Åben i dag: 10.00 - 17.00
Den Gamle By - skal bare opleves!

Selv I øsende regnvejr var det en helt igennem flot oplevelse. Masser af frivillige rundvisere, der... læs mere

Anmeldt for 1 uge siden
R6594ICjanm
Skagen, Danmark
fra mobile enheder
Lejrskolebesøg

Helt fantastisk oplevelse for alle. Hyggeligt og lærerigt! Alle medarbejdere var imødekommende... læs mere

louisehZ8646WR
Tølløse, Danmark
fra mobile enheder
Læs alle 2.949 anmeldelser

Google
Anbefalede oplevelser i og omkring Århus
Tidsrejse i Århus
1 anmeldelse
fra 93,27 $
fra 39,49 $
fra 23,90 $
fra 36,11 $
Anmeldt d. 11. august 2021

Vi var et par der i august 2021 besøgte den gamle by. Vi havde begge sidst været der for 40 år siden.
Sikke en god og spændende oplevelse, og specielt tidsrejsen og 70 -er udstillingerne var sublime.
Og godeskuespillere og foredragsholdere.
Brugte 3 timer, men kunnesagtens have brugt en hel dag.

Dato for oplevelse: august 2021
Tak, 567PeterA
Anmeldt d. 21. juli 2021 fra mobile enheder

Den nye afdeling fra 1970’erne er super god.
Rigtig mange ting er med, kollektivet, den fine lejlighed, købmanden med selvbetjening, gammel værtshus. Meget fint ramt.
Resten har vi set mange steder før, derfor trivielt.
COVID-19 driller lidt, idet der nogle steder kun kan være få mennesker, eks. Hos bageren, hvor vi til sidst opgav, idet der kommer mennesker fra flere retninger og kun må være 4.

Dato for oplevelse: juni 2021
Tak, 928heidit
Anmeldt d. 19. juli 2021

Så hyggeligt at gå rundt i de forskellige "årstal" og blive oplyst om dagligdagen af de dygtige aktører som lever sig helt ind i rollerne.

Dato for oplevelse: juli 2021
1  Tak, Steen J
Anmeldt d. 9. juli 2021

Jeg er meget skuffet. Der var adskillige ting der kunne have været forbedret og dårlige oplevelser, der kunne været undgået. Blandt andet er jeg kørestolsbruger dog kan jeg gå lidt. Men de mange brosten og trapper gjorde det svært at komme rundt uden et par trætte suk for hver gang man skal ind i en bygning. Desuden var det ganske ulideligt at blive tumlet frem og tilbage i kørestolen, når man bliver kørt over brosten og kanter osv. Et smalt fortov og nogle diskrete ramper eller lignende ville have hjulpet en del uden at det ville ødelægge æstetikken markant.

Der var heller ingen information. Dette ville have været rart med nogle mere uddybende foldere med information om hvad man kiggede på og et mere overskueligt kort, da det var ganske svært at finde rundt og planlægge hvad man skal se, og jeg tror jeg er gået glip af en stor del af byen - fordi jeg ikke vidste at det fandtes. Hvis de havde haft nogle frivillige der rent faktisk gad at informere gæsterne om hvad udstillingerne viser, eller nogle guidede ture, samt bedre brochure og kort ville det være meget nemmere.

Udover det, var der også utroligt mørkt. Som i bælgravende mørkt. Jeg er godt klar over at, dette er autentisk for tiden - men jeg selv, som svagtseende, men også min hjælper (som fuldtseende) kunne ikke se en pind i mange af udstillingerne. Man må da antage at det er frem for alt vigtigst at gæsterne kan se og så må autensiteten komme i anden række. Det er ganske let at bilde gæsterne ind at det er 100% autentisk hvad man kigger på, hvis man ikke kan se noget.
Man kunne sagtens have sat lys op, som evt kan tændes ved behov og slukkes for at give en autentisk stemning.
Ligesom de svære gangforhold bør dette i det mindste fremgå ved hjemmesiden eller ved indgangen. (at udstillingen ikke er for svagtseende).

Den sidste trælse oplevelse var hestevognsturen. Turen i sig selv var bumlet, men det må man forvente. Dog var vi meget skuffede over at der hverken blev fortalt historier eller udført nogen form for guidet tur til trods for at vi havde fået det at vide fra en af de andre kuske. For øvrigt varede turen omkring 8 min, selvom vi havde betalt 100 kr. for 2 personer - det er måske en anelse kort til den pris, hvor man ikke var spor klogere efterfølgende.

En af de eneste positive oplevelser, var bilforhandleren. Bilerne var lette at se, det var rydeligt og let at komme rundt og der var en interaktiv dukke der fortalte om bilerne som om man var i samtiden. Det var godt lavet og gjorde det let at leve sig ind i.

Alt i alt er jeg meget skuffet over oplevelsen, som historeinteresseret har jeg besøgt mange lignende steder rundt om i DK. Disse har formået at gøre et bedre indtryk via tilgængelighed, lys, god information samt engagerede frivillige der fortæller om udstillingerne.
Jeg er ikke i tvivl om, at den gamle by i Århus ville være sådan et sted, hvis man gad at gøre en indsats for det.

Det virker til at stedet er træt og kan bruge en indsprøjtning af ambition og entusiasme.

Dato for oplevelse: juli 2021
Tak, Z5222FUsamuelc
Anmeldt d. 20. juni 2021 fra mobile enheder

Dejlig dag - vi var så heldige. Solen skinnede, husene var åbne, ikke for mange mennesker og oplagte “beboere”. Hyggeligt og interessant - 5 timer var slet ikke nok, men så har vi noget at glæde os til næste gang! Supersøde tjenere i gæstgivergården og ditto i receptionen. Sjove “ beboere” undervejs - gode råd om skomager og skrædder

Dato for oplevelse: juni 2021
Tak, 954kirstenc