De bedste hemmelige seværdigheder i Rom

Hemmelige aktiviteter i Rom

De bedste hemmelige seværdigheder i Rom

Priser
Vurdering fra rejsende
Bydele
Egnet til
260 steder sorteret efter popularitet hos de rejsende
  • Aktiviteter rangeret ved hjælp af Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, antal sidevisninger og brugerplacering.
Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Tripadvisors tilgang til anmeldelser
Alle Tripadvisor-anmeldelser går igennem et automatisk sporingssystem, før de bliver offentliggjort, for at indsamle oplysninger med henblik på at besvare følgende spørgsmål: Hvordan, hvad, hvor og hvornår. Hvis systemet registrerer noget, der potentielt er i strid med vores retningslinjer for fællesskabet, offentliggøres anmeldelsen ikke.
Når systemet registrerer et problem, kan en anmeldelse automatisk afvises, sendes til validering hos anmelderen eller manuelt gennemgås af vores team af indholdsspecialister, der arbejder døgnet rundt for at opretholde kvaliteten af anmeldelserne på vores hjemmeside.
Vores team kontrollerer alle anmeldelser på vores hjemmeside, som vores fællesskab mener ikke opfylder vores retningslinjer for fællesskabet.
Få mere at vide om vores anmeldelsespolitik.
Viser resultaterne 1-30 af 260

Se, hvad de rejsende siger

  • Anette L
    4 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    En waw oplevelse - det er så smukt. Husk at bestil billetter på forhånd da du kun har åbent om lørdagen.
    Skrevet d. 12. februar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • AlberteGrene
    Vissenbjerg, Danmark62 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Jeg fandt denne kirke, efter at have undersøgt hvad der lå af spændende steder nær Pantheon. Jeg er virkelig glad for at jeg opdagede den, for hold da op! Hele kirken i sig selv er fantastisk smuk at se på. Med dens 3D kuppel loft, er den endnu mere speciel og absolut noget man ikke må gå glip af. Og når man nu er i det område kan man altid besøge Pantheon bagefter ;-)
    Skrevet d. 2. august 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Birgitte L
    Gilleleje, Danmark7.825 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Der er tre imponerende værker af carravagio i en af nicherne i kirken
    For en euro kommer der lys på i to minutter
    Men vil man nærstudere dem, skal man nok bruge en euro pr maleri, især billedet på venstre side er i særklasse
    Skrevet d. 8. november 2023
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Steen V
    Danmark1.362 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Vi så et bryllup her lørdag. Jeg kan godt forstå man gerne vil giftes her. Kirken er ufattelig flot. Tør ikke tænke på det arbejde man har været igennem for at lave gulvmosaikken.
    Hold op en masse ressourcer man har brugt på kirker her i byen
    Skrevet d. 16. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Birgitte L
    Gilleleje, Danmark7.825 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Det er vildt at studere udsmykningen her
    Ikke en tomme er ladt tilbage uden krummelurer eller malerier.
    I lofterne er flere steder malet satyrer og andre figurer i sort/hvidt. Man tror de er tre dimensionelle
    Utrolige værker af bl a carraviggio
    Skrevet d. 8. november 2023
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.707 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    At dykke ned i historien er noget man rent fysisk gør, når man besøger Basilica di San Clemente.
    Under den kirke man kan se i gadens niveau ligger resterne af den oprindelige kirke, og under den er der endnu et lag med resterne af en bygningsstruktur fra det første århundrede efter Kristi fødsel. Står man i det nederste lag, er man omkring fem meter under gadens niveau.
    Jeronimus, den oldkirkelige teolog og oversætter af Biblen til latin, omtaler kirken i år 392, og frem til midten af 1800-tallet troede man, at den kirke som Jeronimus omtalte, var den kirke man kan se og besøge i gadens niveau. Men det blev ændret da Joseph Mullooly (1812 – 1880), som var prior for dominikanerklosteret ved siden af kirken, i forbindelse med renovering af klosteret opdagede nogle vægmalerier syv meter under jorden. Opdagelsen medførte udgravninger de følgende 12 år, men blev stoppet i forbindelse med krigen i 1870, og kom først i gang igen i 1912, længe efter Mullooly var død.
    Efterhånden blev det klart, at den kirke som Jeronimus omtalte, var en kirke der lå under den nuværende Basilica di San Clemente, som stammer fra 1100-tallet, og at der under denne kirke var endnu et lag, der som sagt stammer fra det første århundrede. En del af dette nederste lag er resterne af en bygning for en Mithras-kultur.

