Nydelig landsbykirke

Vester Vedsted Kirke er en nydelig hvidkalket landsbykirke. Kirken er oprindelig fra 1100-tallet... læs mere

Anmeldt d. 26. juli 2018
LN1946
Varde, Danmark
Smuk kirke

V.Vedsted kirke ligger højt og grønt i landsbyen V.Vedsted syd for Ribe, nem at finde og... læs mere

Anmeldt d. 1. april 2017
Danes55
Holstebro, Danmark

Anmeldt d. 26. juli 2018

Vester Vedsted Kirke er en nydelig hvidkalket landsbykirke.
Kirken er oprindelig fra 1100-tallet, og noget af muren fra dengang består stadig.
Tårnet blev tilbygget i 1500-tallet, og det er blevet genopbygget efter en brand i 1845.
Vester Vedsted Kirke ligger i udkanten af landsbyen Vester Vedsted ca. 8 km sydvest for Ribe.
Området omkring kirken er fredet for at sikre et flot ind- og udsyn til kirken.

Dato for oplevelse: maj 2018
Tak, LN1946
Anmeldt d. 1. april 2017

V.Vedsted kirke ligger højt og grønt i landsbyen V.Vedsted syd for Ribe, nem at finde og parkere.
Kirken er bygget af tegl og med et granit fundament og alt hvidkalket, taget er bly tag.
De ældste dele af kirke er fra 1175-1200 tallet.
Desværre var kirken aflåst og derfor ingen adgang.
Når man besøger Vadehavscentret, Mandø eller Vadehavet skal man tage sig tid til at se kirken , åben eller ej.

Dato for oplevelse: marts 2017
Tak, Danes55
Anmeldt d. 16. august 2014

Vester Vedsted Kirke ligger på en bakke hævet over det flade terræn tæt på Vadehavscentret og på kysten, hvorfra der ikke er langt til Mandø.

Kirken har ligget her siden sidst i 1100-tallet, og som tilfældet er så mange andre steder, kom først kirkeskib, dernæst kor til, og først i 1500-tallet blev tårnet tilføjet.

Kirken har et sparsomt, men smukt inventar: Døbefond i granit, prædikestol fra 1625 og altertavle fra begyndelsen af 1700-tallet med den sidste nadver som hoveddel og Peter og Paulus tronende øverst.
De to sidefelter har figurer: Faderen der holder verdenskuglen i sin hånd, og Jesus som den gode hyrde, der bærer et lam.

Da jeg kom til kirken, var den lukket, men jeg fandt den venlige graver, der arbejdede på kirkegården, og som beredvilligt låste op, så jeg kunne se kirken.

Kirken bør absolut besøges, hvis man kommer forbi.

Dato for oplevelse: august 2014
Tak, DanishTravelor