“Smuk kirke med fornem placering”
Anmeldelse af Bregnet Kirke

Bregnet Kirke
nr. 5 af 15 aktiviteter i Rønde
Oplysninger om seværdighed
Anmeldt 30. juni 2017

Bregnet kirke ligger syd for Rønde og lidt øst for Bregnet, den ligger meget smukt med nogle få skridt til skoven og en fantastisk udsigt ud over mark, skov og vand og et kig på slotsruinen. Kirken er hvid og med rødt tegltag og stammer fra ca. 1460. Tårn og våbenhus har kam takket facon. Kirken er blevet restaureret af flere gange og senest i 2006. Kirken er nu meget moderne og stilren og en fornøjelse at se, den er åben så gå ind.
Kunstneren Arne Haugen har sat sit præg på den seneste restaurering. Prædikestolen har fået nye malerier. Bænkene er malet sorte og har fået små malerier på gavlene. Alteret er muret og kalket hvid og har en tredelt altertavle med et nyt malerie, på altere står en figur. Gulvet er teglsten i 2 farver og lagt i sildeben. Kirken har romanske hvælvinger. Arne Haugens lyse og moderne billeder sætter sit præg på rummet og oplevelsen af at besøge kirken.
Kan anbefales at se og besøge.

Tak, Danes55
Skriv en anmeldelse

Anmeldt 7. marts 2017 fra mobile enheder

Denne kirke ligger lige udenfor Rønde på vej mod Kalø Slotsruin.

Indenfor er der en blanding af nogle gamle kalkmalerier og moderne kunst.

Udsigten over bugten er absolut fantastisk.

Absolut et besøg værd

Tak, carl o
Anmeldt 4. september 2016

Konfirmationen blev en god oplevelse i kraft af en særdeles veltalende præst og en meget smuk kirke.

1  Tak, Ove P
Anmeldt 15. maj 2016 fra mobile enheder

Vi kørte langs kysten mod Ebeltoft og inden vi ramte Kaløvig kørte vi forbi denne smukke kirke, som netop havde afsluttet pinsegudstjeneste, hvor der havde været fuldstændig fyldt i kirken. Der var en fantastisk stemning, og ud kom et par med en lille baby i dåbskjole. I kirkekoret uddeltes der kaffe, og præsten hilste på alle gæsterne. Jeg spurgte en borger, der fortalte, at gudstjeneste med barnedåb netop var sluttet, og at det havde været fantastisk.
Kirkegården var i sig selv fuldstændig fantastisk og smuk at se på. Indeni blev jeg vildt overrasket over den smukke stil. Jeg gik rundt og nød synet og tænkte lidt på haverne omkring Versailles. Hold da op for en ramme for kirken - smuk kirke, fantastiske omgivelser og udsigt ud over havet.
Kirken er beliggende i det smukke kupererede landskab mellem Rønde og borgruinenen Kalø Slot i Kaløvig.

Tak, 748Rita
Anmeldt 13. juli 2015

Det er en utrolig smuk kirke at besøge. Virkelig et besøg værd. Her er alt - både gamle kalkmalerier og ny kunst af Arne Haugen Sørensen - nadverbilledet - Kristus-figur i bronze og hans smukke billeder på prædikestolen er fantastiske. Læg også mærke til de 35 rondeller på bænkegavlene. Vildt anderledes.

Tak, lisbeth d

Rejsende, der kiggede på Bregnet Kirke, kiggede også på

Rønde, Syddjurs Kommune
Rønde, Syddjurs Kommune

Har du været i Bregnet Kirke? Fortæl om dine oplevelser!