    Det er pave nummer fire, som har givet navn til kirken. Clemens var pave fra år 88 til år 97, og han er formentlig forfatter til et brev, som handler om kirkepolitiske forhold. Kirken med hans navn blev opført i det fjerde århundrede. Det er ikke en komplet kirke, som arkæologerne har gravet frem, men man kan godt fornemme et kirkerum med skib, sideskibe og apsis samt udsmykning.
    Denne første kirke blev ødelagt af normannernes angreb i 1084, og i begyndelsen af 1100-tallet lod pave Paschalis II en ny kirke bygge oven på ruinerne af den gamle, som blev fyldt op med jord.
    Den nye kirke blev ombygget flere gange, senest i 1700-tallet, men hver gang blev der taget hensyn til kirkens oprindelige udseende, som i høj grad er bevaret. I midten af kirken ses en næsten lukket del, Schola Cantorum, hvor korsangerne stod. Det smukke gulv i såkaldt cosmatiske arbejde er også bevaret og den helt vidunderlige mosaik der er opsat i apsis. Kirkens søjler er antikke, mens det imponerende forgyldte kassetteloft er fra 1700-tallet.
    Mosaikken i kirkens apsis er fra 1120 og senere. Centralt ses Kristus på korset, som gror op fra en akantusplante, som med sine hårde blade er symbol på både udholdenhed og lidelse. Korset er således livets træ. Maria og Johannes står ved Jesu side. I korset er der 12 duer, som er symboler for de 12 apostle. Øverst ses Gud Faders højre hånd, der rækkes ned mod korset. Korset er faktisk den mindste del af denne store komposition, for rundt omkring det er det dejligste landskab med fugle, hjorte, lam, blomster og forskellige ting der repræsenterer menneskets verden og dets betingelser.
    Nederst ses i midten Kristus som et lam med seks lam på hver side af sig. De er igen de 12 disciple.
    Oven over mosaikken i apsis fortsætter mosaikken på buen der vender ud mod kirkens kor. På grund af mørket i kirken, kunne jeg desværre ikke se denne del af udsmykningen, men der er heldigvis billeder på internettet af den. Peter, Paulus, Pave Clemens og San Lorenzo ses, og nedenunder dem profeterne Esajas og Jeremias. Øverst ses symbolerne for de fire evangelister.

    Man skal også se Cappella di Caterina d’Alessandria, som har freskomalerier udført 1427 – 1430 af Masolino da Panicale (1383 – ca. 1447) muligvis med hjælp af den berømte Tommaso di Ser Cassai, kaldet Masaccio (1401 – 1428).
    På bagvæggen i kapellet ses en stor korsfæstelsesscene. På venstre væg scener fra Caterina d’Alessandrias liv og på højre væg scener fra Sant’Ambrogios liv. Øverst oppe ses Mariæ bebudelse og på en væg ud mod kirken ses San Cristoforo der bærer Jesus over floden på sine skuldre.
    Der ses også oliemalerier i andre kapeller i kirken.

