Basilica di Santa Prassede
Basilica di Santa Prassede
4.5
07:00-18:30
Mandag
07:00 - 18:30
Tirsdag
07:00 - 18:30
Onsdag
07:00 - 18:30
Torsdag
07:00 - 18:30
Fredag
07:00 - 18:30
Lørdag
07:00 - 18:30
Søndag
07:00 - 18:30
Om
Anbefalet varighed
< 1 time
Foreslå ændringer til forbedring af det, vi viser.
Forbedr denne registreringTure og oplevelser
Udforsk forskellige måder at opleve dette sted på.
Fuld visning










Indtægter påvirker de oplevelser, der er fremhævede på denne side, få flere oplysninger.
Planlæg dit besøg
Området
Kvarter: Centro
SÃ¥dan kommer du dertil
- Cavour • Minutters gang: 6
- Vittorio Emanuele • Minutters gang: 7
Ret direkte henvendelse
Bedste i nærheden
Vi rangerer disse restauranter og seværdigheder ved at opveje anmeldelser fra vores medlemmer mod, hvor tæt de befinder sig på dette sted.
Restauranter
7.143 inden for 5 km
Seværdigheder
2.257 inden for 10 km
Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Tripadvisors tilgang til anmeldelser
Alle Tripadvisor-anmeldelser går igennem et automatisk sporingssystem, før de bliver offentliggjort, for at indsamle oplysninger med henblik på at besvare følgende spørgsmål: hvordan, hvad, hvor og hvornår. Hvis systemet registrerer noget, der potentielt er i modstrid med vores retningslinjer for fællesskabet, offentliggøres anmeldelsen ikke.
Når systemet registrerer et problem, kan en anmeldelse automatisk afvises, sendes til validering hos anmelderen eller manuelt gennemgås af vores team af indholdsspecialister, der arbejder døgnet rundt for at opretholde kvaliteten af anmeldelserne på vores website.
Vores team kontrollerer alle anmeldelser på vores website, som vores fællesskab mener ikke opfylder vores retningslinjer for fællesskabet.
FÃ¥ mere at vide om vores anmeldelsespolitik.
4.5
1.238 anmeldelser
Fremragende
930
Meget godt
285
Gennemsnitligt
21
DÃ¥rlig
1
Frygtelig
0
Disse anmeldelser oversættes automatisk fra engelsk.
Denne service kan indeholde oversættelser leveret af Google. Google fralægger sig alle udtrykkelige eller underforståede garantier vedrørende oversættelser, herunder garantier for nøjagtighed, pålidelighed og enhver underforstået garanti for salgbarhed, egnethed til et bestemt formål og ikke-krænkelse.
DanishTravelor
København, Danmark231.794 bidrag
feb. 2022
Tæt på Basilica di Santa Maria Maggiore ligger to mindre kirker, Basilica di Santa Pudenziana og Basilica di Santa Prassede, som begge er bemærkelsesværdige på grund af deres alder og fordi der i begge kirker er meget skønne mosaikker, som stammer fra hver sin periode.
I Det nye Testamentes andet brev til Timoteus er en vis mand Pudens nævnt. Det drejer sig om Quintus Cornelius Pudens, der hører til de første, som blev omvendt af Paulus. Ifølge overleveringen led han og hans to døtre, Pudenziana og Praxedes, martyrdøden for deres kristne tro. Men det er ikke historisk bevist.
Den kirke man ser i dag stammer fra 1200-tallet. Kirken blev omarbejdet i de følgende århundreder, men udseendet fra 1200-tallet blev så vidt som muligt genskabt i det 20. århundrede.
Ni meter neden under kirken skal der findes rester af et hus, som tilhørte Pudens eller Pudente. Da han blevet slået ihjel som martyr indrettede hans to døtre omkring år 142 et dåbskapel i deres fars hus. Det er tilstedeværelsen af denne meget tidlige kirke, som gør, at kirkens historie snart runder 1.900 år.
Kirkens hovedindgang ligger ud til Via di Santa Prassede, og består af en smal indgangsportal med en bue over to joniske søjler, som ses i husrækken. En egentlig facade findes i en have inde blandt bygningerne, og er vist normalt ikke tilgængelig. Indgangen i Via di Santa Prassede bruges, så vidt jeg har forstået, sjældent. Står man foran portalen, skal man gå til højre og straks til venstre ad Via dell’Olmata, så kommer man ned til indgangen der er forrest i kirkens højre side.
