Naturens kræfter

Anmeldt d. 26. februar 2023
Danes55
Holstebro, Danmark
Den dejlig gåtur fra Lønstrup

Hvis man lige som os lejer et sommerhus i Lønstrup, så er det besøg her en dejlig gåtur langs... læs mere

Anmeldt d. 6. juni 2022
Steen Rosborg M
Randers, Danmark
fra mobile enheder

Anmeldt d. 26. februar 2023

Har ofte hørt og læst om Maarup Kirke ved Lønstrup og denne gang skulle det være, den ligger lidt syd for Lønstrup.
Ad små veje og grusvej kommer man ud til kirken, man kan vist også gå ad sti til og fra Lønstrup.
Kirken var oprindelig fra 1100 tallet og i romansk stil med granit og senere teglsten.
Selvom den lå sikkert da den blev bygget rykkede havet tættere på og i 1928 lukkede man kirken og byggede en ny i Lønstrup. Det var dog først i 2008 man valgte at rive kirken ned og i dag er kun det kirkegårdens sydøstligste hjørne tilbage.
Der er en lille p plads på stedet, men ikke meget plads og kanten er snart tæt på og der er en lille tråd og advarsels skilte.
Der er flere gravsten og gravsteder som dog ser ud til at være samlet lidt i grupper.
Nogle få træer , en bænk og et meget stort anker fra en Engelsk fregat som grundstødte i 1808 og ankeret blev bjærget i 1939.
En fantastisk oplevelse helt ude ved kanten og med et godt blik mod Lønstrup og den anden vej ser man fyret i Rubjerg.
Værd at besøge.

Dato for oplevelse: februar 2023
Tak, Danes55
Anmeldt d. 6. juni 2022 fra mobile enheder

Hvis man lige som os lejer et sommerhus i Lønstrup, så er det besøg her en dejlig gåtur langs havet.
At tænke sig en kirke som nu kunne ligge på stranden. Nu er der bare nogle gravsten tilbage.
Et minde om den barske natur.

Dato for oplevelse: juni 2022
Tak, Steen Rosborg M
Anmeldt d. 1. juni 2021

Mårup Kirke er der ikke længere. Udsigten er stadig smuk og giver plads til eftertænksomhed. Ankeret er flyttet og halvdelen af kirkegården er væk.

Dato for oplevelse: maj 2021
1  Tak, Anders K
Anmeldt d. 3. august 2020

Absolut værd at lægge vejen forbi, når du alligevel er i Lønstrup. Se hvordan naturen arbejder, nu hvor Mårup Kirke er flyttet for ikke at styrte i havet.

Dato for oplevelse: august 2020
2  Tak, Barren1961
Anmeldt d. 21. juli 2020 fra mobile enheder

Kirken er jo væk nu, men man kan se hvor den har været. Intet mere...
Området er hyggeligt, så vi valgte at parkere ved Maarup Kirke og gå den smukke vej til fyret og så ind til Lønstrup.

Dato for oplevelse: juli 2020
Tak, michaelaM8336JQ