Aktiviteter til en regnvejrsdag i Rom

Aktiviteter i Rom til regnvejrsdage

De bedste aktiviteter til en regnvejrsdag i Rom

Indtægter påvirker de oplevelser, der er fremhævede på denne side, få flere oplysninger.
  • Favoritter blandt rejsende
    Aktiviteter rangeret ud fra Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder og popularitet.
  • Placering i popularitetsindekset
    De højst vurderede seværdigheder på Tripadvisor, baseret på anmeldelser fra rejsende.
Vurdering fra rejsende
Bydele
Egnet til
939 steder sorteret efter popularitet hos de rejsende.
Vi udfører kontrol på anmeldelser
Tripadvisors tilgang til anmeldelser
Alle Tripadvisor-anmeldelser går igennem et automatisk sporingssystem, før de bliver offentliggjort, for at indsamle oplysninger med henblik på at besvare følgende spørgsmål: hvordan, hvad, hvor og hvornår. Hvis systemet registrerer noget, der potentielt er i modstrid med vores retningslinjer for fællesskabet, offentliggøres anmeldelsen ikke.
Når systemet registrerer et problem, kan en anmeldelse automatisk afvises, sendes til validering hos anmelderen eller manuelt gennemgås af vores team af indholdsspecialister, der arbejder døgnet rundt for at opretholde kvaliteten af anmeldelserne på vores website.
Vores team kontrollerer alle anmeldelser på vores website, som vores fællesskab mener ikke opfylder vores retningslinjer for fællesskabet.
Få mere at vide om vores anmeldelsespolitik.
Få mere at vide om dette indhold
Ture, aktiviteter og oplevelser, der kan bookes på Tripadvisor, rangeret ud fra eksklusive Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder, popularitet, brugerpræferencer, pris og bookinger foretaget igennem Tripadvisor.
Viser resultaterne 1-30 af 939

Se, hvad de rejsende siger

  • Jesper C
    Hørsholm, Danmark1.463 bidrag
    Fantastisk bygningsværk. Et helt sikkert "must-see" i Rom.
    Hvis der er kø, går den hurtigt.
    Og så er det gratis at komme ind.
    Skrevet d. 18. juni 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • hesVandel
    Vandel, Danmark137 bidrag
    Dette er nok en af de tre flotteste katolske kirker i rom. Alt er overdådigt og flot. En kæmpe kirke med mange søjler
    Skrevet d. 31. december 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Blandt Roms mange museer er Galleria Borghese i den store park Villa Borghese et af de mest populære hos både italienere og turister, og det forstår man godt, når man først har besøgt dette betagende hus, hvor de overdådigt udsmykkede rum i bygningens niveau 1 savner konkurrent blandt lignende bygninger der har en forhistorie som en privat ejendom.

    Familien Borghese, som kom fra Siena, købte i slutningen af 1500-tallet jord uden for byporten Pinciana, og fik lidt efter lidt stedet omdannet til park. Opførelsen af villaen blev påbegyndt i 1607 og varede frem til 1633.
    Huset er særligt knyttet til Scipione Caffarelli-Borghese (1577 – 1633), som døde samtidig med at bygningen stod færdig.
    Scipione var kardinal og nåede, selvom han kun blev 57 år, at bestride en række vigtige poster inden for kirken, og så var han en passioneret kunstsamler og skabte en samling, som især er berømt for malerierne af Caravaggio og skulpturerne af Bernini og Canova.
    Siden 1902 har bygningen været offentligt museum, og det hører i dag til i gruppen blandt de ti mest besøgte museer i hele Italien.

    I perioder hvor der er mange turister i Rom er man nødt til at reservere billet på forhånd i meget god tid. Og man skal være parat præcis til tiden, for man har kun to timer til sit besøg i de to niveauers 20 større og mindre sale, og vil man se alle kunstværkerne grundigt og have tid til at betragte detaljer i marmor, forgyldninger, stukkatur etc. så er to timer ikke særlig lang tid.

    Besøget begynder i bygningens niveau 1. Ud over de berømte værker af Caravaggio, Bernini og Canova er der en række andre romerske skulpturer og malerier fra renæssancen og fremefter.
    Malerierne er udført af blandt andre Jusepe da Ribera, Dirck van Baburen, Federico Zuccari, Giuseppe Cesari med tilnavnet Cavalier d’Arpino, Rutilio Manetti, Anibale Carracci, Giovanni de’ Luteri med tilnavnet Dosso Dossi og Paul Bril.
    Men ud over de mange kunstværker, så er de smukke sales indretning en enestående oplevelse, og man kan bruge lang tid på at betragte væggenes og lofterne udsmykning.

