Siden 1934 har Museu Nacional d’Art de Catalunya haft hjemsted i Palau Nacional, opført 1929 på Mont Montjuïc, hvorfra der er en fornem udsigt ud over Barcelona.
Museets historie går tilbage til begyndelsen af 1800-tallet, men i sin nuværende skikkelse blev det indviet i 2004.
Skal man se dette store museum grundigt, kan man godt afsætte mange timer. Samlingen hænger i I alt 82 udstillingssale fordelt på to niveauer, og Museu Nacional d’Art de Catalunya er således et at Spaniens største museer.
Besøget begynder i den nederste etage, hvor alterforsider, altertavler, freskomalerier, oliemalerier og skulpturer fra middelalderen, renæssancen og barokken er udstillet.
De fleste værker er naturligvis spanske, men her er også kunst fra Italien.
Den ældste del af samlingen, værkerne fra 1100-tallet og frem til omkring 1500 komplimenterer de samlinger, som man kan opleve i blandt andet Museu Episcopal i Vic og Museu d’Art i Girona. Tilsammen udgør disse samlinger et meget stort og fremragende museum for især spansk middelalderkunst.
Når man har set den ældste del af samlingen og når til værkerne fra 1500-tallet og fremefter, bliver samlingen mere sammensat. Blandt de spanske værker ses også billeder fra Nederlandene, Frankrig og Italien. Mange af de mest kendte kunstnere er repræsenterede.
1700-tallet og første del af 1800-tallet er kun lidt repræsenteret, men fra sidste del af 1800-tallet og fremefter er der igen mange værker, hvoraf de fleste er spanske, men pludselig ses der billeder af norske Edvard Munch og franske Louis Boudin og Alfred Sisley ophængt blandt samtidige spanske kollegers værker.
Fra den store hovedbygning er der adgang ind til den enorme, ovale hal. I den ene side af dette imponerende rum ses det store orgel, bygget i 1929 af det tyske firma Walcker. Instrumentet blev ombygget og udvidet i 1955 men er i disse år ikke i funktion. En kostbar renovering af instrumentet er påkrævet.
Museet har modtaget imponerende donationer fra blandt andre den catalanske politiker Francesc Cambó (1876 – 1947) og Fundación Thyssen-Bornemisza.
Et besøg i Museu Nacional d’Art de Catalunya tager det meste af en dag, hvis man skal se hele museets samling. Undervejs kan man holde pause og spise frokost, drikke kaffe etc.
Og så er det tilladt at fotografere i dette museum, så man kan glæde sig over at gense sine yndlingsværker på computerskærmen hjemme.
Når man besøger Museu Nacional d’Art de Catalunya er der ikke noget at være utilfreds med, men skal jeg alligevel nævne noget, der irriterede mig en del, så er det, at der på et meget stort antal af oliemalerierne ses små røde katalognumre. Det kan være svært at forstå, at nogen synes det er nødvendigt at male oven på de lærreder, som er udført af Tintoretto, Rubens og mange andre store mestre, men det er der jo nok en forklaring på.