Seværdigheder, der er skjulte perler, i Rom

Hemmelige aktiviteter i Rom

De bedste hemmelige seværdigheder i Rom

Indtægter påvirker de oplevelser, der er fremhævede på denne side, få flere oplysninger.
  • Favoritter blandt rejsende
    Aktiviteter rangeret ud fra Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder og popularitet.
  • Placering i popularitetsindekset
    De højst vurderede seværdigheder på Tripadvisor, baseret på anmeldelser fra rejsende.
Vurdering fra rejsende
Bydele
Egnet til
250 steder sorteret efter popularitet hos de rejsende.
Vi udfører kontrol på anmeldelser
Tripadvisors tilgang til anmeldelser
Alle Tripadvisor-anmeldelser går igennem et automatisk sporingssystem, før de bliver offentliggjort, for at indsamle oplysninger med henblik på at besvare følgende spørgsmål: hvordan, hvad, hvor og hvornår. Hvis systemet registrerer noget, der potentielt er i modstrid med vores retningslinjer for fællesskabet, offentliggøres anmeldelsen ikke.
Når systemet registrerer et problem, kan en anmeldelse automatisk afvises, sendes til validering hos anmelderen eller manuelt gennemgås af vores team af indholdsspecialister, der arbejder døgnet rundt for at opretholde kvaliteten af anmeldelserne på vores website.
Vores team kontrollerer alle anmeldelser på vores website, som vores fællesskab mener ikke opfylder vores retningslinjer for fællesskabet.
Få mere at vide om vores anmeldelsespolitik.
Få mere at vide om dette indhold
Ture, aktiviteter og oplevelser, der kan bookes på Tripadvisor, rangeret ud fra eksklusive Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder, popularitet, brugerpræferencer, pris og bookinger foretaget igennem Tripadvisor.
Viser resultaterne 1-30 af 250

Se, hvad de rejsende siger

  • KwTorgaaaaar
    Ringsted, Danmark34 bidrag
    men alligevel imponerende indtryk af et formidabelt bygningsværk fra den famøse Nero.
    Kræver billetter købt på forhånd - god guide.
    Skrevet d. 13. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • P P’sen
    København, Danmark33 bidrag
    Fremragende oplevelse som slog vatikanmuseet og det sixtinske kapel med flere længder! Vidunderlige omgivelser, fantastiske malerier og meget færre mennesker. Kan varmt anbefales hvis man er fan af stor billedkunst. Eneste minus er lyssætningen som ikke er optimal.
    Skrevet d. 1. marts 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    At dykke ned i historien er noget man rent fysisk gør, når man besøger Basilica di San Clemente.
    Under den kirke man kan se i gadens niveau ligger resterne af den oprindelige kirke, og under den er der endnu et lag med resterne af en bygningsstruktur fra det første århundrede efter Kristi fødsel. Står man i det nederste lag, er man omkring fem meter under gadens niveau.
    Jeronimus, den oldkirkelige teolog og oversætter af Biblen til latin, omtaler kirken i år 392, og frem til midten af 1800-tallet troede man, at den kirke som Jeronimus omtalte, var den kirke man kan se og besøge i gadens niveau. Men det blev ændret da Joseph Mullooly (1812 – 1880), som var prior for dominikanerklosteret ved siden af kirken, i forbindelse med renovering af klosteret opdagede nogle vægmalerier syv meter under jorden. Opdagelsen medførte udgravninger de følgende 12 år, men blev stoppet i forbindelse med krigen i 1870, og kom først i gang igen i 1912, længe efter Mullooly var død.
    Efterhånden blev det klart, at den kirke som Jeronimus omtalte, var en kirke der lå under den nuværende Basilica di San Clemente, som stammer fra 1100-tallet, og at der under denne kirke var endnu et lag, der som sagt stammer fra det første århundrede. En del af dette nederste lag er resterne af en bygning for en Mithras-kultur.

