Seværdigheder og vartegn i Rom

Bedste vartegn i Rom, Italien

Vartegn i Rom

  • Favoritter blandt rejsende
    Aktiviteter rangeret ud fra Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder og popularitet.
  • Placering i popularitetsindekset
    De højst vurderede seværdigheder på Tripadvisor, baseret på anmeldelser fra rejsende.
Seværdigheder og vartegn
Vurdering fra rejsende
Bydele
Egnet til
Mere end 1.000 steder sorteret efter rejsendes favoritter
Aktiviteter rangeret ud fra Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder og popularitet.
Få mere at vide om dette indhold
Ture, aktiviteter og oplevelser, der kan bookes på Tripadvisor, rangeret ud fra eksklusive Tripadvisor-data, herunder anmeldelser, vurderinger, billeder, popularitet, brugerpræferencer, pris og bookinger foretaget igennem Tripadvisor.
Viser resultaterne 1-30 af 1.559

Se, hvad de rejsende siger

  • torajeberg
    Hammel, Danmark97 bidrag
    Lang kø, som dog går forholdsvis hurtig. Det er det helt sikkert værd.
    Skulle vise mit digitale Coronapas, min søn på 11 år skulle de ikke se noget på, heller ikke ID.
    Skrevet d. 27. oktober 2021
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Rikke B
    København, Danmark75 bidrag
    Et absolut must-see!!! Fantastisk. Book billetter i forvejen. Sæt god tid af. Se evt filmen Gladiator først for at komme i stemning
    Skrevet d. 8. maj 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Alexandra
    7 bidrag
    Meget spændende oplevelse og absolut et must at have en guide med. At få hele fortællingen bag monumenterne er noget helt andet end bare at gå rundt og se på nogle ruiner. Det er pengene værd.
    Skrevet d. 29. september 2021
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Lisbeth E
    Otterup, Danmark119 bidrag
    Min absolut yndlingsruin(er) i Rom, der var det interessant at se hvordan bygningerne havde ligget i forhold til hinanden. En god gåtur rundt og se på omgivelserne
    Skrevet d. 22. august 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Malene
    Aalborg, Danmark35 bidrag
    Fin plads med masser at se. Fine muligheder for at spise og drikke. Dog rigtig mange mennesker og gadesælgere til stede.
    Skrevet d. 8. maj 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • hesVandel
    Vandel, Danmark136 bidrag
    Dette er nok en af de tre flotteste katolske kirker i rom. Alt er overdådigt og flot. En kæmpe kirke med mange søjler
    Skrevet d. 31. december 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Bente Winther Dose
    København, Danmark41 bidrag
    Det er så fint..,normalt meget fin stemning, en del var afspærret...Corona? Politi meget kontrolerende.
    Kunne godt have brugt et fedt info skilt.
    Skrevet d. 15. september 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • hesVandel
    Vandel, Danmark136 bidrag
    Her er der ikke sket noget i mange hundrede år. Smalle gader og stræder, masser af cafe'er og restauranter - og kirker
    Skrevet d. 31. december 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • DanishTravelor
    København, Danmark228.117 bidrag
    I mange store byer er det en enkelt bygning, et monument eller en plads, som er byens mest berømte vartegn. La Tour Eiffel i Paris og Big Ben i London er eksempler på det.
    I Rom bliver det mere vanskeligt at udnævne et sådant vartegn. Er det Coloseum, Pantheon, Colle Palatino og Foro Romano, Basilica di San Pietro, Piazza Navona, Den spanske Trappe, Fontana di Trevi eller Castel Sant’Angelo, som er Roms mest berømte seværdighed?
    Svaret er måske: Dem alle sammen, men må man kun vælge ét sted, så er udsigten fra Ponte Vittorio Emanuele II mod Castel Sant’Angelo et godt bud. Det vue man har her på en smuk dag med solskin ud over Tiberen og slottet, som er et af de mest forunderlige bygningsværker med en sagnomspunden historie, som går tilbage til år 135, er meget mere end blot den flotte udsigt, og man kan sige, at denne fest af flot udsigt kun forstærkes, når man står på toppen af Castel Sant’Angelo og har det mageløse syn ned mod Basilica di San Pietro og Vatikanet og mod Rom i alle retninger. Det er svært at løsrive sig fra udsigten ud over denne magiske by, som historisk, kulturelt og arkitektonisk er en af de mest betydningsfulde i Europa.