    I niveau 2 er lofterne også smukt dekorerede med malerier og forgyldninger, men her er der tale om et egentligt kunstgalleri, hvor malerierne fylder væggene.
    Scipione Caffarelli-Borghese vidste nok, hvad det var for værker, han ønskede at indlemme i sin samling, og mange af de mest berømte italienske malere er repræsenterede med værker:
    Botticelli, Perugino, Raffaello, Giovanni Bellini, Lorenzo Lotto, Antonello da Messina, Bartolomeo Montagna, Palma il Vecchio, Vittore Carpaccio, Tiziano, Agnolo di Cosimo med tilnavnet Bronzino, Andrea del Sarto, Piero di Cosimo, Paris Bordone, Guercino, Parmigianino, Federico Barocci, Paolo Caliari med tilnavnet Il Veronese, Fra Bartolomeo, Ridolfo del Ghirlandaio, Lavina Fontana, Domenico Cresti med tilnavnet Il Passignano, Jacopo Bassano, Bartolomeo Vivarini, Giorgio Vasari, Perin del Vaga, Jacopo del Tedesco, Luca Cambiaso, Leilo Orsi, Lionello Spada, Bernardo di Betto med tilnavnet Il Pinturicchio, Giulio Pippi med tilnavnet Giulio Romano, Pietro Negroni med tilnavnet Il Zingarello, Jacopo Zucchi, Sebastiano del Piombo, Canaletto, Giovanni Battista Salvi med tilnavnet Sassoferrato, Carlo Dolci, Guido Reni og Giovanni Lanfranco.
    Der er også enkelte værker af kunstnere, som kom fra Nederlandene, blandt andet Gerard van Honthorst og Peter Paul Rubens.
    En del af de nævnte kunstnere er fra 1600-tallet og 1700-tallet, og deres værker er naturligvis blevet indlemmet i samlingen efter Scipione Caffarelli-Borgheses død.

    Galleria Borghese er et museum, som man får lyst til at besøge igen og igen, og i det hele taget er Villa Borghese en park for kunst og kultur der inviterer til store oplevelser i dens forskellige museer, og hvor man måske kan finde skygge under de store, gamle træer, når Rom er meget varm om sommeren.
    Skrevet d. 14. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • KwTorgaaaaar
    Ringsted, Danmark34 bidrag
    men alligevel imponerende indtryk af et formidabelt bygningsværk fra den famøse Nero.
    Kræver billetter købt på forhånd - god guide.
    Skrevet d. 13. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Øverst på Kapitolhøjen, den højeste af Roms syv høje, er Musei Capitolini indrettet i de tre palazzi, som blev udformet af Michelangelo Buonarroti i 1536: Palazzo dei Conservatori, Palazzo Senatorio og Palazzo Nuovo. Michelangelo nåede dog slet ikke at
    For at komme op til Kapitolhøjen, kan man gå op af den såkaldte Cordonata Capitolina, en fantastisk trappe, som også var udtænkt af Michelangelo, men som først blev bygget i 1581 – 82 efter planer af Giacomo della Porta.
    Trappen fører fra Via del Teatro di Marcello op til Piazza del Campidoglio, hvor en kopi af statuen med Marcus Aurelius til hest har hæderspladsen mellem de tre palazzi. Den originale statue står inde i museet.

    Museet er et af verdens ældste, og blev, mere eller mindre bevidst, grundlagt af Pave Sixtus IV, som i 1471 skænkede en samling bronzeskulpturer til Roms befolkning og anbragte dem på Kapitolhøjen.
    Det var dog først fra 1734, at Roms befolkning kunne få adgang til museet.
    Gennem århundrederne er der sket forandringer i museets indretning, og samlingen er vedblevet med at vokse.
    Skal man se det hele grundigt, kan man slet ikke komme gennem museet på en dag. Der er skulpturer, basrelieffer og mange slags artefakter over alt i husenes mange større og mindre rum.
    Palazzo Nuovo er forbundet med Palazzo dei Conservatori gennem en underjordisk tunnel. Også her er pladsen udnyttet som museum.

