Advertisement
Aktiviteter i Monti

Bedste seværdigheder i Monti (Rom), Italien

Aktiviteter i Monti

Priser
Vindere af Travellers' Choice-prisen (herunder titlen "De bedste af de bedste") ligger blandt de bedste 10 % af registreringer på Tripadvisor ifølge anmeldelser og meninger fra rejsende over hele verden.
Vurdering fra rejsende
Bydele
Egnet til
301 resultater sorteret efter de rejsendes favoritter
  • Aktiviteter rangeret ved hjælp af Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, antal sidevisninger og brugerplacering.
Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Tripadvisors tilgang til anmeldelser
Alle Tripadvisor-anmeldelser går igennem et automatisk sporingssystem, før de bliver offentliggjort, for at indsamle oplysninger med henblik på at besvare følgende spørgsmål: Hvordan, hvad, hvor og hvornår. Hvis systemet registrerer noget, der potentielt er i strid med vores retningslinjer for fællesskabet, offentliggøres anmeldelsen ikke.
Når systemet registrerer et problem, kan en anmeldelse automatisk afvises, sendes til validering hos anmelderen eller manuelt gennemgås af vores team af indholdsspecialister, der arbejder døgnet rundt for at opretholde kvaliteten af anmeldelserne på vores hjemmeside.
Vores team kontrollerer alle anmeldelser på vores hjemmeside, som vores fællesskab mener ikke opfylder vores retningslinjer for fællesskabet.
Få mere at vide om vores anmeldelsespolitik.
Viser resultaterne 1-30 af 301

Se, hvad de rejsende siger

  • TP
    Risskov, Danmark66 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Colloseum er også et must, når man besøger Rom. Guide meget dygtig med charmerende humor. Hvad vi har vidst om stedets aktiviteter, skal nogle ændres fx løver kæmpede med deres trænere ikke med gladiatorer. Gladiatorer meldte sig selv, blev oplært, så kamp i arena. Den der tabte kampen røg tilbage til Gladiator skolen modsat side af Colloseum. Afvikling af arrangement krævede indsats fra over 600 slaver, bare det at skulle hejse en løve op fra kælderen krævede mange slaver
    Skrevet d. 26. september 2024
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Gitte H
    Fuerteventura, Spanien6 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Rigtig smuk kirke og meget mere personligt end Peters kirken og Vatikanet,
    Og personalet er så hjælpsomme
    Det kan lade sig gøre for svært gående også
    Skrevet d. 16. august 2024
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.723 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Basilica di San Giovanni in Laterano har navn efter familien Laterani, som stedet, hvor Konstantin byggede sin kirke, oprindelig tilhørte.
    Når man besøger Laterankirken er man så tæt på kirkens officielle opståen i det fjerde århundrede, som man kan komme.
    På dette sted byggede Kejser Konstantin den Store en kirke i årene 313 – 318. Den er der ikke noget tilbage af, men dåbskapellet bag kirken er fra år 440, og giver et indtryk af den oldkirkelige arkitektur, som formentlig har præget den første kirke. Lignende arkitektur kan man for eksempel opleve, hvis man besøger Basilica di San Vitale i Ravenna.
    Frem til år 1309 var Lateranet pavernes opholdssted. Da de kom tilbage til Rom i 1377 blev Vatikanet i stedet for valgt.

    Konstantins kirke blev ødelagt formentlig i år 896 på grund af jordskælv. En ny kirke blev opbygget i det følgende århundrede, men det blev ødelagt af lynnedslag i 1115. Den næste kirke var udsat for både jordskælv i 1349, ildebrand i 1361 og krigshandlinger i 1413. Herefter måtte der gøres noget radikalt for et redde kirken, og det blev der heldigvis gjort!
    Et stort projekt blev igangsat, og det er den kirken, den fjerde i rækken, som findes i dag. Det varede dog mere end 200 år før kirken var færdig.

    Når man står foran den store 73 meter brede facade med søjler og pilastre med korintiske kapitæler, har man øverst 15 enorme statuer, som blev opsat i 1735 i forbindelse med færdiggørelse af facaden. Kristus står i midten omgivet af en række biskopper fra den vestlige og den østlige kirke.
    Øverst på facaden ses den latinske indskrift: Sacrosancta Lateranensis ecclesi omnium urbium et orbis ecclesiarum mater et caput, hvilket betyder Den allerhelligste kirke i Lateranet, moder og hoved for alle kirker i alle byer og i verden. Det kunne siges mere enkelt: Alle kirkers kirke.