    Den første udgave af slottet blev opført i år 135 – 139 af Kejser Hadrian som et mausoleum for ham selv og hans familie. Slottets historie herefter er endeløst lang og inkluderer ødelæggelser og genopbygninger men handler også om de forskellige funktioner, blandt andet som et forfærdeligt fængsel med celler som ingen fanger kunne overleve at opholde sig i, som slottet havde gennem århundrederne.

    Så er der myten om slottets navn, som skyldes at ærkeenglen Michael i år 590 åbenbarede sig på toppen af slottet for Pave Gregor den Store, da han gik forrest i en bodsprocession med bøn om at afværge pesten. Gregor så Michael tørre blod af sit sværd og sætte det ned i hylsteret, og vidste så, at hans og byens bønner var blevet hørt.
    Herefter blev der anbragt en statue af ærkeenglen Michael på toppen af slottet, hvor han havde åbenbaret sig. Den første statue var af træ, og havde en begrænset levetid. Andre statuer fulgte efter og blev slidt op af vind og vejr. Den nuværende blev skabt af den belgisk-italienske billedhugger Peter Anton von Verschaffelt og blev opsat i 1753.

    Besøget i Castel Sant’Angelo er en rejse fra bunden af slottet op til toppen i syvende niveau. Undervejs kommer man gennem de gamle gange, op ad ramper og trapper og gennem meget smukke rum og sale.
    En del af pladsen i rummene i de nederste niveauer benyttes som kunstmuseum med en fornem samling af ældre malerier og skulpturer der kommer fra de private samlinger Contini Bonacossi og Mario Menotti.
    Der er malerier udført af blandt andre Marco Bello, Fiorenzo di Lorenzo, Carlo Crivelli, Lorenzo Lotto, Gian Pietro Rizzi med tilnavnet Il Giampietrino, Nicolò di Liberatore med tilnavnet l’Alunno, Marcello Fogolino, Sebastiano del Piombo, Dosso Dossi, Luca Longhi, Ventura Salimbeni og Peter Paul Rubens.
    Mange af rummene man kommer igennem, er meget smukt udsmykket med freskomalerier på vægge og imponerende lofter.
    Lige før man når slottets øverste niveau er der en lille café, hvor man sidder udendørs ved borde og kigger ud over Rom. Det er dejligt at drikke kaffe her, og det er også dyrt. Men det er jo heller ikke en café med en helt normal beliggenhed, så man betaler gerne lidt mere end normalt.
    Betagende er det, når man når toppen af Castel Sant’Angelo og kan nyde udsigten ud over den evige stad, grundlagt i 753 før Kristi fødsel. Af byens 2.775 år lange historie har Castel Sant’Angelo således været med i de 1.887 af dem.

