig mange ting, der egner sig godt til børn på Nationalmuseet, men det ville være rigtig rart at vide mere præcist, hvor de findes - for turen igennem samlingen kan godt blive lidt lang. Fin frokost på cafeen og god gavebutik.

Tak, Sine M
35 anmeldelser
3 anmeldelser af seværdigheder
common_n_attraction_reviews_1bd8 25 nyttige stemmer
“Rigtig god oplevelse ”
5 ud af 5 bobler Anmeldt 19 november 2016 fra mobile enheder

Et besøg på Nationalmuseet burde være obligatorisk for alle.
Vi var 3 generationer afsted sammen.
Vi brugte flere timer, og fik set og genopfrisket historie op til tiden, som vi selv husker, og dermed ting vi helt selv havde glemt. Hvor var det sjovt og spændende.
Alle var enige om at det var en rigtig god oplevelse.

Tak, vakker
Århus, Danmark
5 anmeldelser
4 anmeldelser af seværdigheder
“Gab, gab og gab”
2 ud af 5 bobler Anmeldt 20 oktober 2016 fra mobile enheder

Et nationalmuseum skal afspejle et folks historie. Om det er skabt for folket eller for mussets egne ansatte vides ikke. Men folkeligt er det ikke

Museet har kilometere lange montre med ting og sager med dårlig tekst og meget lidt oplevelse.
Bevares hvis man læst historie i små 40 år er det nok spændende.
I depotet har man 8 tons flint men ikke noget man kan røre.
Museet kører efter en lang og gammel tradition med at alt skal samles i hovedstaden, og ganske lidt kan vises uden for Valbybakke.
Bl.a var der en del der var stjålet på Lolland
Hvorfor det står der og ikke på Lolland er mig en gåde.
Men gl mænd med gråt skæg som sidder og forsker gider ikke lette røven og komme udenfor butikken.
Trist

Tak, Lars L

Rejsende, der kiggede på Nationalmuseet, kiggede også på

Har du været i Nationalmuseet? Fortæl om dine oplevelser!