    Det er pave nummer fire, som har givet navn til kirken. Clemens var pave fra år 88 til år 97, og han er formentlig forfatter til et brev, som handler om kirkepolitiske forhold. Kirken med hans navn blev opført i det fjerde århundrede. Det er ikke en komplet kirke, som arkæologerne har gravet frem, men man kan godt fornemme et kirkerum med skib, sideskibe og apsis samt udsmykning.
    Denne første kirke blev ødelagt af normannernes angreb i 1084, og i begyndelsen af 1100-tallet lod pave Paschalis II en ny kirke bygge oven på ruinerne af den gamle, som blev fyldt op med jord.
    Den nye kirke blev ombygget flere gange, senest i 1700-tallet, men hver gang blev der taget hensyn til kirkens oprindelige udseende, som i høj grad er bevaret. I midten af kirken ses en næsten lukket del, Schola Cantorum, hvor korsangerne stod. Det smukke gulv i såkaldt cosmatiske arbejde er også bevaret og den helt vidunderlige mosaik der er opsat i apsis. Kirkens søjler er antikke, mens det imponerende forgyldte kassetteloft er fra 1700-tallet.
    Mosaikken i kirkens apsis er fra 1120 og senere. Centralt ses Kristus på korset, som gror op fra en akantusplante, som med sine hårde blade er symbol på både udholdenhed og lidelse. Korset er således livets træ. Maria og Johannes står ved Jesu side. I korset er der 12 duer, som er symboler for de 12 apostle. Øverst ses Gud Faders højre hånd, der rækkes ned mod korset. Korset er faktisk den mindste del af denne store komposition, for rundt omkring det er det dejligste landskab med fugle, hjorte, lam, blomster og forskellige ting der repræsenterer menneskets verden og dets betingelser.
    Nederst ses i midten Kristus som et lam med seks lam på hver side af sig. De er igen de 12 disciple.
    Oven over mosaikken i apsis fortsætter mosaikken på buen der vender ud mod kirkens kor. På grund af mørket i kirken, kunne jeg desværre ikke se denne del af udsmykningen, men der er heldigvis billeder på internettet af den. Peter, Paulus, Pave Clemens og San Lorenzo ses, og nedenunder dem profeterne Esajas og Jeremias. Øverst ses symbolerne for de fire evangelister.

    Man skal også se Cappella di Caterina d’Alessandria, som har freskomalerier udført 1427 – 1430 af Masolino da Panicale (1383 – ca. 1447) muligvis med hjælp af den berømte Tommaso di Ser Cassai, kaldet Masaccio (1401 – 1428).
    På bagvæggen i kapellet ses en stor korsfæstelsesscene. På venstre væg scener fra Caterina d’Alessandrias liv og på højre væg scener fra Sant’Ambrogios liv. Øverst oppe ses Mariæ bebudelse og på en væg ud mod kirken ses San Cristoforo der bærer Jesus over floden på sine skuldre.
    Der ses også oliemalerier i andre kapeller i kirken.

    Da jeg for mange år siden besøgte Basilica di San Clemente første gang, var det gratis at gå ned de to dybereliggende lag under kirken. Sådan er det ikke mere. I 2022 er indgangsprisen 10 Euro, hvis man køber billetten på internettet, eller 12 Euro, hvis man køber sin billet i kirkens billetsalg. Selvfølgelig er det i orden, at man som turist er med til at betale for vedligeholdelsen af Basilica di San Clemente og dens utrolig spændende arkæologiske områder.
    Besøger man Basilica di San Clemente dykker man som sagt ned i historien.
    Kirken hører til de historisk mest spændende kirker i Rom, og skal besøges både på grund af sin historie, sin arkitektur og den store mosaik i kirkens apsis.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Et fremragende arkæologisk museum med beliggenhed på hjørnet af den store Piazza dei Cinquecento og Largo di Villa Perpetti ved Stazione Termini.
    Museet åbnede i 1998 i Palazzo Massimo, opført 1883 – 1887 på foranledning af jesuiterpræsten Massimiliano Massimo, der fik arkitekten Camillo Pistrucci til at tegne en fornem bygning inspireret af 1500-tallets arkitektoniske stil. Bygningen fungerede oprindelig som fakultet for jesuiterordenen.

    Samlingen, som vises i bygningens tre niveauer, er mere end imponerende. Det indtryk som besøget efterlod hos mig var, at her vises det bedste af det bedste inden for skulpturer i marmor og bronze, udsmykkede sarkofager, basrelieffer, mosaikker og vægmalerier i fresko.
    Bemærkelsesværdig er, at mange af de udstillede artefakter er intakt bevarede og står fine og friske som var de helt nye.

    Museo Palazzo Massimo alle Terme er en del af Museo Nazionale Romano, der også omfatter Palazzo Altemps, Thermae Diocletianae og Crypta Balbi. Man kan købe en billet der giver adgang til besøg hvert sted en gang i løbet af syv dage.

    Jeg brugte omkring halvanden time på mit besøg i denne enestående samling.
    Skrevet d. 11. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Anette L
    4 bidrag
    En waw oplevelse - det er så smukt. Husk at bestil billetter på forhånd da du kun har åbent om lørdagen.
    Skrevet d. 12. februar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Kristian A
    København, Danmark171 bidrag
    Man føler sig hensat til rigtig gamle dage når man besøger ternerne og hører historien. Vi lejede ikke 3D brillerne men fortrød det for det så ud til at dem der gjorde det fik mere ud af det. Især hvis man ikke kender historien. Absolut et besøg værd
    Skrevet d. 18. juni 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Tom M
    København, Danmark448 bidrag
    Michelangelos Moses er værd at se og kirken er smuk. Lukket midt på dagen. Vi kom lige som de havde lukket. Så spiste vi en frokost og gik op og ned og op og ned ad gader og trapper i Monti. Kl 15 åbnede de igen. Det var værd at vente.