    I det 140 meter lange femskibede basilika er der meget at se og opleve. Kirkens indre blev restaureret i årene efter 1640 af Francesco Borromini, efter at arkitekten Domenico Fontana allerede havde omorganiseret området omkring kirken. De to arkitekters arbejde står stort set uforandret i dag.
    I begyndelsen af 1700-tallet skete der dog en væsentlig tilføjelse til kirkerummet, da de 12 store statuer er Jesu disciple blev opstillet. Forskellige billedhuggere var med til at skabe denne fornemme serie, blandt andre Camillo Rusconi, Pierre Legros, Lorenzo Ottoni og Pierre-Étienne Monnot. Sidstnævnte er mester til statuerne af Peter og Paulus.

    Kirkens hovedalter er centrum i kirken. Det indeholder relikvier af både Peter og Paulus, og Rundt omkring i kirken er der sidealtre med malerier og gravmonumenter, og man kan besøge klosteret ved siden af kirken og et lille Museo Tesoro, hvor der er udstillet fornemme sager i guld og sølv og messeklæder.

    Udenfor kirken findes det nye Palazzo Laterano, som blev opført i 1500-tallet og som nævnt dåbskapellet, som er den ældste del af kirken. Og på den anden side af den trafikerede vej, som går forbi kirken, ligger Scala Santa, bygningen med den hellige trappe, som Kejser Konstantins mor Helena ifølge legenden bragte fra Jerusalem til Rom. Kristus skal have gået på trinnene.
    Skal man sætte sig grundigt ind i historien om denne kirkernes kirke, kan man bruge lang tid og fortabe sig i mange detaljer. Men spændende er det at læse om kirkens historie, og det er en fantastisk oplevelse at besøge Basilica di San Giovanni in Laterano.
    Skrevet d. 2. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.723 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    At dykke ned i historien er noget man rent fysisk gør, når man besøger Basilica di San Clemente.
    Under den kirke man kan se i gadens niveau ligger resterne af den oprindelige kirke, og under den er der endnu et lag med resterne af en bygningsstruktur fra det første århundrede efter Kristi fødsel. Står man i det nederste lag, er man omkring fem meter under gadens niveau.
    Jeronimus, den oldkirkelige teolog og oversætter af Biblen til latin, omtaler kirken i år 392, og frem til midten af 1800-tallet troede man, at den kirke som Jeronimus omtalte, var den kirke man kan se og besøge i gadens niveau. Men det blev ændret da Joseph Mullooly (1812 – 1880), som var prior for dominikanerklosteret ved siden af kirken, i forbindelse med renovering af klosteret opdagede nogle vægmalerier syv meter under jorden. Opdagelsen medførte udgravninger de følgende 12 år, men blev stoppet i forbindelse med krigen i 1870, og kom først i gang igen i 1912, længe efter Mullooly var død.
    Efterhånden blev det klart, at den kirke som Jeronimus omtalte, var en kirke der lå under den nuværende Basilica di San Clemente, som stammer fra 1100-tallet, og at der under denne kirke var endnu et lag, der som sagt stammer fra det første århundrede. En del af dette nederste lag er resterne af en bygning for en Mithras-kultur.