    Da jeg for mange år siden besøgte Basilica di San Clemente første gang, var det gratis at gå ned de to dybereliggende lag under kirken. Sådan er det ikke mere. I 2022 er indgangsprisen 10 Euro, hvis man køber billetten på internettet, eller 12 Euro, hvis man køber sin billet i kirkens billetsalg. Selvfølgelig er det i orden, at man som turist er med til at betale for vedligeholdelsen af Basilica di San Clemente og dens utrolig spændende arkæologiske områder.
    Besøger man Basilica di San Clemente dykker man som sagt ned i historien.
    Kirken hører til de historisk mest spændende kirker i Rom, og skal besøges både på grund af sin historie, sin arkitektur og den store mosaik i kirkens apsis.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Tom M
    København, Danmark453 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Michelangelos Moses er værd at se og kirken er smuk. Lukket midt på dagen. Vi kom lige som de havde lukket. Så spiste vi en frokost og gik op og ned og op og ned ad gader og trapper i Monti. Kl 15 åbnede de igen. Det var værd at vente.

    Skrevet d. 5. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.707 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    En af Roms mest forunderlige kirker ligger på den store Piazza del Repubblica tæt på Stazione Termini. Også historien om tilblivelsen af kirken er forunderlig. Rammen om kirken er Thermae Diocletianae, Diocletians bade, opført omkring år 300.
    Præsten Antonio del Duca, havde i 1541 en drøm eller en vision om, at der i den centrale hal i komplekset skulle bygges en kirke, som var viet til syv engle og syv martyrer. Paven Poul III og hans efterfølger Julius III var begge imod idéen om en kirke her, og det var først i 1561, da Pius IV var blevet valgt til pave, at der kom lydhørhed for Antonios vision, og byggeriet af kirken blev påbegyndt.
    Paven bad Michelangelo stå for projektet, som først blev fuldendt efter 200 år. Undervejs satte skiftende arkitekter deres præg på kirken, men den sidste af dem, Luigi Vanvitelli, sørgede omkring 1750 for at skabe et arkitektonisk ensartet kirkerum.
    Kirkens nuværende facade stammer fra 1911, hvor Vanvitellis facade i barok arkitektur blev fjernet. Den facade man har nu er en stor buet niche. Dens to døre er nye. De blev skabt af den polske kunstner Igor Mitoraj og indsat i facaden i 2006.
    Ingen anden kirke har en sådan facade. Den er både en romersk ruin og en kristen kirke, som på forunderlig vis er smeltet sammen til en enhed. Her mødes Roms ældre og nyere historie på bedste måde!

    Når man træder ind i kirken kommer man først ind i en stor vestibule før man træder ind i det enorme kirkerum. Når man besøger det første gang, skal man først orientere sig om, hvad der er forrest og bagerst i kirken, som er mere bred end den er lang.

    Der er store malerier, skulpturer og begravelsesmonumenter som man kan bruge lang tid på at opleve. Noget helt særligt er det 45 meter lange solur, som blev bygget i marmorgulvet i år 1700, og som frem til 1846 styrede tiden i Rom.
    I kirkens venstre side står på gulvet det imponerende orgel bygget i en stor kasse af kirsebærtræ af orgelbyggeren Barthélémy Formentelli i år 2000. Et magtfuldt instrument både at se på og lytte til.