Kirken er formet som en slags klassisk treskibet basilika. Hovedskibet er dobbelt så højt som de to sideskibe, der har kapeller på begge sider.
Interessen samler sig i første omgang om kirkens apsis, som man kan få oplyst ved at lægge 1 Euro i en boks til højre for alteret. En balustrade, et såkaldt ciborium, står på fire søjler af rød porfyr. Denne balustrade skygger desværre lidt for mosaikken i loftet, som stammer fra begyndelsen af det århundrede, og således er lidt mere end 300 år yngre end den mosaik, der kan ses i Basilica di Santa Pudenziana. Stilistisk er de to mosaikker også meget forskellige.
I Santa Pudenziana har Jesus, og de øvrige personer der ses i mosaikken, meget levende udtryk, og der gøres brug af dybdeperspektiv i billedet. Her i Basilica di Santa Prassede mærkes inspirationen fra byzantinsk kunst. Der er ikke noget perspektiv, men personerne står med deres anonymt udseende ansigter på en flad, blå baggrund.
Kristus er ankommet ned fra Himlen til Peter og Paulus, der står henholdsvis til venstre og til højre for ham. De har hver især en venlig arm og hånd på skuldrene af Pudenziana og Prassede. De rækker begge deres anden hånd hen mod Kristus, som om de vil præsentere de to søstre for ham.
Længst til venstre står Pave Pasquale I med en model af basilikaen i sin favn, og længst til højre ses helgenen Zeno, der døde sidst i det fjerde århundrede som biskop i Verona, men hvis relikvier findes i Basilica di Santa Prassede.
Længst nede ses Kristus og disciplene symboliseret som 13 lam. Til venstre og højre for lammene ses byerne Betlehem og Jerusalem. De symboliserer Det nye og Det gamle Testamente.
Det at Pave Pasquale I står blandt personerne i billedet viser, at han var i live, da mosaikken blev skabt. Det tidsfæster den til mellem år 817 og 824.
På buen over apsis fortsætter mosaikken. Her ses en scene fra Johannes’ Åbenbarings kapitel 4 og 5, hvor de 24 ældste ses med kroner på hovederne.
Men der er flere mosaikker at beundre i Basilica di Santa Prassede. I det højre sidekapel kan man gå ind i Sacello di San Zenone, kapellet for Sankt Zeno, som Pave Paschalis lod udsmykke med det formål, at hans mor, Theodora, skulle begraves her, hvad hun også er.
Også her skal man lægge en mønt i en boks for at få lys. Gør man ikke det, henligger kapellet i mørke, og man kan intet se.
Både kapellets loft og vægge er fuldstændig tildækket med mosaikker, og da der ikke er særlig højt til loftet, er man meget tæt på billederne.
Allerede ude foran kapellet ses over døren en mosaik i form af en halvcirkel med brystbilleder i medaljoner i guld og blåt. Her ses Kristus og apostlene i den en række og Maria med Jesusbarnet samt ti helgener i den inderste række.
Det er en ren fest at træde ind i det smukt oplyste kapel, hvor farverne glitrer foran ens øjne.
I loftet ses i midten Kristus med en bogrulle i hånden. Fire engle omkring ham har løftet armene i bedestilling.
Kapellet er en paradishave med forskellige personer: Peter, Paulus, Maria, Praxedes, Pudenziana, og Theodora. Også apostlene Johannes, Andreas og Jakob er med.
I kapellets ene side er der en niche. Her ses i en boks af glas en del af en meget smal søjle i granit. Denne søjle skal være en del af den søjle, som Jesus blev bundet til og pisket i Pilatus’ palads, inden han blev korsfæstet. Det kan man så stå og tænke lidt over.
Besøget i Basilica di Santa Prassede kan godt tage et stykke tid. Bliver man betaget af de smukke mosaikker, er det svært at løsrive sig igen.
Andre steder i kirken er der malerier og freskomalerier af senere dato, som man også skal lægge mærke til.
På internettet er der spændende artikler om de to søsterkirker Basilica di Santa Prassede og Basilica di Santa Pudenziana, som det kan anbefales at man læser, inden man ser kirkerne. Det er værd at besøge de to kirker lige efter hinanden og opleve forskellene på deres mosaikker. Man skal begynde besøget i Basilica di Santa Pudenziana for at se de ældste mosaikker først.