    Skrevet d. 5. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Denne elegante kirke med sin slanke facade i barok stil blev opført 1608 – 1620. Kirken var oprindelig viet til Paulus, men blev omdøbt i forbindelse med katolikkernes midlertidige sejr over protestanterne i slaget ved Montagna Bianca tæt på Prag i 1620. Derfor kom kirkens navn til at indeholde ordet sejr.
    Ganske som Chiesa del Gesù, der stod færdigbygget omkring 35 år før Chiesa di Santa Maria della Vittoria, er dens indre indrettet som et enkelt rum med sidekapeller.
    I Chiesa di Santa Maria della Vittoria er der ikke sparet på udsmykning i form af stukkatur, forgyldninger, altertavler med malerier af Guido Reni, Il Guercino, Il Domenichino og Claude Lorain.
    Men det alter, som man først og fremmest skal se i denne kirke er Cappella Cornaro, som kardinalen Federico Cornaro bestilte hos Gian Lorenzo Bernini i 1647. Berninis skulptur af Teresa af Ávila i ekstase er ikke blot en af de mest berømte skulpturer i Rom, den er et hovedværk i den barokke billedhuggerkunst, men på grund af sin enorme sanselighed har den også været forkætret og ofte til debat gennem århundrederne.
    Skulpturen viser en engel der skal til at bore sin pil i Teresas hjerte. Det er den oplevelse, som Teresa selv har fortalt om. Hun hviler sig på nogle klippeblokke, og hendes kappe falder i fantastiske folder. Den venstre hånd og den venstre fod hænger slapt ned fra kappens folder og understreger Teresa tilstand af hypnotisk ekstase mens hun oplever Guds nærvær fylde sig.
    Denne skulptur er sat ind i en teatralsk ramme med stråler i metal der belyses ovenfra af dagslyset der kommer ind gennem en åbning øverst, som tilskueren foran alteret ikke kan se.
    Men ikke nok med det! I kapellets højre og venstre sider har Bernini indrettet loger som i et teater, hvor medlemmer af familien Cornaro sidder og betragter Teresa. En af personerne holder et hæfte eller en bog, som ligner et trykt program til en teaterforestilling.
    Når man står foran dette teater, kan man godt komme til at tænke på, om Bernini mener det alvorligt, eller om han gør grin med både dem der står foran alteret og betragter det og familien Cornaro, som er gjort til tilskuere til Tereses religiøse ekstase, og mest ligner et publikum der er i teateret for at have det sjovt og få en god oplevelse, inden de skal hjem til dejlig mad og vin på bordet.
    Som sagt har Cappella Cornaro ofte været til debat. I Berninis samtid blev hans værk beundret. Senere mente nogle, at han havde forfladiget en ægte mystikers ekstase, og at det var et respektløst værk.
    Man kan være for og imod, men Berninis værk er under alle omstændigheder et mesterværk og formentlig uden sidestykke.
    Man kan opholde sig længe foran Berninis teaterscene, men også resten af kirken kræver, med sin imponerende udsmykning og sine kunstværker, de besøgendes opmærksomhed.
    Skrevet d. 7. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Mehmet K
    35 bidrag
    Flot betagende kirke, der imponerer bla. med malerierne. Unikt og flot kirke. Mesterværk
    En dejlig overraskelse.
    Skrevet d. 24. januar 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Jørgen F
    Roskilde, Danmark25 bidrag
    Husk at bestille tid
    Spændende måde at fremstille rom på
    Bør besøges som et must
    God fornøjelse
    Kommer gerne igen
    Skrevet d. 31. januar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • AlberteGrene
    Vissenbjerg, Danmark55 bidrag
    Jeg fandt denne kirke, efter at have undersøgt hvad der lå af spændende steder nær Pantheon. Jeg er virkelig glad for at jeg opdagede den, for hold da op! Hele kirken i sig selv er fantastisk smuk at se på. Med dens 3D kuppel loft, er den endnu mere speciel og absolut noget man ikke må gå glip af. Og når man nu er i det område kan man altid besøge Pantheon bagefter ;-)
    Skrevet d. 2. august 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • frhansen1974
    Horsens, Danmark58 bidrag
    Blev venligt modtaget og vist rundt på det lille sted. De havde 150 katte som boede der. Nogle ventede på at blive adopteret og andre levede et godt katteliv. Flere af kattene havde kun tre ben efter et liv på gaden. Nu har de det godt. Tak
    Skrevet d. 18. juni 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Kasper O
    Åbyhøj, Danmark557 bidrag
    Selv om man ikke er til Etruskisk kunst, er museet et besøg værd blot for at se det skønne hus. Der er masser af fund fra den etruskiske fortid som kan være sværd at forstå, og museet gør heller ikke meget for at gøre beskueren det let. Det er montre efter montre !!
    Men huset og haven er idyllisk og en stor oplevelse som man må unde sig selv, det giver et indblik i fordums storhed.
    Skrevet d. 19. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Basilica di San Paolo er en af de fire pavelige basilikaer i Rom, og kaldes ofte Roms domkirke.
    Paulus af Tarsus døde formentlig under Kejser Neros forfølgelser af de kristne i år 67. Fordi han var romer, blev han ikke korsfæstet, men henrettet med et sværd. Og det er på sværdet, at man altid kan kende Paulus på de mange, mange afbildninger der gennem tiden er lavet af ham.
    Paulus blev begravet nogle kilometer væk fra retterstedet, det sørgede en kvinde ved navn Lucina for, og Paulus’ grav blev snart valfartssted for pilgrimme.
    Den berømte Kejser Konstantin I (274 – 337) lod opføre en mindre kirke over Paulus’ grav, men den var alt for lille til de mange der søgte til den, og senere lod andre kejsere kirken udvide. Sidst i det fjerde århundrede var den voksen til en femskibet basilika. Klostergården foran kirken kom til i 1200-tallet.
    Trods ombygninger og renoveringer gennem århundrederne stod basilikaen i høj grad intakt bevaret frem til 1823, hvor den store katastrofe indtraf.
    En håndværker glemte et kulbækken, og det medførte at næsten hele kirkekomplekset udbrændte. Denne ulykke ses stadigvæk som en af de mest triste begivenheder i kristendommens historie.
    Kirken blev fra 1826 genopbygget sådan som man for 200 år siden forestillede sig tidlig kristen arkitektur og blev i 1854 genindviet. Arbejdet fortsatte dog op i 1900-tallet.