    Internettet har naturligvis en række artikler om Castel Sant’Angelo, og de er værd at læse, inden man besøger stedet. Det kan anbefales, at man vælger en smuk dag med solskin til besøget i dette ikoniske slot, et af Roms og Europas smukkeste vartegn.
    Skrevet d. 15. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • KwTorgaaaaar
    Ringsted, Danmark34 bidrag
    men alligevel imponerende indtryk af et formidabelt bygningsværk fra den famøse Nero.
    Kræver billetter købt på forhånd - god guide.
    Skrevet d. 13. oktober 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Henrik H
    Kongens Lyngby, Danmark1.460 bidrag
    Det er næsten umuligt at anmelde villa og park uden at beskæftige sig med Borghese-familien, som fra slutningen af 1200-tallet havde tjent en formue på uld i Siena. I 1500-tallet flyttede familiens overhoved Marcantonio til Rom, hvor man i vid udstrækning blandede sig med adelsfamilierne, og sønnen Camillo blev valgt til pave under navnet Paulus V - hans navnetræk findes både på Peterskirken (hvor han er storslået begravet) samt et utal af andre kirker. Han udviklede en særlig sans for nepotisme ved at udnævne samtlige familiemedlemmer til kirkens højeste poster eller opfandt nogle. Det var også under ham, at kirken tilranede sig mængder af marmor og andre værdier fra de antikke bygninger. Om Camillo kunne kende forskel på egne og kirkens midler ved jeg ikke noget om, men familien erhvervede i hvert fald store jordområder ved Rom.
    En senere efterkommer, der blev general under Napoleon solgte en meget stor samling kunst til Louvre. En efterkommer i forrige århundrede havde grundlagt et nyt fascistisk parti og måtte flygte til Spanien i 1970 anklaget for forsøg på statskup.
    Når man ser Villa´en er det ikke just en villa, man tænker på men derimod et stort fyrstehus udført i barok og en meget smuk og harmonisk bygning. Hertil er der haveanlæg og orangerie med yderligere bygningsdele. Vi besøgte ikke villaen, der nu er et kunstmuseum, men gik en dejlig lang tur i den fredfyldte engelske park, og anlagt som sådan indeholder den små overraskelser og sø her og der. I nærheden ligger Zoo, hvis man nu har lyst til det. Parken kunne godt være tættere bevokset efter vores smag.
    Mange veje fører til parken, men man kan faktisk komme op i den via et trappe- og stiforløb fra Piazza del Popolo. På den anden side af pladsens port ligger indgangsportalerne til parken og villaen.
    Skrevet d. 6. april 2018
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • P P’sen
    København, Danmark33 bidrag
    Fremragende oplevelse som slog vatikanmuseet og det sixtinske kapel med flere længder! Vidunderlige omgivelser, fantastiske malerier og meget færre mennesker. Kan varmt anbefales hvis man er fan af stor billedkunst. Eneste minus er lyssætningen som ikke er optimal.
    Skrevet d. 1. marts 2020
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • Gitte T
    Hornbæk, Danmark39 bidrag
    Tænk, at der findes så meget kulturarv og skat på et sted og så , så mange århundreder tilbage .
    Fuldstændigt fantastisk .
    Skrevet d. 9. maj 2019
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • DanishTravelor
    København, Danmark228.117 bidrag
    At dykke ned i historien er noget man rent fysisk gør, når man besøger Basilica di San Clemente.
    Under den kirke man kan se i gadens niveau ligger resterne af den oprindelige kirke, og under den er der endnu et lag med resterne af en bygningsstruktur fra det første århundrede efter Kristi fødsel. Står man i det nederste lag, er man omkring fem meter under gadens niveau.
    Jeronimus, den oldkirkelige teolog og oversætter af Biblen til latin, omtaler kirken i år 392, og frem til midten af 1800-tallet troede man, at den kirke som Jeronimus omtalte, var den kirke man kan se og besøge i gadens niveau. Men det blev ændret da Joseph Mullooly (1812 – 1880), som var prior for dominikanerklosteret ved siden af kirken, i forbindelse med renovering af klosteret opdagede nogle vægmalerier syv meter under jorden. Opdagelsen medførte udgravninger de følgende 12 år, men blev stoppet i forbindelse med krigen i 1870, og kom først i gang igen i 1912, længe efter Mullooly var død.
    Efterhånden blev det klart, at den kirke som Jeronimus omtalte, var en kirke der lå under den nuværende Basilica di San Clemente, som stammer fra 1100-tallet, og at der under denne kirke var endnu et lag, der som sagt stammer fra det første århundrede. En del af dette nederste lag er resterne af en bygning for en Mithras-kultur.