    Det er pave nummer fire, som har givet navn til kirken. Clemens var pave fra år 88 til år 97, og han er formentlig forfatter til et brev, som handler om kirkepolitiske forhold. Kirken med hans navn blev opført i det fjerde århundrede. Det er ikke en komplet kirke, som arkæologerne har gravet frem, men man kan godt fornemme et kirkerum med skib, sideskibe og apsis samt udsmykning.
    Denne første kirke blev ødelagt af normannernes angreb i 1084, og i begyndelsen af 1100-tallet lod pave Paschalis II en ny kirke bygge oven på ruinerne af den gamle, som blev fyldt op med jord.
    Den nye kirke blev ombygget flere gange, senest i 1700-tallet, men hver gang blev der taget hensyn til kirkens oprindelige udseende, som i høj grad er bevaret. I midten af kirken ses en næsten lukket del, Schola Cantorum, hvor korsangerne stod. Det smukke gulv i såkaldt cosmatiske arbejde er også bevaret og den helt vidunderlige mosaik der er opsat i apsis. Kirkens søjler er antikke, mens det imponerende forgyldte kassetteloft er fra 1700-tallet.
    Mosaikken i kirkens apsis er fra 1120 og senere. Centralt ses Kristus på korset, som gror op fra en akantusplante, som med sine hårde blade er symbol på både udholdenhed og lidelse. Korset er således livets træ. Maria og Johannes står ved Jesu side. I korset er der 12 duer, som er symboler for de 12 apostle. Øverst ses Gud Faders højre hånd, der rækkes ned mod korset. Korset er faktisk den mindste del af denne store komposition, for rundt omkring det er det dejligste landskab med fugle, hjorte, lam, blomster og forskellige ting der repræsenterer menneskets verden og dets betingelser.
    Nederst ses i midten Kristus som et lam med seks lam på hver side af sig. De er igen de 12 disciple.
    Oven over mosaikken i apsis fortsætter mosaikken på buen der vender ud mod kirkens kor. På grund af mørket i kirken, kunne jeg desværre ikke se denne del af udsmykningen, men der er heldigvis billeder på internettet af den. Peter, Paulus, Pave Clemens og San Lorenzo ses, og nedenunder dem profeterne Esajas og Jeremias. Øverst ses symbolerne for de fire evangelister.

    Man skal også se Cappella di Caterina d’Alessandria, som har freskomalerier udført 1427 – 1430 af Masolino da Panicale (1383 – ca. 1447) muligvis med hjælp af den berømte Tommaso di Ser Cassai, kaldet Masaccio (1401 – 1428).
    På bagvæggen i kapellet ses en stor korsfæstelsesscene. På venstre væg scener fra Caterina d’Alessandrias liv og på højre væg scener fra Sant’Ambrogios liv. Øverst oppe ses Mariæ bebudelse og på en væg ud mod kirken ses San Cristoforo der bærer Jesus over floden på sine skuldre.
    Der ses også oliemalerier i andre kapeller i kirken.

    Da jeg for mange år siden besøgte Basilica di San Clemente første gang, var det gratis at gå ned de to dybereliggende lag under kirken. Sådan er det ikke mere. I 2022 er indgangsprisen 10 Euro, hvis man køber billetten på internettet, eller 12 Euro, hvis man køber sin billet i kirkens billetsalg. Selvfølgelig er det i orden, at man som turist er med til at betale for vedligeholdelsen af Basilica di San Clemente og dens utrolig spændende arkæologiske områder.
    Besøger man Basilica di San Clemente dykker man som sagt ned i historien.
    Kirken hører til de historisk mest spændende kirker i Rom, og skal besøges både på grund af sin historie, sin arkitektur og den store mosaik i kirkens apsis.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Tom M
    København, Danmark457 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Michelangelos Moses er værd at se og kirken er smuk. Lukket midt på dagen. Vi kom lige som de havde lukket. Så spiste vi en frokost og gik op og ned og op og ned ad gader og trapper i Monti. Kl 15 åbnede de igen. Det var værd at vente.

    Skrevet d. 5. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • KwTorgaaaaar
    Ringsted, Danmark33 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    men alligevel imponerende indtryk af et formidabelt bygningsværk fra den famøse Nero.
    Kræver billetter købt på forhånd - god guide.
    Skrevet d. 13. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Jeanette pedersen
    Valby, Danmark23 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Stor oplevelse. Et must see💞 trappen Jesus har gået på, hvor man beder og går op ad trappen på sine knæ.
    Skrevet d. 16. oktober 2017
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • DanishTravelor
    København, Danmark259.723 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Tæt på Basilica di Santa Maria Maggiore ligger to mindre kirker, Basilica di Santa Pudenziana og Basilica di Santa Prassede, som begge er bemærkelsesværdige på grund af deres alder og fordi der i begge kirker er meget skønne mosaikker, som stammer fra hver sin periode.

    I Det nye Testamentes andet brev til Timoteus er en vis mand Pudens nævnt. Det drejer sig om Quintus Cornelius Pudens, der hører til de første, som blev omvendt af Paulus. Ifølge overleveringen led han og hans to døtre, Pudenziana og Praxedes, martyrdøden for deres kristne tro. Men det er ikke historisk bevist.

