Roms Galleria Nazionale d’Arte Antica er indrettet i både Palazzo Barberini, der ligger midt mellem Roma Termini og Piazza di Spagna, og Palzzo Corsini der ligger i Trastevere.
Palazzo Barberini blev opført 1625 – 1633 som en ændring og udvidelse af det palazzo, som var opført af familien Sforza i 1549. Gian Lorenzo Bernini, Carlo Maderno og Francesco Borromini havde hver sin andel i udformningen af den nye bygning.
På Internettet er der artikler der fortæller detaljeret om bygningens historie og mange interessante arkitektoniske detaljer, for eksempel Borrominis berømte trappe.
Det er kun siden 2006 at huset har været brugt som det ene hjemsted for Galleria Nazionale d’Arte Antica.
Kunstsamlingen indeholder mest italienske værker fra 1200-tallet og frem til slutningen af 1700-tallet, ophængt med god plads i de flotte rum i husets to etager.
Et motto for denne samling kunne være: Kun det bedste.
Man går fra mesterværk til mesterværk og kigger på billederne af Giovanni da Rimini, Simone dei Crocifissi, Bartolodi di Fredi, Niccolò di Pietro, Filippo Lippi, Periugino, Raffaello, Mattia Preti, Sodoma, Piero di Cosimo, Andrea del Sarto, Tintoretto, Garofolo, Dosso Dossi, Lorenzo Lotto, Niccolò dell’Abate, Brescianino, Bronzino, Quentin Metsys, Daniele de Volterra, El Greco, Jacopino del Conte, Francesco Salviati, Prospero Fontana, Bartolomeo Passerotti, Bassano, Denys Calvaert, Annibale Carracci, Nicolas Poussin, Paul Brill, Caravaggio, Bartolomeo Manfredi, Carlo Saraceni, Juseppe de Ribera, Trophime Bigot, Hendrick Ter Bruggen, Michael Sweerts, Simon Vouet, Mathias Stomer, Lionello Spada, Valentin de Boulogne, Guido Reni, Domenichino, Giovanni Lanfranco, Guercino, Carlo Maratti, Massimo Stanzione, Hendrick van Somer, Francesco Furini, Guico Cagnacci, Giovanni Lanfranco, Pierre Subleyras, Francesco Guardi, Bernardo Bellotto, Canaletto, Gaspar van Wittel, Angelica Kauffmann og Jacob Philipp Hackert for nu blot at nævne nogle af mange kunstnere, hvis værker er repræsenteret i samlingen.
Mens man ser alle billederne og kommer gennem Palazzo Barberinis to etager, kan man samtidig glæde sig over hvor forskellige alle rummene er med deres flotte freskomalerier i lofterne.
Særligt imponerende er den gyldne Salone Pietro da Cortona med det enorme freskomaleri Il Trionfo della Divina Provvidenza, Allegory of Divine Providence, Det guddommelige forsyns triumf, som Pietro Cortona udførte 1632 – 1639 i salens loft.
Jeg brugte lidt over tre timer på mit besøg i dette vidunderlige museum.
Billetten man køber gælder både til Palazzo Barberini og Palazzo Corsini, men kan bruges i mange dage, således at man ikke behøver skynde sig over til den anden ende af Rom for at se den anden del af Galleria Nazionale d’Arte samme dag.