    Det er pave nummer fire, som har givet navn til kirken. Clemens var pave fra år 88 til år 97, og han er formentlig forfatter til et brev, som handler om kirkepolitiske forhold. Kirken med hans navn blev opført i det fjerde århundrede. Det er ikke en komplet kirke, som arkæologerne har gravet frem, men man kan godt fornemme et kirkerum med skib, sideskibe og apsis samt udsmykning.
    Denne første kirke blev ødelagt af normannernes angreb i 1084, og i begyndelsen af 1100-tallet lod pave Paschalis II en ny kirke bygge oven på ruinerne af den gamle, som blev fyldt op med jord.
    Den nye kirke blev ombygget flere gange, senest i 1700-tallet, men hver gang blev der taget hensyn til kirkens oprindelige udseende, som i høj grad er bevaret. I midten af kirken ses en næsten lukket del, Schola Cantorum, hvor korsangerne stod. Det smukke gulv i såkaldt cosmatiske arbejde er også bevaret og den helt vidunderlige mosaik der er opsat i apsis. Kirkens søjler er antikke, mens det imponerende forgyldte kassetteloft er fra 1700-tallet.
    Mosaikken i kirkens apsis er fra 1120 og senere. Centralt ses Kristus på korset, som gror op fra en akantusplante, som med sine hårde blade er symbol på både udholdenhed og lidelse. Korset er således livets træ. Maria og Johannes står ved Jesu side. I korset er der 12 duer, som er symboler for de 12 apostle. Øverst ses Gud Faders højre hånd, der rækkes ned mod korset. Korset er faktisk den mindste del af denne store komposition, for rundt omkring det er det dejligste landskab med fugle, hjorte, lam, blomster og forskellige ting der repræsenterer menneskets verden og dets betingelser.
    Nederst ses i midten Kristus som et lam med seks lam på hver side af sig. De er igen de 12 disciple.
    Oven over mosaikken i apsis fortsætter mosaikken på buen der vender ud mod kirkens kor. På grund af mørket i kirken, kunne jeg desværre ikke se denne del af udsmykningen, men der er heldigvis billeder på internettet af den. Peter, Paulus, Pave Clemens og San Lorenzo ses, og nedenunder dem profeterne Esajas og Jeremias. Øverst ses symbolerne for de fire evangelister.

    Man skal også se Cappella di Caterina d’Alessandria, som har freskomalerier udført 1427 – 1430 af Masolino da Panicale (1383 – ca. 1447) muligvis med hjælp af den berømte Tommaso di Ser Cassai, kaldet Masaccio (1401 – 1428).
    På bagvæggen i kapellet ses en stor korsfæstelsesscene. På venstre væg scener fra Caterina d’Alessandrias liv og på højre væg scener fra Sant’Ambrogios liv. Øverst oppe ses Mariæ bebudelse og på en væg ud mod kirken ses San Cristoforo der bærer Jesus over floden på sine skuldre.
    Der ses også oliemalerier i andre kapeller i kirken.

    Da jeg for mange år siden besøgte Basilica di San Clemente første gang, var det gratis at gå ned de to dybereliggende lag under kirken. Sådan er det ikke mere. I 2022 er indgangsprisen 10 Euro, hvis man køber billetten på internettet, eller 12 Euro, hvis man køber sin billet i kirkens billetsalg. Selvfølgelig er det i orden, at man som turist er med til at betale for vedligeholdelsen af Basilica di San Clemente og dens utrolig spændende arkæologiske områder.
    Besøger man Basilica di San Clemente dykker man som sagt ned i historien.
    Kirken hører til de historisk mest spændende kirker i Rom, og skal besøges både på grund af sin historie, sin arkitektur og den store mosaik i kirkens apsis.
    Skrevet d. 4. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
  • DanishTravelor
    København, Danmark228.117 bidrag
    Basilica di San Giovanni in Laterano har navn efter familien Laterani, som stedet, hvor Konstantin byggede sin kirke, oprindelig tilhørte.
    Når man besøger Laterankirken er man så tæt på kirkens officielle opståen i det fjerde århundrede, som man kan komme.
    På dette sted byggede Kejser Konstantin den Store en kirke i årene 313 – 318. Den er der ikke noget tilbage af, men dåbskapellet bag kirken er fra år 440, og giver et indtryk af den oldkirkelige arkitektur, som formentlig har præget den første kirke. Lignende arkitektur kan man for eksempel opleve, hvis man besøger Basilica di San Vitale i Ravenna.
    Frem til år 1309 var Lateranet pavernes opholdssted. Da de kom tilbage til Rom i 1377 blev Vatikanet i stedet for valgt.

