“Altid et besøg besøg værd”
Anmeldelse af Dragsholm Slot Gourmet

Dragsholm Slot Gourmet
Køkkener: Dansk
Spisemuligheder: Reservationer
Beskrivelse: DRAGSHOLM GOURMET "RESTAURANT SLOTSKØKKENET" Hvor køkkenstilen i Spisehuset er mere enkel og uformel, vil vi gerne overraske og udfordre gæsterne i gourmetrestauranten Slotskøkkenet. Slotskøkkenet bliver jævnligt fremhævet i ind- og udland som en af de mest innovative gourmetrestauranter i Norden, og vores ambition er at Slotskøkkenet også i fremtiden skal tilhøre Nordens gastronomiske elite. Vores køkkenchef, Claus Henriksen, definerer sin køkkenstil som naturbevidst og baserer den på årstidens grøntsager og urter fra Lammefjordens skove, marker og strande. Vinen spiller en helt særlig rolle på Dragsholm Slot. Vinkælderen rummer et nøje udvalg af udsøgte vine, som er fundet på besøg hos vinbønder, på vinslotte og gennem talrige vinsmagninger hos nogle af landets bedste vingrossister. Vores chefsommelier, Peter Fagerland, er bl.a. blevet kåret som landets dygtigste sommelier og for bedste mad og vin-match, og han fortæller gerne om slottets vine og de overvejelser, der ligger bag en vinmenu. Slotskøkkenet ligger i kælderen under hvidkalkede hvælvinger, med ild i pejsen og med små kig ud i parken bag de metertykke mure. Vi kan også tilbyde at servere gourmet-middagen i et chambre séparée, enten i forbindelse med Slotskøkkenet eller i en af slottets 800-år gamle, nyistandsatte saloner. MENU 5 retter kr. 700 / 7 retter kr. 900 VINMENU 5 glas kr. 700 / 7 glas kr. 900 Vi tilbyder også en kørevenlig vinmenu til vores menuer i Slotskøkkenet. SLOTSKØKKENETS ÅBNINGSTIDER 2016 I 2016 har Slotskøkkenet åbent: 2. januar - 21. april: Fredag - Lørdag 21. april - 1. juni: Torsdag - Lørdag 1. juni - 28. juni: Onsdag - Lørdag 28. juni - 8. september: Tirsdag - Lørdag 8. september - 28. oktober: Torsdag - Lørdag UGE 42: åbent Onsdag d. 19. oktober - Lørdag d. 22. oktober 28. oktober - 17. december: Fredag - Lørdag Bordreservation er nødvendig.
Anmeldt 1. august 2020 fra mobile enheder

Vi besøgte restauranten for 2 år siden i forbindelse med et ophold på hotellet. Det var igen en skøn oplevelse med yderst velsmagende mad i en hyggelig atmosfære og god betjening. Menuen består primært af fisk/skaldyr og grønsager plus det søde. Selv for en kød elsker, er det en fornøjelse at grønsager kan smage så godt, når kvaliteten og tilberedningen er i top. Denne gang fravalgte vin vinmenuen, og gik valgte bl.a. en hvidvin fra Vejrhøj Vingård på druen Solaris - Sterling 2018 - en fantastisk vin fra lille Danmark.

Tak, Michael D

Anmeldt 27. juli 2020

Vi havde selvfølgelig høje forventninger til vores frokost hos jer. Men vi blev igen positivt overrasket over jeres frokost menu. Vi fik snaks og 2 retters menu af kokkens eget valg. Alle snaks var super spændende og smagte utroligt godt, selvom vi ikke kunne spise alle de små fisk. Forretten var en musling som gled med som smør og i en skumcreme med asparges som passede virkelig godt til muslingerne. Derefter kalvetyndsteg der var utrolig mør og med en rigtig god gulerod i super lækker sovs. Vi blev alt for hurtigt mætte. Og tusind tak til det dygtige personale som vimsede omkring og opvartede os så oplevelsen af måltidet blev endnu bedre Tusind tak herfra . Vi kommer igen .