    Selvom Basilica di San Paolo fuori le mura således er næsten fuldstændig genopbygget og som kirkebygning ikke særlig gammel, så er dens historie og betydning i den kristne verden heldigvis intakt.

    Man kommer nemt til kirken med metro til stationen Basilica di San Paolo, hvorfra der ikke er langt at gå hen til kirken.
    Inden man går ind i kirken bør man gå turen rundt om det store kompleks for at få fornemmelsen af størrelsen. Og så skal man gå ind i klostergården og ned i dens bagende for at betragte facaden med dens mosaikker og de store døre i facaden, blandt andet Porta santa, den hellige dør.
    De der besøger kirken må dog gå gennem en mere beskeden dør i kirkens højre side.

    Det er en betagende oplevelse, når man første gang træder ind i kirkerummet og lader sig betage af hvor stort det er. Den femskibede basilikas hovedskib har et enormt forgyldt loft. På hver side er der to rækker af korintiske marmorsøjler, der opdeler rummet i de fem dele. Det at der ingen sidekapeller er, gør kun kirken endnu større.
    Står man i midterskibet og kigger op i loftet, har man på siderne øverst den lange frise med portrætter af samtlige 266 paver.
    Øverst oppe, ved overgangen ind til koret ses en stor mosaik. I midten ses et brystbillede af en temmelig stramt udseende Kristus. På hans venstre side står Peter og på hans højre side står Paulus og peger i retning af der, hvor hans grav er, det vil sige under det store alter, hvor kun paven må holde messe.
    Over alteret er der en stor, forgyldt opsats med malerier på, og bag denne er det meget store kor, der mere minder om et tværskib. Her er der forskellige altre med store malerier.
    I selve kirken skal man også huske at bemærke den berømte påskelysestage, som stammer fra det 12. århundrede.

    Man kan besøge klosteret og kirkens lille museum, der er et pinakotek med malerier og forskellige kirkelige artefakter.

    Inden besøget i Basilica di San Paolo fuori le mura er det en god idé at læse om kirkens historie og om Paulus’ grav. Der er naturligvis en række artikler på internettet om denne kirke, som er en af de mest betydningsfulde kristne kirker.
    Skrevet d. 1. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Steen V
    Danmark1.365 bidrag
    Vi så et bryllup her lørdag. Jeg kan godt forstå man gerne vil giftes her. Kirken er ufattelig flot. Tør ikke tænke på det arbejde man har været igennem for at lave gulvmosaikken.
    Hold op en masse ressourcer man har brugt på kirker her i byen
    Skrevet d. 16. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.