    Ud over den meget store arkæologiske samling ejer Musei Capitolini også en fremragende billedsamling med værker fra 1300-tallet og frem til sidst i 1600-tallet.

    I samlingen er der værker af blandt andre Garofolo, Niccolò Pisano, Dosso Dossi, Bicci di Lorenzo, Barnaba da Modena, Niccolò di Petri Gerini, Agostino Marti, Marcrino d’Alba, Bartolomeo Bulgarini, Giovanni Antonio Sogliani, Veronese, Giovanni Girolamo Savoldo, Lorenzo Lotto, Tiziano Veccellio, Palma il vecchio, Domenico Tintoretto, Jacopo Bassano, Polidoro Lanciani, Gabriel Metsu, Giovanni Bonati, Caravaggio, Giovanni Bellini, Guido Reni, Pierre Subleras, Anthon van Dyck, Digo Velázquez, Bartolomeo Passerotti, Carlo Maratta, Jan Asselyn, Gaspar van Wittel, Giovanni Lanfranco, Giovanni Francesco Romanelli, Mattia Preti, Guercino, Domenichino, Peter Paul Rubens, Simon Vouet, Bartolomeo Manfredi, Carlo Saraceni, Francesco Albani, Annibale Carracci, Ludovico Carracci, Prospero Fontana, Ortolano og Scarsellino, for blot at nævne nogle af de mest kendte kunstnere.

    Besøger man Musei Capitolino en dag, hvor solen skinner, så skal man huske at gå op på den terrasse der ligger øverst oppe. Herfra er der en mageløs udsigt ud over det historiske Rom.

    Rom var et af antikkens brændpunkter, og Musei Capitolinis samling er unik med sine mange berømte skulpturer og artefakter fra den romerske historie.
    Det er imponerende og vidunderligt, at der er så mange velbevarede kunstgenstande der vidner og fortæller om den europæiske kultur.
    Musei Capitolinis samling er jo blot en lille del af de arkæologiske samlinger der findes i Rom og rundt omkring i resten af Italien, men den er en af de mest betydningsfulde.
    Skrevet d. 6. juli 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • P P’sen
    København, Danmark33 bidrag
    Fremragende oplevelse som slog vatikanmuseet og det sixtinske kapel med flere længder! Vidunderlige omgivelser, fantastiske malerier og meget færre mennesker. Kan varmt anbefales hvis man er fan af stor billedkunst. Eneste minus er lyssætningen som ikke er optimal.
    Skrevet d. 1. marts 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    At dykke ned i historien er noget man rent fysisk gør, når man besøger Basilica di San Clemente.
    Under den kirke man kan se i gadens niveau ligger resterne af den oprindelige kirke, og under den er der endnu et lag med resterne af en bygningsstruktur fra det første århundrede efter Kristi fødsel. Står man i det nederste lag, er man omkring fem meter under gadens niveau.
    Jeronimus, den oldkirkelige teolog og oversætter af Biblen til latin, omtaler kirken i år 392, og frem til midten af 1800-tallet troede man, at den kirke som Jeronimus omtalte, var den kirke man kan se og besøge i gadens niveau. Men det blev ændret da Joseph Mullooly (1812 – 1880), som var prior for dominikanerklosteret ved siden af kirken, i forbindelse med renovering af klosteret opdagede nogle vægmalerier syv meter under jorden. Opdagelsen medførte udgravninger de følgende 12 år, men blev stoppet i forbindelse med krigen i 1870, og kom først i gang igen i 1912, længe efter Mullooly var død.
    Efterhånden blev det klart, at den kirke som Jeronimus omtalte, var en kirke der lå under den nuværende Basilica di San Clemente, som stammer fra 1100-tallet, og at der under denne kirke var endnu et lag, der som sagt stammer fra det første århundrede. En del af dette nederste lag er resterne af en bygning for en Mithras-kultur.