    Konstantins kirke blev ødelagt formentlig i år 896 på grund af jordskælv. En ny kirke blev opbygget i det følgende århundrede, men det blev ødelagt af lynnedslag i 1115. Den næste kirke var udsat for både jordskælv i 1349, ildebrand i 1361 og krigshandlinger i 1413. Herefter måtte der gøres noget radikalt for et redde kirken, og det blev der heldigvis gjort!
    Et stort projekt blev igangsat, og det er den kirken, den fjerde i rækken, som findes i dag. Det varede dog mere end 200 år før kirken var færdig.

    Når man står foran den store 73 meter brede facade med søjler og pilastre med korintiske kapitæler, har man øverst 15 enorme statuer, som blev opsat i 1735 i forbindelse med færdiggørelse af facaden. Kristus står i midten omgivet af en række biskopper fra den vestlige og den østlige kirke.
    Øverst på facaden ses den latinske indskrift: Sacrosancta Lateranensis ecclesi omnium urbium et orbis ecclesiarum mater et caput, hvilket betyder Den allerhelligste kirke i Lateranet, moder og hoved for alle kirker i alle byer og i verden. Det kunne siges mere enkelt: Alle kirkers kirke.

    I det 140 meter lange femskibede basilika er der meget at se og opleve. Kirkens indre blev restaureret i årene efter 1640 af Francesco Borromini, efter at arkitekten Domenico Fontana allerede havde omorganiseret området omkring kirken. De to arkitekters arbejde står stort set uforandret i dag.
    I begyndelsen af 1700-tallet skete der dog en væsentlig tilføjelse til kirkerummet, da de 12 store statuer er Jesu disciple blev opstillet. Forskellige billedhuggere var med til at skabe denne fornemme serie, blandt andre Camillo Rusconi, Pierre Legros, Lorenzo Ottoni og Pierre-Étienne Monnot. Sidstnævnte er mester til statuerne af Peter og Paulus.

    Kirkens hovedalter er centrum i kirken. Det indeholder relikvier af både Peter og Paulus, og Rundt omkring i kirken er der sidealtre med malerier og gravmonumenter, og man kan besøge klosteret ved siden af kirken og et lille Museo Tesoro, hvor der er udstillet fornemme sager i guld og sølv og messeklæder.

    Udenfor kirken findes det nye Palazzo Laterano, som blev opført i 1500-tallet og som nævnt dåbskapellet, som er den ældste del af kirken. Og på den anden side af den trafikerede vej, som går forbi kirken, ligger Scala Santa, bygningen med den hellige trappe, som Kejser Konstantins mor Helena ifølge legenden bragte fra Jerusalem til Rom. Kristus skal have gået på trinnene.
    Skal man sætte sig grundigt ind i historien om denne kirkernes kirke, kan man bruge lang tid og fortabe sig i mange detaljer. Men spændende er det at læse om kirkens historie, og det er en fantastisk oplevelse at besøge Basilica di San Giovanni in Laterano.
    Skrevet d. 2. marts 2022
    Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af TripAdvisor LLC.
Ofte stillede spørgsmål om Rom