Anmeldt d. 26. juli 2020

Vi må skynde os at sige, at vi ikke er hysteriske med rengøring og har frekventeret mange hoteller i vores liv. Men i denne Coronatid er vi belært af myndighederne om at være ekstra påpasselige med vores og andres helbred.
Derfor skrives denne anmeldelse af et hotel, som burde levere en bedre og mere professionel service til deres kunder. Det er First Grand Hotel i Odense desværre ikke i stand til. Vores oplevelse efter 4 nætter på Grand Hotel i Odense var ud over det almindelige.
Kritikken går på manglende Covid19 tiltag, men også en tilbageholdt oplysning om en forestående konkurs.
Sidstnævnte først:
Hotellets ledelse har vidst, at de gik mod en konkurs. Den kom på 2. dagen for vores ophold. Vi fik besked via TV Fyn, sådan helt tilfældigt om formiddagen. Ikke via skilte i ankomsthallen, sedler, oplysning fra personalet el.l.
Denne konkurs er nok den reelle årsag til hotellets manglende kundeservice, som de med vilje IKKE har oplyst om ved kundens booking.
Der er så den ene løgn - at man lokker gæster til hotellet, høster det,fulde beløb ved ankomsten, vel vidende at når hotellet lukker ned, så er kunden ikke garanteret sine penge retur, og en ferie er ødelagt.
Den anden løgn er - at man overbeviser kunden, om selv at sørge for rengøring og service af rummet, fordi "hotellets politik er at værne deres personale mod Covid19", så de skal ikke udsættes for smitte under deres arbejde, uanset st de har værnemidler til hjælp. Således har man opnået en besparelse ved at holde personale antallet på det laveste, meget tænkeligt undladt genansættelser efter åbningen i juli og spare på rensning af håndklæder, rum mv. Om hotellet har fået andel i de mange milliarder kroners corona-tilskud til turistindustrien, kan man jo gisne om.
Vores historie:
Vi havde booked hotelværelset for to i god tid. Oversigten over hvad dette 4-stjernede hotel kunne tilbyde for knapt 1000 kr pr.nat var acceptabelt/lovende.
Ved ankomsten mødtes vi af skrankepersonalet, som oplyste os om, at
1. hotellet ikke vil tilbyde aftenrestaurant som annonceret ved reservationen. Uagtet hotellets skilt udenfor på gågaden fortsat lokkede kunder til med denne særlige franske oplevelse.
2. hotellet "passer godt på deres personale i denne coronatid" og derfor måtte kunden selv klare rengøring af toilet, bad, rede seng, skifte sengetøj og håndklæder, tørre op efter sig. Hvis man insisterede, ville de selvfølgelig sende personale ind til at klare opgaven, men "de håber på at vi forstår denne særlige situation, som covid19 afstedkommer, idet personalet skal iføres værnemidler, og der skal sprittes af overalt på alle flader herunder stole, borde, senge, vinduer, alle berøringsemner, senge så rummet er klinisk rent, for at de kan udføre deres arbejde." så det var jo en større omgang. Dog forsikrede de, at der på rummet var toiletpapir.....
Uanset, at vi er solidariske med rengøringspersonalet, så kan man jo godt forbløffes over disse tiltag, som først blev nævnt ved ankomsten. Det giver vel heller ikke et plus i karakterbogen hos kinesere, som i stor stil kommer langvejsfra for at dyrke H.C. Andersen. Heller ikke de havde en chance for at finde anden overnatning, da det meste i højsæsonen er optaget i en større by. Så vi fik en ordning om at rengøre selv, og købte for penge rengøringsmidler til bl.a. toilet og bad og klarede det fornødne (som ingen ikke tager skade af). MEN, det var jo løgn, hvad skrankepersonalet fortalte os: Vores 5 dages ophold på hotellet viste absolut intet personale iklædt værnemidler. Hverken på gangen, i receptionen eller i morgenmadsrestauranten.
Rengøringsdamerne slæbte afsted med tunge poser med våde håndklæder og skidt, som kunden kunne lægge udenfor døren. Uanset hvad skrankepersonalet havde overbevist os om, så havde dem med gulvklud og støvsuger hverken mundbind, visir, plasthandsker eller lignende på, når de ordnede rum og gjorde klar til næste overnattende gæst (er ikke svært at iagttage, når man passerer en åben dør). I et enkelt tilfælde fik jeg hjælp til at åbne min hoteldør, og hun hev mastercard'et op af lommen, åbnede låsen og døren ved hjælp af håndtaget. Ingen handsker.
Værnemidler havde personalet i morgenmadsrestauranten heller ikke: Her var en stor buffet med smal til- og afgangsrute så nysende og hostende forbipasserende kunne levere Covid19-dråberne ned over andres madtallerken og ansigter. Een gaffel i maden til selvbetjening. Personale uden handsker men med en klud, der blev brugt til at tørre bordene og stolene efter behov, den blev lagt på en bakke med andres brugte madrester og service, og de gik ind og ud ad svingdørene belæsset med tunge fyldte bakker, der blev båret på underarmen (ingen aflastning, ingen rulleborde, ingen plastichandsker eller lignende). Kokken kom ind og ud med varme madretter, uden plastichandsker, mundbind eller andre værnemidler. Der blev sandelig ikke desinficeret nogen steder her.... men kunden blev tilbudt sprit og handsker til eget brug. Det var dog ikke en forpligtelse; så man kunne opleve en kvinde gribe om rugbrødet, nipse skærekniven op i skæret med sine fingre, vende den rigtigt og file løs, andre fortrød deres valg og lænsede maden tilbage med deres egen gaffel osv. I det hele taget må man sige, at Covid19 havde kronede dage på dette hotel.
Vi har haft en god tur i Odense, men den skyldes ikke First Grand Hotel. Grundet deres politik overfor kunderne (løgne) og dårlig behandling af deres personale, så kan vi ikke anbefale dette sted. Heldigvis er der andre steder i Odense, som er en dejlig by.

