Kort før jul fløj min kone og jeg til Frankrig for at fejre jul med vores søn og hans familie. Ved ankomsten til lufthavnen undrede vi os over at ikke et eneste fly fra København til Paris stod på monitorene; normalt er der adskillige daglige afgange København-Paris. Ved indcheckningen fik vi at vide at der var fem timers forsinkelse på vort fly. Indcheckningen var forvirret, og først efter passagerkontrollen blev jeg opmærksom på at jeg ikke havde modtaget noget bagagemærke på mit pas eller boardingkort.
I Paris dukkede min kuffert ikke op. Den dygtige dame i bagageinformationen kunne dog ud fra min billet se at kufferten var registreret, men ikke hvor den var. Dagen efter fik jeg oplyst at kufferten ikke havde forladt København og næppe ville nå frem til juleaften. Det var skidt da den bl.a. indeholdt en vakuumpakket flæskesteg. Mine stakkels franske børnebørn og deres forældre måtte derfor undvære flæskesteg juleaften. Heldigvis fandt vi en fin lammesteg, men det havde jo ikke meget med dansk flæskesteg med sprøde flæskesvær at gøre. Hver dag sagde Air France at jeg ville få kufferten i morgen, men først dagen inden vores hjemrejse 02.01 2019 nåede den frem, og da var flæskestegen ødelagt.
Efterfølgende var det rigtig besværligt at finde frem til det rigtige sted på Air Frances hjemmeside for at anmelde ønske om erstatning for flyforsinkelsen, udgifter til indkøb af tøj og andre fornødenheder under opholdet i Frankrig og ikke mindst erstatning for den ødelagte flæskesteg. Det var også stærkt utilfredsstillende at der ikke findes en dansk udgave af airfrance.dk, og at det var meget svært at finde et telefonnummer til en dansktalende Air France-medarbejder.
Nu halvanden måned efter julerejsen med Air France har jeg modtaget en tilfredsstillende erstatning for ovennævnte besværligheder. Undervejs var jeg i kontakt med adskillige venlige og høflige Air France-medarbejdere bortset fra en enkelt som opførte sig både nedladende og usympatisk, men effektive i forhold til at få en kuffert videre fra København via Paris til Vendôme i Frankrig kan man ikke sige Air France var.