I Det nye Testamentes andet brev til Timoteus er en vis mand Pudens nævnt. Det drejer sig om Quintus Cornelius Pudens, der hører til de første, som blev omvendt af Paulus. Ifølge overleveringen led han og hans to døtre, Pudenziana og Praxedes, martyrdøden for deres kristne tro. Men det er ikke historisk bevist.
Den kirke man ser i dag stammer fra 1200-tallet. Kirken blev omarbejdet i de følgende århundreder, men udseendet fra 1200-tallet blev så vidt som muligt genskabt i det 20. århundrede.
Ni meter neden under kirken skal der findes rester af et hus, som tilhørte Pudens eller Pudente. Da han blevet slået ihjel som martyr indrettede hans to døtre omkring år 142 et dåbskapel i deres fars hus. Det er tilstedeværelsen af denne meget tidlige kirke, som gør, at kirkens historie snart runder 1.900 år.
Kirkens hovedindgang ligger ud til Via di Santa Prassede, og består af en smal indgangsportal med en bue over to joniske søjler, som ses i husrækken. En egentlig facade findes i en have inde blandt bygningerne, og er vist normalt ikke tilgængelig. Indgangen i Via di Santa Prassede bruges, så vidt jeg har forstået, sjældent. Står man foran portalen, skal man gå til højre og straks til venstre ad Via dell’Olmata, så kommer man ned til indgangen der er forrest i kirkens højre side.
Kirken er formet som en slags klassisk treskibet basilika. Hovedskibet er dobbelt så højt som de to sideskibe, der har kapeller på begge sider.
Interessen samler sig i første omgang om kirkens apsis, som man kan få oplyst ved at lægge 1 Euro i en boks til højre for alteret. En balustrade, et såkaldt ciborium, står på fire søjler af rød porfyr. Denne balustrade skygger desværre lidt for mosaikken i loftet, som stammer fra begyndelsen af det århundrede, og således er lidt mere end 300 år yngre end den mosaik, der kan ses i Basilica di Santa Pudenziana. Stilistisk er de to mosaikker også meget forskellige.
I Santa Pudenziana har Jesus, og de øvrige personer der ses i mosaikken, meget levende udtryk, og der gøres brug af dybdeperspektiv i billedet. Her i Basilica di Santa Prassede mærkes inspirationen fra byzantinsk kunst. Der er ikke noget perspektiv, men personerne står med deres anonymt udseende ansigter på en flad, blå baggrund.
Kristus er ankommet ned fra Himlen til Peter og Paulus, der står henholdsvis til venstre og til højre for ham. De har hver især en venlig arm og hånd på skuldrene af Pudenziana og Prassede. De rækker begge deres anden hånd hen mod Kristus, som om de vil præsentere de to søstre for ham.
Længst til venstre står Pave Pasquale I med en model af basilikaen i sin favn, og længst til højre ses helgenen Zeno, der døde sidst i det fjerde århundrede som biskop i Verona, men hvis relikvier findes i Basilica di Santa Prassede.
Længst nede ses Kristus og disciplene symboliseret som 13 lam. Til venstre og højre for lammene ses byerne Betlehem og Jerusalem. De symboliserer Det nye og Det gamle Testamente.
Det at Pave Pasquale I står blandt personerne i billedet viser, at han var i live, da mosaikken blev skabt. Det tidsfæster den til mellem år 817 og 824.
På buen over apsis fortsætter mosaikken. Her ses en scene fra Johannes’ Åbenbarings kapitel 4 og 5, hvor de 24 ældste ses med kroner på hovederne.
Men der er flere mosaikker at beundre i Basilica di Santa Prassede. I det højre sidekapel kan man gå ind i Sacello di San Zenone, kapellet for Sankt Zeno, som Pave Paschalis lod udsmykke med det formål, at hans mor, Theodora, skulle begraves her, hvad hun også er.
Også her skal man lægge en mønt i en boks for at få lys. Gør man ikke det, henligger kapellet i mørke, og man kan intet se.
Både kapellets loft og vægge er fuldstændig tildækket med mosaikker, og da der ikke er særlig højt til loftet, er man meget tæt på billederne.
Allerede ude foran kapellet ses over døren en mosaik i form af en halvcirkel med brystbilleder i medaljoner i guld og blåt. Her ses Kristus og apostlene i den en række og Maria med Jesusbarnet samt ti helgener i den inderste række.