1  Tak, Jeanne B
Mette H, Guest Services / Front Office hos First Hotel Grand, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 17. august 2020

Kære jb-anmeldelser

Som altid er vi taknemmelig for feedback fra vores gæster, vi tager al kritik – både god, dårlig og konstruktiv med i vores udvikling af vores produkt. Det samme er naturligvis tilfældet med Jeres.

Der er dog nogle punkter i Jeres feedback, som ganske enkelt ikke er korrekte og som vi ser os nødsaget til at afvise:
Ledelsen siddende på hotellet, har på forhånd ikke været vidende omkring en konkurs.
Konkursen der rent faktisk ramte hotellet, har på intet tidspunkt, medført at hotellet har været lukket
Konkursen der ramte hotellet, har på intet tidspunkt, haft indflydelse på boende gæsters ophold
Hotel og Restaurant følger alle retningslinier udstukket af myndighederne i forhold til COVID19.
First Hotels har gjort egne tiltag i forhold til COVID19, heriblandt at vi ikke går på gæsters værelse under opholdet, uden forudgående aftale direkte med gæsten, dette betyder ikke at man selv skal stå for rengøring, blot at det skal aftales på forhånd.

Med venlig hilsen
Mette; First Hotel Grand

Anmeldt d. 26. juli 2020

Hotellet ligger i gå afstand til alt i det centrale Odense inkl. tæt på stationen - gode rene værelser, fin og venlig betjening i receptionen. Fin morgensmad buffet med rigeligt af alt. Værelser væk fra gaden er at foretrække.

Værelsestip: mod øst - væk fra gaden - 305 var fint.
Tak, olh729
Mette Hafstrom, Guest Services / Front Office hos First Hotel Grand, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 7. august 2020

Kære olh729
Tusind tak for besøget og fordi har taget Jer tid til at give os Jeres feedback herpå.
Vi er så glade for at i havde et dejligt ophold hos os i vores hyggelige by.
I ønskes en forsat god sommer!
Mette: First Hotel Grand

Anmeldt d. 14. juli 2020 fra mobile enheder

Dejlige store rum selv med en ekstra opredning! Gode senge, rent og pænt. Venligt og smilende personale. Og beliggenheden er fantastisk; lige midt i centrum, tæt på alt. Desværre var der ingen morgenbuffet, som vi havde glædet os til (pga COVID-19). Vi fik i stedet pæne anretninger på tallerkener, hvilket dog ikke var optimalt for veganeren i selskabet, som måtte nøjes med frugt...

Tak, Christina_Hammer
Mette Hafstrom, Guest Services / Front Office hos First Hotel Grand, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 15. juli 2020

Kære Christina.
Tak for besøget,
Dejligt I havde et godt ophold hos os.
Beklager at selskabets veganer ikke fik alternativer på morgenanretningen, som vi ellers tilbyder, det må skyldes en misforståelse.
Mette, First Hotel Grand

Anmeldt d. 5. juli 2020 fra mobile enheder

Hotellet ligger perfekt til et besøg, i den hygge by Odense. Hotellet er fint, værelset havde det man kan forvente, og lige lidt til. Der var lidt kludder i morgenmaden, som ikke var buffet pga. Corona, hvilket er naturligt, men erstatningen fungerede ikke rigtigt.

Tak, LarsK812
Mette Hafstrom, Guest Services / Front Office hos First Hotel Grand, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 12. juli 2020

Kære LarsK812
Tak for besøget.
Vi sætter stor pris på, at du har taget dig tid til at give os tilbagemelding herpå.
Du ønskes en rigtig god sommer.
Mette; First Hotel Grand

Anmeldt d. 17. februar 2020 fra mobile enheder

Et rigtig fint hotel med en fantastisk placering i hjertet af Odense. Værelserne er rene og fine men manglede lige det sidste som bla en kaffe maskine lidt maling her og der. Men derud over et sted jeg godt kunne komme tilbage til.
Dog trak det ned at resturanten og baren var lukket.

Dato for ophold: februar 2020
Tak, classens10
Mette H, Front Office Manager hos First Hotel Grand, svarede på denne anmeldelseSvarede d. 21. februar 2020

Kære classens10
Tak for besøget.
Dejligt I nød vores fantastiske placering.
Restauranten er åben igen efter lettere renovering, og vi glæder os til at byde Jer velkommen næste gang I er i Odense.
MetteH; GM