    Det er pave nummer fire, som har givet navn til kirken. Clemens var pave fra år 88 til år 97, og han er formentlig forfatter til et brev, som handler om kirkepolitiske forhold. Kirken med hans navn blev opført i det fjerde århundrede. Det er ikke en komplet kirke, som arkæologerne har gravet frem, men man kan godt fornemme et kirkerum med skib, sideskibe og apsis samt udsmykning.
    Denne første kirke blev ødelagt af normannernes angreb i 1084, og i begyndelsen af 1100-tallet lod pave Paschalis II en ny kirke bygge oven på ruinerne af den gamle, som blev fyldt op med jord.
    Den nye kirke blev ombygget flere gange, senest i 1700-tallet, men hver gang blev der taget hensyn til kirkens oprindelige udseende, som i høj grad er bevaret. I midten af kirken ses en næsten lukket del, Schola Cantorum, hvor korsangerne stod. Det smukke gulv i såkaldt cosmatiske arbejde er også bevaret og den helt vidunderlige mosaik der er opsat i apsis. Kirkens søjler er antikke, mens det imponerende forgyldte kassetteloft er fra 1700-tallet.
    Mosaikken i kirkens apsis er fra 1120 og senere. Centralt ses Kristus på korset, som gror op fra en akantusplante, som med sine hårde blade er symbol på både udholdenhed og lidelse. Korset er således livets træ. Maria og Johannes står ved Jesu side. I korset er der 12 duer, som er symboler for de 12 apostle. Øverst ses Gud Faders højre hånd, der rækkes ned mod korset. Korset er faktisk den mindste del af denne store komposition, for rundt omkring det er det dejligste landskab med fugle, hjorte, lam, blomster og forskellige ting der repræsenterer menneskets verden og dets betingelser.
    Nederst ses i midten Kristus som et lam med seks lam på hver side af sig. De er igen de 12 disciple.
    Oven over mosaikken i apsis fortsætter mosaikken på buen der vender ud mod kirkens kor. På grund af mørket i kirken, kunne jeg desværre ikke se denne del af udsmykningen, men der er heldigvis billeder på internettet af den. Peter, Paulus, Pave Clemens og San Lorenzo ses, og nedenunder dem profeterne Esajas og Jeremias. Øverst ses symbolerne for de fire evangelister.

    Man skal også se Cappella di Caterina d’Alessandria, som har freskomalerier udført 1427 – 1430 af Masolino da Panicale (1383 – ca. 1447) muligvis med hjælp af den berømte Tommaso di Ser Cassai, kaldet Masaccio (1401 – 1428).
    På bagvæggen i kapellet ses en stor korsfæstelsesscene. På venstre væg scener fra Caterina d’Alessandrias liv og på højre væg scener fra Sant’Ambrogios liv. Øverst oppe ses Mariæ bebudelse og på en væg ud mod kirken ses San Cristoforo der bærer Jesus over floden på sine skuldre.
    Der ses også oliemalerier i andre kapeller i kirken.

    Da jeg for mange år siden besøgte Basilica di San Clemente første gang, var det gratis at gå ned de to dybereliggende lag under kirken. Sådan er det ikke mere. I 2022 er indgangsprisen 10 Euro, hvis man køber billetten på internettet, eller 12 Euro, hvis man køber sin billet i kirkens billetsalg. Selvfølgelig er det i orden, at man som turist er med til at betale for vedligeholdelsen af Basilica di San Clemente og dens utrolig spændende arkæologiske områder.
    Besøger man Basilica di San Clemente dykker man som sagt ned i historien.
    Kirken hører til de historisk mest spændende kirker i Rom, og skal besøges både på grund af sin historie, sin arkitektur og den store mosaik i kirkens apsis.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Et fremragende arkæologisk museum med beliggenhed på hjørnet af den store Piazza dei Cinquecento og Largo di Villa Perpetti ved Stazione Termini.
    Museet åbnede i 1998 i Palazzo Massimo, opført 1883 – 1887 på foranledning af jesuiterpræsten Massimiliano Massimo, der fik arkitekten Camillo Pistrucci til at tegne en fornem bygning inspireret af 1500-tallets arkitektoniske stil. Bygningen fungerede oprindelig som fakultet for jesuiterordenen.

    Samlingen, som vises i bygningens tre niveauer, er mere end imponerende. Det indtryk som besøget efterlod hos mig var, at her vises det bedste af det bedste inden for skulpturer i marmor og bronze, udsmykkede sarkofager, basrelieffer, mosaikker og vægmalerier i fresko.
    Bemærkelsesværdig er, at mange af de udstillede artefakter er intakt bevarede og står fine og friske som var de helt nye.

    Museo Palazzo Massimo alle Terme er en del af Museo Nazionale Romano, der også omfatter Palazzo Altemps, Thermae Diocletianae og Crypta Balbi. Man kan købe en billet der giver adgang til besøg hvert sted en gang i løbet af syv dage.