Det er en ren fest at træde ind i det smukt oplyste kapel, hvor farverne glitrer foran ens øjne.
I loftet ses i midten Kristus med en bogrulle i hånden. Fire engle omkring ham har løftet armene i bedestilling.
Kapellet er en paradishave med forskellige personer: Peter, Paulus, Maria, Praxedes, Pudenziana, og Theodora. Også apostlene Johannes, Andreas og Jakob er med.
I kapellets ene side er der en niche. Her ses i en boks af glas en del af en meget smal søjle i granit. Denne søjle skal være en del af den søjle, som Jesus blev bundet til og pisket i Pilatus’ palads, inden han blev korsfæstet. Det kan man så stå og tænke lidt over.
Besøget i Basilica di Santa Prassede kan godt tage et stykke tid. Bliver man betaget af de smukke mosaikker, er det svært at løsrive sig igen.
Andre steder i kirken er der malerier og freskomalerier af senere dato, som man også skal lægge mærke til.
På internettet er der spændende artikler om de to søsterkirker Basilica di Santa Prassede og Basilica di Santa Pudenziana, som det kan anbefales at man læser, inden man ser kirkerne. Det er værd at besøge de to kirker lige efter hinanden og opleve forskellene på deres mosaikker. Man skal begynde besøget i Basilica di Santa Pudenziana for at se de ældste mosaikker først.
Skrevet d. 4. marts 2022
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Marianne Kj
Hørsholm, Danmark339 bidrag
jul. 2013 • Venner
Sange Prassede er en meget smuk lille kirke. Den ligger lidt gemt i en lille gade, men er et besøg værd. Da vi besøgte kirken overværede vi et bryllup og det gjorde oplevelsen helt speciel.
Skrevet d. 30. juli 2013
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Ena G
Vancouver, Canada774 bidrag
aug. 2023 • Familierejse
Kirken ligger kun få skridt fra Basilica di Santa Maria Maggiore, i en lille gade i nærheden.
Mosaikkerne inde i kirken er fantastiske.
Mosaikkerne inde i kirken er fantastiske.

Skrevet d. 5. september 2023
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
AptosAmy
Aptos, Californien604 bidrag
apr. 2023
Meget interessant gammel kirke. Ville ønske nogen ville bruge nogle penge på at vedligeholde stedet. Det lugter af mug.

Skrevet d. 24. april 2023
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Sarah
Sandbach, UK10 bidrag
apr. 2023 • Familierejse
Dette er en fantastisk kirke, som ser meget almindelig ud udenfor, men er en perle indeni. Mosaikkerne over alteret og i det lille sidekapel er betagende - det er som at være i et juvelæske.

Skrevet d. 21. april 2023
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
JennyandGemma
Hampshire, UK106 bidrag
okt. 2022 • Par
Vi kom ind her, da vi var i området og besøgte Santa Maria Maggiore. Det er absolut smukt indeni og bestemt et besøg værd. Mosaikkerne er utroligt velbevarede, og der er masser at se inde i kirken.

Skrevet d. 26. oktober 2022
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
LittleDan500
Liverpool, UK285 bidrag
maj 2022
Dette bliver nogle gange overset, når folk besøger det nærliggende Santa Maria Maggiore. Hvis du kan, besøg begge, da de er så tæt på hinanden og lige så fantastiske. Især mosaikkerne.
Den indeholder The Column of the Flagellation - den påståede del af den søjle eller søjle, hvorpå Jesus blev pisket og tortureret før sin korsfæstelse
Den indeholder The Column of the Flagellation - den påståede del af den søjle eller søjle, hvorpå Jesus blev pisket og tortureret før sin korsfæstelse

Skrevet d. 3. juni 2022
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
dapper777
Monaco32.561 bidrag
feb. 2020 • Venner
Santa Prassede, en skjult perle kun få skridt fra Santa Maria Maggiore i Rom, er en basilika fra det 9. århundrede med herlige bysantinske mosaikker i apsiset og fylder et sidekapel.
Her er også et stykke af Kristi gnistende søjle hentet fra Konstantinopel i middelalderen, relikvier fra katakomberne i krypten og et monument af en 17 år gammel Bernini.
gade. Prassede (eller Praxedes) var gatesøster. Pudenziana og datter af Pudens, hvis husgade. Peter blev efter sigende opholdt sig i Rom.