    I forskellige artikler på internettet kan man læse detaljeret om kirkens kunstværker, og det er en god idé at læse disse artikler, inden man besøger dette enestående kirkerum.
    Skrevet d. 10. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • AnitaDam1973
    Rødovre, Danmark25 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Virkelig godt. Dejligt visuelt og hele historien bag Rom. Vil anbefale man ser det i starten af sit besøg i Rom så kan man meget bedre forestille sig hvordan det har set ud når man tager rundt i Rom. Kan klart anbefales.
    Skrevet d. 26. februar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Kristian A
    København, Danmark194 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Man føler sig hensat til rigtig gamle dage når man besøger ternerne og hører historien. Vi lejede ikke 3D brillerne men fortrød det for det så ud til at dem der gjorde det fik mere ud af det. Især hvis man ikke kender historien. Absolut et besøg værd
    Skrevet d. 18. juni 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Thyvej
    København, Danmark240 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Catacomberne er i flere etager. Der er store og små gravkamre . Der er altersteder. Det er en stor oplevelse og specielt på datiden med kun olielamper må det have været en skræmmende oplevelse at gå gennem de smalle gange.
    Skrevet d. 25. juni 2017
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Ninna Bo
    58 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Langt større museum end forventet. Utroligt interessant. Vi benyttede ikke audioguide men trissede rundt alene og læste plancherne. 8,5 euro.
    Krypterne var også spændende og lidt makabert, men overall HELT sikkert værd at besøge.
    Skrevet d. 6. oktober 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Schlamovitz M
    Svendborg29 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Kan stærkt anbefales. Vi tog en audioguided tur. På en time blev ført ned i, og i gennem en Romersk velhaverbolig. Med fornuftigt brug af virtual reality fik vi en meget informativ indføring i livet i en romersk velhaverfamilie, samt synlige beviser på, hvordan middelalder, renaissance og klassisk tid har bygget oven på historien. Pengene er givet godt ud
    Skrevet d. 23. april 2024
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.707 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Basilica di San Paolo er en af de fire pavelige basilikaer i Rom, og kaldes ofte Roms domkirke.
    Paulus af Tarsus døde formentlig under Kejser Neros forfølgelser af de kristne i år 67. Fordi han var romer, blev han ikke korsfæstet, men henrettet med et sværd. Og det er på sværdet, at man altid kan kende Paulus på de mange, mange afbildninger der gennem tiden er lavet af ham.
    Paulus blev begravet nogle kilometer væk fra retterstedet, det sørgede en kvinde ved navn Lucina for, og Paulus’ grav blev snart valfartssted for pilgrimme.
    Den berømte Kejser Konstantin I (274 – 337) lod opføre en mindre kirke over Paulus’ grav, men den var alt for lille til de mange der søgte til den, og senere lod andre kejsere kirken udvide. Sidst i det fjerde århundrede var den voksen til en femskibet basilika. Klostergården foran kirken kom til i 1200-tallet.
    Trods ombygninger og renoveringer gennem århundrederne stod basilikaen i høj grad intakt bevaret frem til 1823, hvor den store katastrofe indtraf.
    En håndværker glemte et kulbækken, og det medførte at næsten hele kirkekomplekset udbrændte. Denne ulykke ses stadigvæk som en af de mest triste begivenheder i kristendommens historie.
    Kirken blev fra 1826 genopbygget sådan som man for 200 år siden forestillede sig tidlig kristen arkitektur og blev i 1854 genindviet. Arbejdet fortsatte dog op i 1900-tallet.

    Selvom Basilica di San Paolo fuori le mura således er næsten fuldstændig genopbygget og som kirkebygning ikke særlig gammel, så er dens historie og betydning i den kristne verden heldigvis intakt.

    Man kommer nemt til kirken med metro til stationen Basilica di San Paolo, hvorfra der ikke er langt at gå hen til kirken.
    Inden man går ind i kirken bør man gå turen rundt om det store kompleks for at få fornemmelsen af størrelsen. Og så skal man gå ind i klostergården og ned i dens bagende for at betragte facaden med dens mosaikker og de store døre i facaden, blandt andet Porta santa, den hellige dør.
    De der besøger kirken må dog gå gennem en mere beskeden dør i kirkens højre side.

    Det er en betagende oplevelse, når man første gang træder ind i kirkerummet og lader sig betage af hvor stort det er. Den femskibede basilikas hovedskib har et enormt forgyldt loft. På hver side er der to rækker af korintiske marmorsøjler, der opdeler rummet i de fem dele. Det at der ingen sidekapeller er, gør kun kirken endnu større.
    Står man i midterskibet og kigger op i loftet, har man på siderne øverst den lange frise med portrætter af samtlige 266 paver.
    Øverst oppe, ved overgangen ind til koret ses en stor mosaik. I midten ses et brystbillede af en temmelig stramt udseende Kristus. På hans venstre side står Peter og på hans højre side står Paulus og peger i retning af der, hvor hans grav er, det vil sige under det store alter, hvor kun paven må holde messe.
    Over alteret er der en stor, forgyldt opsats med malerier på, og bag denne er det meget store kor, der mere minder om et tværskib. Her er der forskellige altre med store malerier.
    I selve kirken skal man også huske at bemærke den berømte påskelysestage, som stammer fra det 12. århundrede.