    Jeg brugte omkring halvanden time på mit besøg i denne enestående samling.
    Skrevet d. 11. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Basilica di San Giovanni in Laterano har navn efter familien Laterani, som stedet, hvor Konstantin byggede sin kirke, oprindelig tilhørte.
    Når man besøger Laterankirken er man så tæt på kirkens officielle opståen i det fjerde århundrede, som man kan komme.
    På dette sted byggede Kejser Konstantin den Store en kirke i årene 313 – 318. Den er der ikke noget tilbage af, men dåbskapellet bag kirken er fra år 440, og giver et indtryk af den oldkirkelige arkitektur, som formentlig har præget den første kirke. Lignende arkitektur kan man for eksempel opleve, hvis man besøger Basilica di San Vitale i Ravenna.
    Frem til år 1309 var Lateranet pavernes opholdssted. Da de kom tilbage til Rom i 1377 blev Vatikanet i stedet for valgt.

    Konstantins kirke blev ødelagt formentlig i år 896 på grund af jordskælv. En ny kirke blev opbygget i det følgende århundrede, men det blev ødelagt af lynnedslag i 1115. Den næste kirke var udsat for både jordskælv i 1349, ildebrand i 1361 og krigshandlinger i 1413. Herefter måtte der gøres noget radikalt for et redde kirken, og det blev der heldigvis gjort!
    Et stort projekt blev igangsat, og det er den kirken, den fjerde i rækken, som findes i dag. Det varede dog mere end 200 år før kirken var færdig.

    Når man står foran den store 73 meter brede facade med søjler og pilastre med korintiske kapitæler, har man øverst 15 enorme statuer, som blev opsat i 1735 i forbindelse med færdiggørelse af facaden. Kristus står i midten omgivet af en række biskopper fra den vestlige og den østlige kirke.
    Øverst på facaden ses den latinske indskrift: Sacrosancta Lateranensis ecclesi omnium urbium et orbis ecclesiarum mater et caput, hvilket betyder Den allerhelligste kirke i Lateranet, moder og hoved for alle kirker i alle byer og i verden. Det kunne siges mere enkelt: Alle kirkers kirke.

    I det 140 meter lange femskibede basilika er der meget at se og opleve. Kirkens indre blev restaureret i årene efter 1640 af Francesco Borromini, efter at arkitekten Domenico Fontana allerede havde omorganiseret området omkring kirken. De to arkitekters arbejde står stort set uforandret i dag.
    I begyndelsen af 1700-tallet skete der dog en væsentlig tilføjelse til kirkerummet, da de 12 store statuer er Jesu disciple blev opstillet. Forskellige billedhuggere var med til at skabe denne fornemme serie, blandt andre Camillo Rusconi, Pierre Legros, Lorenzo Ottoni og Pierre-Étienne Monnot. Sidstnævnte er mester til statuerne af Peter og Paulus.

    Kirkens hovedalter er centrum i kirken. Det indeholder relikvier af både Peter og Paulus, og Rundt omkring i kirken er der sidealtre med malerier og gravmonumenter, og man kan besøge klosteret ved siden af kirken og et lille Museo Tesoro, hvor der er udstillet fornemme sager i guld og sølv og messeklæder.

    Udenfor kirken findes det nye Palazzo Laterano, som blev opført i 1500-tallet og som nævnt dåbskapellet, som er den ældste del af kirken. Og på den anden side af den trafikerede vej, som går forbi kirken, ligger Scala Santa, bygningen med den hellige trappe, som Kejser Konstantins mor Helena ifølge legenden bragte fra Jerusalem til Rom. Kristus skal have gået på trinnene.
    Skal man sætte sig grundigt ind i historien om denne kirkernes kirke, kan man bruge lang tid og fortabe sig i mange detaljer. Men spændende er det at læse om kirkens historie, og det er en fantastisk oplevelse at besøge Basilica di San Giovanni in Laterano.
    Skrevet d. 2. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Anette L
    4 bidrag
    En waw oplevelse - det er så smukt. Husk at bestil billetter på forhånd da du kun har åbent om lørdagen.
    Skrevet d. 12. februar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Tom M
    København, Danmark448 bidrag
    Michelangelos Moses er værd at se og kirken er smuk. Lukket midt på dagen. Vi kom lige som de havde lukket. Så spiste vi en frokost og gik op og ned og op og ned ad gader og trapper i Monti. Kl 15 åbnede de igen. Det var værd at vente.