Der er en lille farvet statue af gade Pressede beskyttet af en glaskasse lige ved siden af hovedindgangen. Ved siden af galasset, i juleperioden og i nogen tid bagefter, finder du en dejlig krybbe med nativitetsscener.
Der er to indgange til kirken: den østlige, sekundære indgang, beliggende på siden af højre kystbane, er på en sidegade (Via di Santa Prassede) lige ned ad hovedvejen (Via Merulana) fra Santa Maria Maggiore, og dette den ene er indgangen, som alle bruger.
Det ideelle ville være at nærme sig kirken fra den vigtigste sydlige indgang på Via di San Martino ai Monti. Det sidstnævnte fører dig forbi den oprindelige bygning fra det 9. århundrede på basilikaen, som ikke er synlig fra gaden, og er inde i en firkantet gård, der er omkranset af boliger.
Adgang til det åbne rum er gennem Via di San Martino ai Monti med det originale 'prothyrum' (en portik, en vestibule, en veranda) understøttet af to nakne søjler og toppet af en loggia i en sober barok stil tilføjet i det XVI århundrede. Denne hovedindgang er længe blevet lukket.
Den nuværende kirke stammer fra det tidlige 9. århundrede. Pave Paschal I (817 - 824) opførte denne basilika for at erstatte den forfaldne kirke fra det 5. århundrede og huse de forsømte rester af helgener, som han havde fjernet fra de forladte katakomber. Han inkluderede også et begravelseskapel til sin mor Theodora.
Planen for kirken er den typiske basilikastil i de tidligste romerske kirker, især baseret på den konstantinske basilika i gaden. Peter, inden renæssancen og barokken ændringer og tilføjelser.
Det indre er opdelt i tre navne (fem var Vatikanets basilika) adskilt af store granitkolonner.
De store navne udgør kirkens centrale legeme.
Naverne er omgivet af hvad der er tilbage af smukke fresker og er vært for bænke, der vender mod alteret.
Basilikaplanen består også af et transept og en fint dekoreret apsis.
Gulvet i neo - kosmatiske stil er en genindspilning af det forrige århundrede og har i den centrale del af kirken en skive med rød porfyr, der dækker den gamle brønd, hvor martyr Prassede ville have placeret blodet og knoglerne af de kristne martyrer forfulgt af kejseren Antonino Pio.
Det, der efterlader besøgende målløse, er naturligvis tilstedeværelsen af mosaikkerne, der pynter apsis, triumfbuen, alteret og kapellet San Zeno, der ligger i højre skib.
Apsisen er helt dækket med byzantinske mosaikfliser, og de er en skildring af scener fra bogen om apokalypsen.
San Zenon-kapellet er det vigtigste byzantinske monument i byen, stærkt ønsket af pave Pasquale I (Paschal I) som et mausoleum for sin mor Theodora.
Kapellet i form af græsk kors har sit hvælvelse fuldstændigt dækket med guldmosaikker: det mest udsøgte mosaikkapel, der findes i Rom, hvis arkitektur refererer til kapellerne i Ravenna.
Den mest imponerende af mosaikkerne er den højre på loftet, der repræsenterer Christ Pantocrator.
Jomfru og barn, Saint Prassede, hendes søstergade Pudenziana og deres bror hellige Timothy og Novate er repræsenteret i den indre ring af medaljer. Den ydre ring viser Kristus og apostlene.
Inde i kapellet San Zeno, i en lille alkove til højre for indgangen, ligger relikvie fra søjlen til Jesu skurrende (den søjle, som Kristus var bundet til, da han blev skurret før korsfæstelsen), nu beskyttet af en glaskasse.
Søjlen siges at være bragt hit i 1223 fra Jerusalem under pave Honorius III efter de krig, som korsfarerne havde opretholdt i Det Hellige Land.
Selv uden kunstkendskab trækker formene på mosaikfliserne, farverne og den særegne ansigtsgengivelse af de repræsenterede figurer dig tilbage til en tid, der er lysår væk fra både storheden i det kejserlige Rom og en detaljeret pragt af barokkens tid og gør dette kapel one of a kind i Rom.
Notheworthy er også et af Berninis tidligste værker, en begravelsesbyste af Giovanni Battista Santoni, som kan ses på siden af søjlen ud mod indgangen.
Cappella del Crocefisso (Chapel of the Crucifix) indeholder et middelalderligt farvet krusifik, dateret en gang mellem det 13. og det 15. århundrede. Kapellerne indeholder også nogle smukke genstande af udskårne stenværker, der blev fundet, når skibets gulv blev lagt igen senere, tilsyneladende fra det 9. århundrede møbler.