    Den kirke man ser i dag stammer fra 1200-tallet. Kirken blev omarbejdet i de følgende århundreder, men udseendet fra 1200-tallet blev så vidt som muligt genskabt i det 20. århundrede.
    Ni meter neden under kirken skal der findes rester af et hus, som tilhørte Pudens eller Pudente. Da han blevet slået ihjel som martyr indrettede hans to døtre omkring år 142 et dåbskapel i deres fars hus. Det er tilstedeværelsen af denne meget tidlige kirke, som gør, at kirkens historie snart runder 1.900 år.

    Kirkens hovedindgang ligger ud til Via di Santa Prassede, og består af en smal indgangsportal med en bue over to joniske søjler, som ses i husrækken. En egentlig facade findes i en have inde blandt bygningerne, og er vist normalt ikke tilgængelig. Indgangen i Via di Santa Prassede bruges, så vidt jeg har forstået, sjældent. Står man foran portalen, skal man gå til højre og straks til venstre ad Via dell’Olmata, så kommer man ned til indgangen der er forrest i kirkens højre side.

    Kirken er formet som en slags klassisk treskibet basilika. Hovedskibet er dobbelt så højt som de to sideskibe, der har kapeller på begge sider.
    Interessen samler sig i første omgang om kirkens apsis, som man kan få oplyst ved at lægge 1 Euro i en boks til højre for alteret. En balustrade, et såkaldt ciborium, står på fire søjler af rød porfyr. Denne balustrade skygger desværre lidt for mosaikken i loftet, som stammer fra begyndelsen af det århundrede, og således er lidt mere end 300 år yngre end den mosaik, der kan ses i Basilica di Santa Pudenziana. Stilistisk er de to mosaikker også meget forskellige.
    I Santa Pudenziana har Jesus, og de øvrige personer der ses i mosaikken, meget levende udtryk, og der gøres brug af dybdeperspektiv i billedet. Her i Basilica di Santa Prassede mærkes inspirationen fra byzantinsk kunst. Der er ikke noget perspektiv, men personerne står med deres anonymt udseende ansigter på en flad, blå baggrund.
    Kristus er ankommet ned fra Himlen til Peter og Paulus, der står henholdsvis til venstre og til højre for ham. De har hver især en venlig arm og hånd på skuldrene af Pudenziana og Prassede. De rækker begge deres anden hånd hen mod Kristus, som om de vil præsentere de to søstre for ham.
    Længst til venstre står Pave Pasquale I med en model af basilikaen i sin favn, og længst til højre ses helgenen Zeno, der døde sidst i det fjerde århundrede som biskop i Verona, men hvis relikvier findes i Basilica di Santa Prassede.
    Længst nede ses Kristus og disciplene symboliseret som 13 lam. Til venstre og højre for lammene ses byerne Betlehem og Jerusalem. De symboliserer Det nye og Det gamle Testamente.
    Det at Pave Pasquale I står blandt personerne i billedet viser, at han var i live, da mosaikken blev skabt. Det tidsfæster den til mellem år 817 og 824.
    På buen over apsis fortsætter mosaikken. Her ses en scene fra Johannes’ Åbenbarings kapitel 4 og 5, hvor de 24 ældste ses med kroner på hovederne.

    Men der er flere mosaikker at beundre i Basilica di Santa Prassede. I det højre sidekapel kan man gå ind i Sacello di San Zenone, kapellet for Sankt Zeno, som Pave Paschalis lod udsmykke med det formål, at hans mor, Theodora, skulle begraves her, hvad hun også er.
    Også her skal man lægge en mønt i en boks for at få lys. Gør man ikke det, henligger kapellet i mørke, og man kan intet se.
    Både kapellets loft og vægge er fuldstændig tildækket med mosaikker, og da der ikke er særlig højt til loftet, er man meget tæt på billederne.
    Allerede ude foran kapellet ses over døren en mosaik i form af en halvcirkel med brystbilleder i medaljoner i guld og blåt. Her ses Kristus og apostlene i den en række og Maria med Jesusbarnet samt ti helgener i den inderste række.
    Det er en ren fest at træde ind i det smukt oplyste kapel, hvor farverne glitrer foran ens øjne.
    I loftet ses i midten Kristus med en bogrulle i hånden. Fire engle omkring ham har løftet armene i bedestilling.
    Kapellet er en paradishave med forskellige personer: Peter, Paulus, Maria, Praxedes, Pudenziana, og Theodora. Også apostlene Johannes, Andreas og Jakob er med.
    I kapellets ene side er der en niche. Her ses i en boks af glas en del af en meget smal søjle i granit. Denne søjle skal være en del af den søjle, som Jesus blev bundet til og pisket i Pilatus’ palads, inden han blev korsfæstet. Det kan man så stå og tænke lidt over.