    Man kan besøge klosteret og kirkens lille museum, der er et pinakotek med malerier og forskellige kirkelige artefakter.

    Inden besøget i Basilica di San Paolo fuori le mura er det en god idé at læse om kirkens historie og om Paulus’ grav. Der er naturligvis en række artikler på internettet om denne kirke, som er en af de mest betydningsfulde kristne kirker.
    Skrevet d. 1. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.707 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Denne elegante kirke med sin slanke facade i barok stil blev opført 1608 – 1620. Kirken var oprindelig viet til Paulus, men blev omdøbt i forbindelse med katolikkernes midlertidige sejr over protestanterne i slaget ved Montagna Bianca tæt på Prag i 1620. Derfor kom kirkens navn til at indeholde ordet sejr.
    Ganske som Chiesa del Gesù, der stod færdigbygget omkring 35 år før Chiesa di Santa Maria della Vittoria, er dens indre indrettet som et enkelt rum med sidekapeller.
    I Chiesa di Santa Maria della Vittoria er der ikke sparet på udsmykning i form af stukkatur, forgyldninger, altertavler med malerier af Guido Reni, Il Guercino, Il Domenichino og Claude Lorain.
    Men det alter, som man først og fremmest skal se i denne kirke er Cappella Cornaro, som kardinalen Federico Cornaro bestilte hos Gian Lorenzo Bernini i 1647. Berninis skulptur af Teresa af Ávila i ekstase er ikke blot en af de mest berømte skulpturer i Rom, den er et hovedværk i den barokke billedhuggerkunst, men på grund af sin enorme sanselighed har den også været forkætret og ofte til debat gennem århundrederne.
    Skulpturen viser en engel der skal til at bore sin pil i Teresas hjerte. Det er den oplevelse, som Teresa selv har fortalt om. Hun hviler sig på nogle klippeblokke, og hendes kappe falder i fantastiske folder. Den venstre hånd og den venstre fod hænger slapt ned fra kappens folder og understreger Teresa tilstand af hypnotisk ekstase mens hun oplever Guds nærvær fylde sig.
    Denne skulptur er sat ind i en teatralsk ramme med stråler i metal der belyses ovenfra af dagslyset der kommer ind gennem en åbning øverst, som tilskueren foran alteret ikke kan se.
    Men ikke nok med det! I kapellets højre og venstre sider har Bernini indrettet loger som i et teater, hvor medlemmer af familien Cornaro sidder og betragter Teresa. En af personerne holder et hæfte eller en bog, som ligner et trykt program til en teaterforestilling.
    Når man står foran dette teater, kan man godt komme til at tænke på, om Bernini mener det alvorligt, eller om han gør grin med både dem der står foran alteret og betragter det og familien Cornaro, som er gjort til tilskuere til Tereses religiøse ekstase, og mest ligner et publikum der er i teateret for at have det sjovt og få en god oplevelse, inden de skal hjem til dejlig mad og vin på bordet.
    Som sagt har Cappella Cornaro ofte været til debat. I Berninis samtid blev hans værk beundret. Senere mente nogle, at han havde forfladiget en ægte mystikers ekstase, og at det var et respektløst værk.
    Man kan være for og imod, men Berninis værk er under alle omstændigheder et mesterværk og formentlig uden sidestykke.
    Man kan opholde sig længe foran Berninis teaterscene, men også resten af kirken kræver, med sin imponerende udsmykning og sine kunstværker, de besøgendes opmærksomhed.
    Skrevet d. 7. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Alle hoteller i RomTilbud på hoteller i RomBillig rejse til Rom
Alle aktiviteter i Rom
RestauranterFlyrejserRejsehistorierKrydstogterUdlejningsbiler