Fantastisk, meget gammel kirke med fantastiske og ærefrygtindgydende mosaikker.
Glem ikke at besøge San Zeno-kapellet.
Højt anbefalet.
Her er også et stykke af Kristi gnistende søjle hentet fra Konstantinopel i middelalderen, relikvier fra katakomberne i krypten og et monument af en 17 år gammel Bernini.
gade. Prassede (eller Praxedes) var gatesøster. Pudenziana og datter af Pudens, hvis husgade. Peter blev efter sigende opholdt sig i Rom.
Der er en lille farvet statue af gade Pressede beskyttet af en glaskasse lige ved siden af hovedindgangen. Ved siden af galasset, i juleperioden og i nogen tid bagefter, finder du en dejlig krybbe med nativitetsscener.
Der er to indgange til kirken: den østlige, sekundære indgang, beliggende på siden af højre kystbane, er på en sidegade (Via di Santa Prassede) lige ned ad hovedvejen (Via Merulana) fra Santa Maria Maggiore, og dette den ene er indgangen, som alle bruger.
Det ideelle ville være at nærme sig kirken fra den vigtigste sydlige indgang på Via di San Martino ai Monti. Det sidstnævnte fører dig forbi den oprindelige bygning fra det 9. århundrede på basilikaen, som ikke er synlig fra gaden, og er inde i en firkantet gård, der er omkranset af boliger.
Adgang til det åbne rum er gennem Via di San Martino ai Monti med det originale 'prothyrum' (en portik, en vestibule, en veranda) understøttet af to nakne søjler og toppet af en loggia i en sober barok stil tilføjet i det XVI århundrede. Denne hovedindgang er længe blevet lukket.
Den nuværende kirke stammer fra det tidlige 9. århundrede. Pave Paschal I (817 - 824) opførte denne basilika for at erstatte den forfaldne kirke fra det 5. århundrede og huse de forsømte rester af helgener, som han havde fjernet fra de forladte katakomber. Han inkluderede også et begravelseskapel til sin mor Theodora.
Planen for kirken er den typiske basilikastil i de tidligste romerske kirker, især baseret på den konstantinske basilika i gaden. Peter, inden renæssancen og barokken ændringer og tilføjelser.
Det indre er opdelt i tre navne (fem var Vatikanets basilika) adskilt af store granitkolonner.
De store navne udgør kirkens centrale legeme.
Naverne er omgivet af hvad der er tilbage af smukke fresker og er vært for bænke, der vender mod alteret.
Basilikaplanen består også af et transept og en fint dekoreret apsis.
Gulvet i neo - kosmatiske stil er en genindspilning af det forrige århundrede og har i den centrale del af kirken en skive med rød porfyr, der dækker den gamle brønd, hvor martyr Prassede ville have placeret blodet og knoglerne af de kristne martyrer forfulgt af kejseren Antonino Pio.
Det, der efterlader besøgende målløse, er naturligvis tilstedeværelsen af mosaikkerne, der pynter apsis, triumfbuen, alteret og kapellet San Zeno, der ligger i højre skib.
Apsisen er helt dækket med byzantinske mosaikfliser, og de er en skildring af scener fra bogen om apokalypsen.
San Zenon-kapellet er det vigtigste byzantinske monument i byen, stærkt ønsket af pave Pasquale I (Paschal I) som et mausoleum for sin mor Theodora.
Kapellet i form af græsk kors har sit hvælvelse fuldstændigt dækket med guldmosaikker: det mest udsøgte mosaikkapel, der findes i Rom, hvis arkitektur refererer til kapellerne i Ravenna.
Den mest imponerende af mosaikkerne er den højre på loftet, der repræsenterer Christ Pantocrator.
Jomfru og barn, Saint Prassede, hendes søstergade Pudenziana og deres bror hellige Timothy og Novate er repræsenteret i den indre ring af medaljer. Den ydre ring viser Kristus og apostlene.
Inde i kapellet San Zeno, i en lille alkove til højre for indgangen, ligger relikvie fra søjlen til Jesu skurrende (den søjle, som Kristus var bundet til, da han blev skurret før korsfæstelsen), nu beskyttet af en glaskasse.
Søjlen siges at være bragt hit i 1223 fra Jerusalem under pave Honorius III efter de krig, som korsfarerne havde opretholdt i Det Hellige Land.