    Besøget i Basilica di Santa Prassede kan godt tage et stykke tid. Bliver man betaget af de smukke mosaikker, er det svært at løsrive sig igen.
    Andre steder i kirken er der malerier og freskomalerier af senere dato, som man også skal lægge mærke til.
    På internettet er der spændende artikler om de to søsterkirker Basilica di Santa Prassede og Basilica di Santa Pudenziana, som det kan anbefales at man læser, inden man ser kirkerne. Det er værd at besøge de to kirker lige efter hinanden og opleve forskellene på deres mosaikker. Man skal begynde besøget i Basilica di Santa Pudenziana for at se de ældste mosaikker først.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Henrik M
    Kongens Lyngby, Danmark1.488 bidrag
    5,0 ud af 5 bobler
    Dette er det 2. af de kejserlige 5 fora til udvidelse af Forum Romanum. 2 år efter mordet på Cæsar havde adoptivsønnen Augustus fået has på sin fars mordere, Brutus og Cassius, og yderligere befæstet kejsermagten. Det var derfor naturligt at opføre et tempel og en udvidelse af faderens forum nemlig Mars templet til skræk og advarsel - Mars som hævner. Heraf er bevaret trappen og nogle søjler. Der var opstillet 3 figurer af guder i templet samt en ånd, der til forveksling lignede Augustus, som dermed blev den 4. gud.
    Der var også 108 andre figurer med henvisning til Roms mægtige fortid og ham selv i midten som en forgyldt bronze statue.
    Udover den høje beskyttende brandmur fandtes også en retsbygning og helt nye udgravninger har afsløret et lidt andet lay out af Forum end oprindelig tænkt, ligesom retsbygningen også blev brugt til en hel del andre formål, herunder som senat sal ved krigsforberedelser.
    Selvom resterne synes sparsomme (nedrivning/ødelæggelser begyndte i 600-tallet), så har arkæologerne været i stand til at give et godt bud på udseendet af det imponerende tempel og den rigt udsmykkede senat bygning.
    Her skal tænkes stort og flot i stedet for triste ruiner.
    Skrevet d. 4. april 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Birte L
    Kongens Lyngby, Danmark3.825 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    De siger, at de virkelige romere er mennesker fra Rione Monti - et herligt område med små butikker - ofte designer-butikker der drives af unge mennesker - og en del spisesteder.Der er få turister i dette område - selv om der er et par hoteller.
    Skrevet d. 1. oktober 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • Gitte T
    Hornbæk, Danmark39 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    Dejligt centralt med alle muligheder for ,at blive transporteret på alle måder til andre steder både i og udenfor Rom .
    Det tager dog ikke lang tid , at begive sig afsted til fods for , at komme til historisk centrum eller andre seværdigheder . Rundt om diverse hjørner ligger der masser af skønne spisesteder , shoppe , spise is ,du kan komme til opera og gå på marked .det er helt op til dig hvad du ønsker .
    Skrevet d. 9. maj 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
  • jensknud
    København, Danmark40 bidrag
    4,0 ud af 5 bobler
    I den ikke specialt kønne neoklassisistiske bygning fra 1883 kan du lige se tre seværdige udstillinger 1) religiøse billeder af den columbianske maler Botero , 2)papirklip af Matisse og ikke mindst en anderledes og fascinerende udstilling af Caravaggio, hvor man på en meget raffineret måde og med anvendelse af moderne videoteknik fremviser alle betydende værker af Caravaggio.
    Skrevet d. 23. maj 2016
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Alle hoteller i RomTilbud på hoteller i RomBillig rejse til Rom
Alle aktiviteter i Rom
RestauranterFlyrejserRejsehistorierKrydstogterUdlejningsbiler