Tak, Curiosity437564
Anmeldt 17. juli 2020

Virkelig ringe. Vel nok den dårligste kaffe jeg har fået i flere år. Serveret i plastkopper mage til dem man bruger på spejderlejr. Derudover arrogant betjening.

Tak, 662olavd
Anmeldt 16. juli 2020 fra mobile enheder

Dragsholm slots madbar har til huse på terrassen bag slottet, og der kan ikke bestilles bord. Vi besøgte stedet til frokost en juli-dag i solskinsvejr. Der var mulighed for at sidde i sol og skygge, ved højborde, lave loungemøbler, på bænke og ved “almindelige” borde/stole. Sandwich svøbt i kål i stedet for brød smager rigtig godt, men er lidt besværlige at spise uden bestik. Vi syntes også godt om kartofler med løvstikkemayo og rå fritter. Det var en hyggelig frokost i kombination med gåtur rundt om slottet.

Tak, Topoftheworld2015
Anmeldt 21. juni 2020

Lykkefølelsen melder sig allerede ved synet af det monumentale, hvide slot - brutalt og indbydende på samme tid - og den kildrende fornemmelse holder sig det næste døgns tid. Dragsholm rammer lykkecentret klokkerent.

Godsværelset er ultrahyggeligt og rummeligt, domineret af en Hästens-seng, som vel nok er verdens ypperste sovemaskine; bedre kommer du aldrig til at ligge, så er det sagt. Udenfor ligger en træterrasse med havemøbler og vue op til slottet. Indenfor er badeværelset på størrelse med en dagligstue; alene brusenichen kunne rumme et normalt badeværelse. Velvære.

Men maden er trækplastret, Michelin har fire år i træk drysset en af sine eftertragtede stjerner ud over Claus Henriksens gourmetrestaurant, så forventningerne var høje - og blev overgået gang på gang. Bagefter var vi fire venner rørende enige om, at Dragsholm befinder sig i samme liga som Geranium, Noma og Alchemist - og klart over Kokkeriet og AOC - hvor vi også har spist godt.

Køkkenchefen har selv fremstillet noget af den keramik, der blev serveret på. Det blev slået fast allerede fra første amuse-bouche - bark af jordskok med friskost og urter præsenteret i en smuk keramikindhegning - og så var vi klar over, at de næste timer ville blive intime og personlige på en helt anden måde, end vi nogen sinde har oplevet før.

Næsten alle de godt 20 små serveringer var små mesterværker. Jeg troede, at Erwin Lauterbach ubestridt var Danmarks bedste grøntsagskok, men Claus Henriksen tilfører en alkymistisk magi til sin sprøde grøntsager, sære urter og smukke blomster - sanket i egen køkkenhave eller i det nærliggende hav. Forrygende sovser fulde af umami giver den fornødne lækkerhed, minutiøst tilberedte fisk og skaldyr giver wow-effekt.

Sovsen til den porcherede pighvar fik os til at hvine af fryd. Straks efter fulgte en grillet havkat, som efterlod os stumme af beundring. Søren (Wiuff)s Asparges var et lille kunstværk af generøs velsmag, som man kunne spise dagligt. Og desserten med kartoffel (!) og jordbær var en genialitet uden sidestykke.

Vinmenuen var tilsvarende kongenial, konstant parat til at overraske, men også at behage og fuldende smagsbilledet på tallerkenen. Den dygtige, rødhårede tjener, som var ved at færdiggøre sin sommerlieruddannelse, var smittende begejstret og dygtig til at forklare sammenhængen mellem maden og vinen.

Brunchen næste morgen understregede køkkenets evne og vilje til at øse af områdets (Lammefjorden!) sæsonfriske råvarer. Hjemmelavet ymer med rabarber, toast med blomkål og ost, friskpresset æblemost, fasanspegepølse og masser af andre lækkerier.

Dragsholm er et eldorado for foodies med appetit på alt godt fra haven og havet. Gid man havde råd til at besøge slottet, hver gang menukortet skifter.

Dato for besøg: juni 2020
2  Tak, Christian M

Rejsende, der kiggede på Dragsholm Slot Gourmet, kiggede også på

Har du været i Dragsholm Slot Gourmet? Fortæl om dine oplevelser!