Ny Carlsberg Glyptotek har en dejlig atmosfære og meget rigtig fin arkitektur. Samlingerne er omfattende og mest af høj kvalitet. Blandt andet skal fremhæves en fænomenal samling antikke skulpturer, en fin samling skulpturer af Auguste Rodin og ikke mindst en helt enestående samling af fransk malerkunst fra 1800- og begyndelsen af 1900-tallet. Billeder som Glyptoteket selv ejer eller har fået deponeret af Statens Museum for Kunst
Men dispositionen af samlingerne vækker også undren.
I 1996 indviede Ny Carlsberg Glyptotek en fornem ny tilbygning tegnet af Henning Larsen. Bygningen var specifikt opført til at huse den franske malerisamling, og har således avanceret klima- og lysstyring til at sikre den bedst mulige bevaring af de skrøbelige kunstværker.
Derfor er det ikke let at forstå, at den franske malerisamling nu er forvist til to sale på anden etage i hver sin fløj af af Vilhelm Dahlerups oprindelige bygning fra 1897. I et forsøg på at skabe tålelige forhold er salenes oprindelige ovenlysvinduer blændet af, og det meste lys kommer fra rækker af spots, som giver en meget ujævn belysning. Transportable aircondition-anlæg står rundt omkring og prøver at holde temperatur og luftfugtighed i skak. Salene er dårligt tilgængelige for gangbesværede. Og der er ikke plads nok i de gamle sale: meget af den franske malerisamling står på magasin, også virkelige mesterværker.
Hvad bruges Henning Larsens bygning så til nu? Særudstillinger. Eksempelvis i denne tid udstillingen "Glyptotekets Arkitektur". Udstillingens kvaliteter ufortalt er det svært at se, at en udstilling som denne, der ikke har nogle skrøbelige kunstværker udstillet, som en anden gøgeunge skal skubbe de kunstværker, som bygningen er opført til, ud i de ældste bygninger.
Jeg spurgte en af de som altid meget venlige vagter, om der var nogen grund, jeg ikke kender til, at udstillingspladsen er disponeret på denne måde. Jeg fik svaret, at det var et godt spørgsmål, men vagten så sig ikke i stand til at give et svar. Åbenbart er det en prioritering, som ikke har en teknisk årsag.
Naturligvis skal Glyptoteket ikke være statisk, og at rykke rundt på samlingerne for at vise dem i nye sammenhænge kan være en sund øvelse. Men det virker ikke konsekvent, at kunstværkerne i den franske malerisamling - som betragtes som i verdenseliten - enten udstilles under forhold som hverken malerierne eller oplevelsen af dem har godt af, eller slet og ret er sat på magasin, mens der eksempelvis er flere sale i huset fyldt med med "Salonskulpturer", der i dag ikke tillægges samme kunstneriske værdi, og som bedre kunne vige pladsen for særudstillingerne.