Selv uden kunstkendskab trækker formene på mosaikfliserne, farverne og den særegne ansigtsgengivelse af de repræsenterede figurer dig tilbage til en tid, der er lysår væk fra både storheden i det kejserlige Rom og en detaljeret pragt af barokkens tid og gør dette kapel one of a kind i Rom.
Notheworthy er også et af Berninis tidligste værker, en begravelsesbyste af Giovanni Battista Santoni, som kan ses på siden af søjlen ud mod indgangen.
Cappella del Crocefisso (Chapel of the Crucifix) indeholder et middelalderligt farvet krusifik, dateret en gang mellem det 13. og det 15. århundrede. Kapellerne indeholder også nogle smukke genstande af udskårne stenværker, der blev fundet, når skibets gulv blev lagt igen senere, tilsyneladende fra det 9. århundrede møbler.
Fantastisk, meget gammel kirke med fantastiske og ærefrygtindgydende mosaikker.
Glem ikke at besøge San Zeno-kapellet.
Højt anbefalet.

Skrevet d. 9. marts 2020
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Kristine N
9 bidrag
jan. 2020
Denne kirke ligger lige rundt om hjørnet fra den større Santa Maria Maggiore, men det er værd at opsøge det. Mosaikkerne er fantastiske. Vi vidste ikke det på det tidspunkt, men for en euro kunne du tænde lysene for at få en bedre visning. At se kirken i svagt lys giver dig en bedre forståelse for, hvordan de oprindeligt så ud, og får dig til at undre dig over, hvordan kunstnerne lavede mosaikkerne uden oversvømmelseslys.

Skrevet d. 9. februar 2020
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Manuela L
Luxembourg By, Luxembourg7.086 bidrag
nov. 2018
Kirke, der forbliver martyrerne, dedikeret til Santa Prassade og besætter et gammelt sted fra de romerske forfølgelser af de kristne; Santa Prassade er også begravet i denne basilika; Bysantinske mosaikker er de smukkeste.

Skrevet d. 13. oktober 2019
Denne anmeldelse er udtryk for en subjektiv holdning skrevet af et Tripadvisor-medlem og ikke af Tripadvisor LLC. Vi udfører kontrol på anmeldelser.
Christina D
Columbus, OH
Is the entrance fee for this site included in the Roma Pass?
Aussie7leagueboots
Brisbane, Australien478 bidrag
It's definitely free to enter. I can't remember if it was 1 euro or 50 cents to light up the chapel mosaics
jefyuaz
Yuma, Arizona10 bidrag
Is the church wheelchair friendly?
35yrdream
Perth, Australien265 bidrag
Yes it is fairly wheelchair friendly except the crypt which has stairs. The street level pavement near the entrance has a step, what I can't remember is if the gradient reduces to nil at street level. Also there is a small rounded sill at the side entrance doorway.
Indtægter påvirker de oplevelser, der er fremhævede på denne side, få flere oplysninger.
Er dette din Tripadvisor-registrering?
Ejer eller bestyrer du denne ejendom? Gør krav på din registrering gratis, så du kan svare på anmeldelser, opdatere din profil og meget mere.
Gør krav på din registreringBasilica di Santa Prassede (Rom, Italien) - anmeldelser - Tripadvisor
Ofte stillede spørgsmål om Basilica di Santa Prassede
- Basilica di Santa Prassede holder åbent:
- Søn - Lør 07.00 - 18.30
- Vi anbefaler, at du booker Basilica di Santa Prassede-ture på forhånd for at sikre en plads. Hvis du booker hos Tripadvisor, kan du afbestille op til 24 timer, før turen starter og få fuld refusion. Se alle 12 Basilica di Santa Prassede-ture på Tripadvisor
- Hoteller i nærheden af Basilica di Santa Prassede:
- (0.01 km) Relais Santa Maria Maggiore
- (0.03 km) Hotel Santa Prassede
- (0.04 km) Prassede Palace Hotel
- (0.04 km) Soggiorno Santa Prassede
- (0.04 km) Rei Frumentariae
- Restauranter i nærheden af Basilica di Santa Prassede:
- (0.04 km) Birreria Marconi
- (0.05 km) Molino - bakery bar & cucina
- (0.05 km) Bar Cottini
- (0.15 km) Sapori e Delizie
- (0.16 km) Zizzi Pizza