    Skrevet d. 5. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark231.603 bidrag
    Denne elegante kirke med sin slanke facade i barok stil blev opført 1608 – 1620. Kirken var oprindelig viet til Paulus, men blev omdøbt i forbindelse med katolikkernes midlertidige sejr over protestanterne i slaget ved Montagna Bianca tæt på Prag i 1620. Derfor kom kirkens navn til at indeholde ordet sejr.
    Ganske som Chiesa del Gesù, der stod færdigbygget omkring 35 år før Chiesa di Santa Maria della Vittoria, er dens indre indrettet som et enkelt rum med sidekapeller.
    I Chiesa di Santa Maria della Vittoria er der ikke sparet på udsmykning i form af stukkatur, forgyldninger, altertavler med malerier af Guido Reni, Il Guercino, Il Domenichino og Claude Lorain.
    Men det alter, som man først og fremmest skal se i denne kirke er Cappella Cornaro, som kardinalen Federico Cornaro bestilte hos Gian Lorenzo Bernini i 1647. Berninis skulptur af Teresa af Ávila i ekstase er ikke blot en af de mest berømte skulpturer i Rom, den er et hovedværk i den barokke billedhuggerkunst, men på grund af sin enorme sanselighed har den også været forkætret og ofte til debat gennem århundrederne.
    Skulpturen viser en engel der skal til at bore sin pil i Teresas hjerte. Det er den oplevelse, som Teresa selv har fortalt om. Hun hviler sig på nogle klippeblokke, og hendes kappe falder i fantastiske folder. Den venstre hånd og den venstre fod hænger slapt ned fra kappens folder og understreger Teresa tilstand af hypnotisk ekstase mens hun oplever Guds nærvær fylde sig.
    Denne skulptur er sat ind i en teatralsk ramme med stråler i metal der belyses ovenfra af dagslyset der kommer ind gennem en åbning øverst, som tilskueren foran alteret ikke kan se.
    Men ikke nok med det! I kapellets højre og venstre sider har Bernini indrettet loger som i et teater, hvor medlemmer af familien Cornaro sidder og betragter Teresa. En af personerne holder et hæfte eller en bog, som ligner et trykt program til en teaterforestilling.
    Når man står foran dette teater, kan man godt komme til at tænke på, om Bernini mener det alvorligt, eller om han gør grin med både dem der står foran alteret og betragter det og familien Cornaro, som er gjort til tilskuere til Tereses religiøse ekstase, og mest ligner et publikum der er i teateret for at have det sjovt og få en god oplevelse, inden de skal hjem til dejlig mad og vin på bordet.
    Som sagt har Cappella Cornaro ofte været til debat. I Berninis samtid blev hans værk beundret. Senere mente nogle, at han havde forfladiget en ægte mystikers ekstase, og at det var et respektløst værk.
    Man kan være for og imod, men Berninis værk er under alle omstændigheder et mesterværk og formentlig uden sidestykke.
    Man kan opholde sig længe foran Berninis teaterscene, men også resten af kirken kræver, med sin imponerende udsmykning og sine kunstværker, de besøgendes opmærksomhed.
    Skrevet d. 7. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Mehmet K
    35 bidrag
    Flot betagende kirke, der imponerer bla. med malerierne. Unikt og flot kirke. Mesterværk
    En dejlig overraskelse.
    Skrevet d. 24. januar 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Jørgen F
    Roskilde, Danmark25 bidrag
    Husk at bestille tid
    Spændende måde at fremstille rom på
    Bør besøges som et must
    God fornøjelse
    Kommer gerne igen
    Skrevet d. 31. januar 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • AlberteGrene
    Vissenbjerg, Danmark55 bidrag
    Jeg fandt denne kirke, efter at have undersøgt hvad der lå af spændende steder nær Pantheon. Jeg er virkelig glad for at jeg opdagede den, for hold da op! Hele kirken i sig selv er fantastisk smuk at se på. Med dens 3D kuppel loft, er den endnu mere speciel og absolut noget man ikke må gå glip af. Og når man nu er i det område kan man altid besøge Pantheon bagefter ;-)
    Skrevet d. 2. august 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.